Jump to content
Velkommen til DinDebat
akardi

Vågner de nogensinde igen?!

Recommended Posts

akardi
Det var alligevel meget du kunne udlede af så lidt :)

Jeg hjælper, har hjulpet med både ansøgning og CV. Jeg har hjulpet med at finde steder hvor hun har kunne aflevere ovenstående og jeg har også været med på tur i byen mens hun har afleveret (nej, jeg gik ikke med ind... men hun HAR dog ben at gå på selv).

Njaah - fraskrive. Det synes jeg nu ikke at jeg mener, eller har givet udtryk for at jeg mener. Synes du det, hvis du læser hvad jeg skriver?!

Jeg VAR med og HØRTE hvad optikeren sagde OG konsulterede en øjenlæge der ud fra samtalen med optikeren, kunne konkludere samme!

Jeg går med ned, men jeg går ikke med ud og vælger med hende. Aftalen er at hun kommer hjem og siger til mig at hun har valgt nogle stykker og så går vi sammen ned og køber dem. Hvor læste du at jeg havde meldt mig ud?!

Hun er skam blevet tilbudt at hjælpe, lige som hun er blevet tilbudt ALT MULIGT ANDET!! Valget er faldet på at tage den med ro i ferien.

Jeg er ked af at du ikke læser hvad jeg skriver og i stedet udleder en masse.

Når jeg skriver køber DEM, så mener jeg ET par, af dem hun har set på :) Bare for, at være på den sikre side.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LadyP

Jeg forholder mig kun lige til det med brillerne, jeg prøver, at ignorere resten af det med teens og penge lidt endnu :-D

Men.. Hvorfor var hun hos en optiker i første omgang?

Der må vel være en grund så som problemer med synet, hovedpiner eller lign?

Dernæst ville jeg tage hende til en øjenlæge som fx meget mere nøjagtigt kan måle hendes bygningsfejl end en optiker kan, du behøver ikke en henvisning til en øjenlæge, det er bare at ringe til den nærmeste.

Jeg ved ikke, hvordan det fungerer i SE, men i DK er det som beskrevet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
akardi
Min erfaring er, at man skal reducere "jageriet" til det absolut nødvendige, som i min optik er at passe skolen og opføre sig acceptabelt i hjemmet.

Hun skal nok komme til live igen.

Mht. pengene - Det koster jo penge at have børn, og jeg synes ikke, det er rimeligt at "bebrejde" barnet for, at man har transportudgifter til dets skole, eller til familiebesøg i hjemlandet. Det er ikke jeres datter, der har valgt at rejse udenlands.

Jeg håber ikke at jeg ligger hende til last at vi betaler transporten. Det kan hænde at jeg en eller 2 gange har spurgt hende hvorfor hun ikke anvender den, der til indkøbte cykel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
akardi
Mht. det med fritidsjobbet, så ville jeg lade det ligge og acceptere, at det ikke er det, pigen har lyst og overskud til lige nu.

Hvis du hjælper med ansøgninger og CV, er risikoen for, at det bliver dit projekt i stedet for hendes, overhængende. Jeg kender det fra hjælp med opgaver vedr. min ældste søn.

Hvis øjenlægen mener, briller er overflødige, ville jeg sige lodret nej. Hvis han mente, de var nødvendige, ville jeg betale det hele.

Min tanke er lidt, at du sætter dig mellem to stole. På den ene side vil du have, hun tager initiativ, og du synes, hun spilder sin tid - på den anden side giver du efter for nogle "urimelige" krav, f.eks. udgifter til briller, som ikke er nødvendige. Og på den trejde side blander du nødvendige udgifter til transport, som jeg mener er 100 % forældrenes ansvar og byrde, sammen med, hvad hun "koster jer" i lommepenge.

Men mener du i bund og grund at det ikke er strengt nødvendigt at hun får et arbejde tex? Med hensyn til brillerne, så er aftalen indgået, jeg tror ikke jeg er meget for at bryde den.

Du rammer vist rigtigt med stolene, hun er nok en meget normal teen og jeg er den der skal lære af det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
vilma

Relevant emne for mig ,der også har en teenager på 14. En lang lemmedasker på 180 cm og en hjerne under ombygning.

Jeg arbejder med unge mennesker fra de er 18-22 år i en uddannelsesmæssig kontekst, hvor de skal træffe valg om uddannelse og arbejde.

Denne tråd får alle advarselsklokker til at ringe hos mig i forbindelse med den tendens jeg desværre ser hos mange af de unge mennesker, der kommer fra velfungerende familier. Jeg har været i mit fag i de sidste 8 år og har desværre konstateret en ganske trist udvikling, som jo også debatteres i øjeblikket i forhold til unges grænser for, hvornår de melder sig syge fra arbejdet. Der er en tendens til stigende mangel på initiativ, ladhed, manglende modenhed, selvstændig ansvar, apati og det, min gamle mormor, ville kalde dovenskab.

Jeg ser desværre, at unge mennesker på 22 år kommer til samtale hos mig med deres forældre, hvor mor eller far nærmest fører ordet. Den unge sidder med mobilen i hånden og sms´er under samtalen. Når jeg afbryder mor og fars talestrøm om, hvad Emil gerne vil og have skal være opfyldt på en arbejdsplads og spørger den unge selv er svaret ofte: "øhh, bøhhh.. det ved jeg ikk´liiige" med et blik, der søger mor og fars. Her er tale om ganske almindelige unge mennesker.

En stigende tendens. Lykkes det endeligt at få det unge menneske i gang skal der intet til, at de melder sig syge, ikke gider, ikke møder til tiden, er svære at fastholde, udebliver og konsekvensen er, at arbejdsstedet ikke vil have dem igen. Jeg har unge mennesker, der mener, at det er fuldt berettiget at blive væk i 3 uger under en forkølelse....!

Og hvad har denne lange smøre så at gøre med denne tråd?

Jo, jeg ser her en mor, der i bedste mening, forsøger at hjælpe og "curle" sin næsten voksne datter til at tage initiativ til noget, som burde være en selvfølge. Hjælp, når hun er i gang med at renovere, daglige pligter, krav om enten fritidsjob eller andre aktiviteter, mange penge i lommepenge, transport og dyre telefoner. Vi er desværre, i vores iver, efter at gøre det bedste for vores elskede unger, ved at sende en generation afsted, der mangler forståelsen af, at alt i livet ikke kan gøres i forhold til lyst eller hvad man liiiige har lyst til. Livet er også pligter og sure tjanser og det er en kæmpe bjørnetjeneste at lade være med at introducere sine børn til dette. En nødvendig livskompetence at få med er at lære at yde før man kan nyde. Når jeg læser flere indlæg her læser jeg kun om unge, der nyder....Denne datter har tydeligvis ikke haft lyst til at komme til Malta eller også har hun bare vænnet sig til, at mor og far sørger for tingene - som for eksempel at gå rundt sammen med ansøgningerne til fritidsjobbet....!! Send dog den unge pige afsted selv og stil det som et krav, at hun aktivt søger job, hvis ikke hun vil miste sin telefon. Lyt, stil krav og pas på ikke at forklare al ladhed og manglende initiativ med, at "hjernen er under ombygning". Det ER den, men det betyder ikke, at begreber som pligter, ansvar og sure tjanser bør være udelukkede fra de unge menneskers begrebsverden....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
akardi
Jeg forholder mig kun lige til det med brillerne, jeg prøver, at ignorere resten af det med teens og penge lidt endnu :-D

Men.. Hvorfor var hun hos en optiker i første omgang?

Der må vel være en grund så som problemer med synet, hovedpiner eller lign?

Dernæst ville jeg tage hende til en øjenlæge som fx meget mere nøjagtigt kan måle hendes bygningsfejl end en optiker kan, du behøver ikke en henvisning til en øjenlæge, det er bare at ringe til den nærmeste.

Jeg ved ikke, hvordan det fungerer i SE, men i DK er det som beskrevet.

Hun har svært ved at omstille fra langt til kort syn - og derfor mente hun at hun skulle til optiker. Jeg gik med fordi jeg også gerne ville høre hvad hun udled af den samtale. Hun hørte ikke nødvendigvis det samme som jeg gjorde... Viser det sig, når hun gerne vil ha briller på trods af at optikeren sagde at de ikke var nødvendige. Med til synshistorien hører også at, hun har været til en masse undersøgelser for nogle år tilbage, grundet 2 (og kun 2) EP anfald hvor man opdagede at den ene pupil var større end den anden. Det er undersøgt og bør ikke ha nogen betydning.

De mente dengang heller ikke at der var en nødvendighed :)

klogt i øvrigt at, se bort fra teens og penge :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
akardi
Relevant emne for mig ,der også har en teenager på 14. En lang lemmedasker på 180 cm og en hjerne under ombygning.

Jeg arbejder med unge mennesker fra de er 18-22 år i en uddannelsesmæssig kontekst, hvor de skal træffe valg om uddannelse og arbejde.

Denne tråd får alle advarselsklokker til at ringe hos mig i forbindelse med den tendens jeg desværre ser hos mange af de unge mennesker, der kommer fra velfungerende familier. Jeg har været i mit fag i de sidste 8 år og har desværre konstateret en ganske trist udvikling, som jo også debatteres i øjeblikket i forhold til unges grænser for, hvornår de melder sig syge fra arbejdet. Der er en tendens til stigende mangel på initiativ, ladhed, manglende modenhed, selvstændig ansvar, apati og det, min gamle mormor, ville kalde dovenskab.

Jeg ser desværre, at unge mennesker på 22 år kommer til samtale hos mig med deres forældre, hvor mor eller far nærmest fører ordet. Den unge sidder med mobilen i hånden og sms´er under samtalen. Når jeg afbryder mor og fars talestrøm om, hvad Emil gerne vil og have skal være opfyldt på en arbejdsplads og spørger den unge selv er svaret ofte: "øhh, bøhhh.. det ved jeg ikk´liiige" med et blik, der søger mor og fars. Her er tale om ganske almindelige unge mennesker.

En stigende tendens. Lykkes det endeligt at få det unge menneske i gang skal der intet til, at de melder sig syge, ikke gider, ikke møder til tiden, er svære at fastholde, udebliver og konsekvensen er, at arbejdsstedet ikke vil have dem igen. Jeg har unge mennesker, der mener, at det er fuldt berettiget at blive væk i 3 uger under en forkølelse....!

Og hvad har denne lange smøre så at gøre med denne tråd?

Jo, jeg ser her en mor, der i bedste mening, forsøger at hjælpe og "curle" sin næsten voksne datter til at tage initiativ til noget, som burde være en selvfølge. Hjælp, når hun er i gang med at renovere, daglige pligter, krav om enten fritidsjob eller andre aktiviteter, mange penge i lommepenge, transport og dyre telefoner. Vi er desværre, i vores iver, efter at gøre det bedste for vores elskede unger, ved at sende en generation afsted, der mangler forståelsen af, at alt i livet ikke kan gøres i forhold til lyst eller hvad man liiiige har lyst til. Livet er også pligter og sure tjanser og det er en kæmpe bjørnetjeneste at lade være med at introducere sine børn til dette. En nødvendig livskompetence at få med er at lære at yde før man kan nyde. Når jeg læser flere indlæg her læser jeg kun om unge, der nyder....Denne datter har tydeligvis ikke haft lyst til at komme til Malta eller også har hun bare vænnet sig til, at mor og far sørger for tingene - som for eksempel at gå rundt sammen med ansøgningerne til fritidsjobbet....!! Send dog den unge pige afsted selv og stil det som et krav, at hun aktivt søger job, hvis ikke hun vil miste sin telefon. Lyt, stil krav og pas på ikke at forklare al ladhed og manglende initiativ med, at "hjernen er under ombygning". Det ER den, men det betyder ikke, at begreber som pligter, ansvar og sure tjanser bør være udelukkede fra de unge menneskers begrebsverden....

Først, TAK for et meget sagligt indlæg med en masse gode points.

Jeg mærker mig ved at du skriver 'curl' - jeg troede egentlig ikke at jeg curlede.

Jeg skylder at sige at, hun har pligter hjemme som udføres til punkt og prikke. Hun gør som hun bliver bedt om i forbindelse med livet her hjemme. Og hvis hun skal ud til/med venner, så gør hun det selv. Jeg kører hverken frem eller tilbage. Den del skal hun kunne stå for selv. I min optik :)

Men du har helt ret i at kravene der stilles i dagligdagen, foruden pligterne, skal være flere. Som eksemplet skaf job eller mist din ene telefon.

Min moster sagde engang til mig at, når de bliver 14 ligger de sig og de står op igen når de bliver midt i 20'erne. Det er sådan det er, men man behøver ikke at acceptere det. Og det gør jeg ikke, derfor min frustration over at jeg har talt hende op og ned af vægge og stolper om at hun må yde (t ex lommepenge til Malta) for at kunne nyde (turen der ned).

Jeg sagde til hende, vedr brillerne at de måtte koste max 1000.- jeg ville altså betale 750.-, koster de mere end det, må hun selv betale resten.

På samme måde, hvis hun vil ønske sig et eller andet. Hun SKAL selv være med til at betale. Jeg vil ikke stå for en masse udgifter. Og slet ikke uden at hun selv tjener penge.

Med hensyn til at gå med - det gjorde jeg 1. gang. Hun har været afsted 3 gange selv med ansøgninger og CV siden jeg begyndte at tale med hende om det, forrige forår.

Og frustrationen er stor, for hvis hun ikke får et job, så sidder hun endnu mere her hjemme. Og jeg er på barsel op 9. måned, så det er ikke fordi hun mangler mit samvær at hun er hjemme hele tiden. Jeg anser hende simpelthen for at være doven.

Der ud over, så har hun simpelthen så mange muligheder at det halve kunne være nok, men det virker mest af alt som at, hun venter på et eller andet - udefineret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LadyP
Hun har svært ved at omstille fra langt til kort syn - og derfor mente hun at hun skulle til optiker. Jeg gik med fordi jeg også gerne ville høre hvad hun udled af den samtale. Hun hørte ikke nødvendigvis det samme som jeg gjorde... Viser det sig, når hun gerne vil ha briller på trods af at optikeren sagde at de ikke var nødvendige. Med til synshistorien hører også at, hun har været til en masse undersøgelser for nogle år tilbage, grundet 2 (og kun 2) EP anfald hvor man opdagede at den ene pupil var større end den anden. Det er undersøgt og bør ikke ha nogen betydning.

De mente dengang heller ikke at der var en nødvendighed :)

klogt i øvrigt at, se bort fra teens og penge :D

Jeg tænker bare, at en teenpige sjældent beder om briller uden grund?

Og at hverken du eller optikeren kan se ud af hendes øjne når nu hun tilsyneladende mener, at det er nødvendigt at få korrigeret synet.

Har hun prøvet et par briller hos optikeren, hvor hun oplever forskellen?

Jeg ved, at hos nogle optikere i DK kan man "låne" et par briller i en lille times tid og gå rundt i fx et storcenter så man kan mærke om det har en betydning eller ej.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
akardi

Det har hun og hun mener at hun skal have briller - hvorfor jeg er med på at betale noget af prisen for dem :)

Hele humlen bag brillerne er at hun f o r v e n t e r sig, at de skal komme droppende ned i skødet på hende, at JEG skal være med til at vælge dem og at hun i det hele taget er rigtig go til at forsøge at bruge mig som veninde.

Dette på trods af at hun har veninder, masser af dem, når hun er i skole. Men når hun har fri, vil hun hellere være her med mig...

Når det så er sagt, så har hun prøvet en masse briller og synes at hun ser godt ud i dem - det kan nødvendigvis også være en ret vigtig faktor i hendes alder :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LadyP
Det har hun og hun mener at hun skal have briller - hvorfor jeg er med på at betale noget af prisen for dem :)

Hele humlen bag brillerne er at hun f o r v e n t e r sig, at de skal komme droppende ned i skødet på hende, at JEG skal være med til at vælge dem og at hun i det hele taget er rigtig go til at forsøge at bruge mig som veninde.

Dette på trods af at hun har veninder, masser af dem, når hun er i skole. Men når hun har fri, vil hun hellere være her med mig...

Når det så er sagt, så har hun prøvet en masse briller og synes at hun ser godt ud i dem - det kan nødvendigvis også være en ret vigtig faktor i hendes alder :)

Det er helt sikkert en vigtig faktor :-D

Men jeg kan godt se problematikken i de ting du beskriver omkring selve købet af de her briller, det var mere hele opponeringen omkring, at HUN mener hun skal have synet korrigeret og optikeren, og du, mener det er unødvendigt, jeg spørger ind til.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...