Jump to content
Velkommen til DinDebat
akardi

Vågner de nogensinde igen?!

Recommended Posts

akardi

... Teenagerene, når de har lagt sig på sofaen?!!

Jeg er rådvild og frustreret - det vil mit indlæg bære præg af.. ;)

Natacha havde chancen og pengene til at komme 3 uger til Malta på sprogrejse. Der var lidt ting hun skulle opfylde for at komme af sted og hun satte sig bare i sofaen og lod det fare. Det var ikke uoverkommelige krav vi stillede. Det handlede om arbejde, karakterer og lommepenge. Men hun satte sig i sofaen. Og jeg bliver så TRÆT!

Nu bliver hun 16 til sommer. Sommerjobsne er ved at blive besat, hun har vinterferie og rig mulighed for at søge - men hun sidder i sofaen.

Vi har sagt til hende at vi finder det svært at motivere at vi smider 24.000 (fast, dertil kommer de løse småting) efter hende årligt, når hun ikke selv spæder til overhovedet. Og at, fremfor at få betalt 2 telefoner, så bliver det reduceret til 1 telefon når hun bliver 16.

Hun vil ha' briller, for en optiker har sagt til hende at, hun har en meget lille bygningsfejl og - 0,25 på hvert øje, men også at hun slet ikke har behov for briller endnu. Men hun vil ha' dem, og vi er gået med til at betale 75% af dem. 1. gang. Derefter, må hun selv stå for dem. For tager hun dem først på, så er der ingen vej tilbage.

Men hun har ikke været nede og se på stel endnu og hun venter sig at jeg skal tage med og vælge for hende, eller med. Hun tager ikke en veninde med f eks.

Og jeg er SÅ træt og SÅ frustreret.

Dels tror jeg det kan ændre sig, hvis hun får nogle succes oplevelser og mærker på egen krop hvad livet kan, fremfor hvad tv'et kan. Men dels tror jeg også at det ikke nødvendigvis er op til mig længere at, skubbe hende ud i noget hun ikke selv har taget initiativ til.

Men dagene i ferien har indtil videre gået med at, se på mig renovere, se på tv med sin lillebror der er ret go til at lege uden tv og i dag ved jeg ikke hvad dagen skal bruges til. Jeg har SÅ meget lyst til at ruske i hende og skælde ud over hendes manglende drive. Men det kan man ikke skælde ud over, for drive er noget der kommer inde fra og oftest som følge af succes oplevelser.

Så - vågner de nogensinde igen?!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
akardi
Vi har jo forsørgerpligt, indtil barnet fylder 18....For mig er det utænkeligt at forestille mig, ikke at betale for mine børns evt. briller, men hvis der ikke er behov for det, kan jeg ikke forstå, at I ikke bare siger NEJ så det kan høres og forstås. Hvordan lykkes det hende at presse jer til at betale 75 %?

Jeg ville konkludere, at hun ikke gad rejsen og så lade det blive ved det.

Hvorfor har I overhovedet betalt for 2 telefoner :forvirret: - hun kan jo kun tale i en ad gangen. Og kan man afkræve sit barn bestemte karakterer?

Her i huset får min søn på 17 de 800 kr., jeg går i børnecheck om måneden. For dem må han klare sig selv mht. fester, tøj og alt ekstraordinært. Jeg betaler mobilabonnement, transport etc.

Jeg forventer til gengæld, at han hjælper til herhjemme, når jeg beder ham om det.

Hvis de 24.000 om året betyder, at I har givet jeres datter 2.000 kroner i lommepenge om måneden, kan jeg godt forstå, hun har lagt sig på sofaen.

Mine sønner på 15 og 17 flader også ud, når de har fri - de er på "arbejde" 34 timer om ugen i skolen og under mental ombygning, så det er vel helt naturligt, at de er trætte.

Brillerne handler vist mest om at det er 'svært at omstille fra kort til langt syn' og det vil de hjælpe på. Hun har ikke presset mig til at betale 75% men jeg syntes at jeg skulle gøre det, det at hun betaler 25% selv, er for at jeg synes at hun selv også har en del i det og skal betale selv.

Jeg er nok også kommet der til med rejsen, men jeg kan ikke lade være med at synes at det er ærgerligt at hun har en chance for at opleve noget stort, og så bare lader det ligge. Men det handler måske mere om mig end om hende, må jeg konkludere :)

De 2 telefoner... Det er fordi vi fik et godt tilbud da vi selv skulle have telefoner, hos 3. Så vi fik 3 telefoner. Men hendes veninder skrev ikke til hende, fordi de alle havde et abn. hvor man kunne skrive gratis til hinanden og derfor ville hun ha det. Så hun skaffede selv en ekstra telefon og vi ville gerne gi de 200.- mdl. for taletidskortet. Men det ændre sig nu... Det handlede måske mest om at vi fik telefoner med abn da vi købte det og hun skulle ha' en også.

Natacha får 900 mdl. 300 i lommepenge og 600 til transport til skolen. Reelt bruger hun kun 400 i transport, men hun har noget ekstra, så hun kan tage hjem til sin far i DK, når hun ønsker. Så får hun 2000 i kvartalet til tøj og så for 400.- telefon om måneden.

Så, hun får ikke 2000 mdl i lommepenge.

Du har ret, det er naturligt at de er trætte. Jeg kunne bare godt ønske mig noget drive og mine forhåbninger kan være for store i den forbindelse, jeg ved det ikke. Jeg har ikke noget sammenligningsgrundlag.

Med hensyn til karaktererne. Jeg ved ikke hvad man må... Eller ikke må. Men jeg synes godt at man som forældre må forvente sig at de ikke går ned i karakterer? Det er i hvert fald det vi har gjort.

Men igen, jeg har ikke noget sammenligningsgrundlag i det hun er den 1. teen jeg har.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
akardi
Hvis nogen gav mig husly, mad på bordet, betalte alle mine faste udgifter og gav mig 2000 kr om måneden til lommepenge - og ingen af mine handlinger i øvrigt havde konsekvenser ... så tror jeg også jeg blev liggende på sofaen i lang tid - især hvis jeg var teenager.

- Hvis hun ikke har opfyldt tingene til at komme på sprogrejse - så må hun blive hjemme.

- Når I siger nej til at betale briller (som hun ikke har brug for) så får hun ingen briller.

- Med lommepenge på 2000 kr om måneden, så skal I da overhovedet ikke betale noget som helst, heller ikke telefoner. (og hvorfor har hun 2 telefoner!?)

Jeg synes det er helt vanvittigt I smider 2000 kr om måneden + hendes faste udgifter + det løse - efter en teenager - om hun så fik rene 12 taler og havde fuldtidsjob ved siden af ...

Hvad i alverden skulle motivere hende til at få et job? Hun får jo det hele alligevel? Hvad skulle motivere hende til at stræbe efter bedre karakterer, hun kommer jo til Malta uanset? Og det VED hun jo tilsyneladede ... for ellers havde hun jo gjort de ting I havde aftalt - hvis hun altså synes Malta var vigtigt nok.

300 i lommepenge :) Se evt. mit svar til Tante Gry :)

Hun kommer ikke afsted, for hun opfyldte ikke kravene.

Jeg tror du misforstår beløbet - se igen svaret til Tanten.

Og hun kommer ikke til Malta.

Det er jo netop det. Jeg er ret konsekvent. Hun for beløbene som beskrevet for Tanten. Så hun får ikke andet end det, og så evt. til transport hvis hun skal til DK til min moster eller mor eller sådan. Men ud over det, så har hun sine lommepenge (300.-) SÅ der mener jeg at, hun burde ha lyst til at få et job, opleve noget, gøre noget, være sammen med nogen osv.

Jeg har muligvis ikke være tydelig nok i indlæg 1. Men det eneste jeg kan se hun får for meget af, som ikke er nødvendigt, er briller og den ekstra telefon.

Tager jeg fejl - hvis man ser på regnestykket i mit svar til Tanten?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
akardi

Det er sandt med misforståelsen :)

Med hensyn til telefonerne, så syntes jeg dengang ikke at det var et problem fordi ... Ja, det har nok været fordi jeg syntes at hun jo skulle kunne sms'e med sine veninder uden at det skulle gå ud over deres telefonregninger. Og da vi allerede havde købt abn. og telefon hos 3, kunne vi ikke opsige det. Men nu synes jeg at det er udnødvendigt med 2 men kan ikke opsige abn. uden at det stadig koster mig penge for den telefon. Heraf at hun fremover selv kommer til at betale den anden telefon.

Transporten regnes ikke som lommepenge, men bliver sat fast ind på hendes konto, så hun selv administrerer hvordan det fordeles. hvis hun bruger alle de 900.- og ikke har til bussen, så må hun gå de 8 km der er til skolen. Det var en (måske misforstået) måde at få hende til at lære hvordan hun fordelte en sum penge.

Optikeren hun var hos sagde at omstillingen hun havde svært ved kunne afhjælpes med briller men at hun ikke anså at det var strengt nødvendigt.

Og du har ret, det er ret udfordrende at ha en næsten voksen gående, som træffer valg jeg ikke forstår. I sær når jeg nu ved at det vil være SÅ godt for hende...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
akardi
Arh - hun får jo 300 kr + 2000 i kvartalet - hvilket reelt nærmer sig en tudse om måneden - og så igen, plus telefon(er) - det synes jeg stadig er en del. Min datter (på samme alder) får 500 kr (+ telefon) - og skal så selv holde sig med tøj.

Men har hun det godt din datter? Siden hun mangler drive eller lyst til noget kunne man jo fristes til at hun måske ikke havde det rigtigt godt?

Jeg kan godt se det - altså mængden af penge er meget. Det er død svært når man ikke har noget at sammenligne med. Synes jeg. Og måske også fordi de andre i hendes klasse ikke får mindre, nærmere mere end hun gør.

Jeg tror hun har det godt. Hun virker glad men også ligegyldig ind i mellem (i sær hvis hendes lykke skal komme af at hun skal gøre noget aktivt...) . Og vi taler meget sammen om alt ml. himmel og jord.

Jeg tror hun ville ha det meget bedre hvis hun lavede noget. Arbejde, fritidsinteresse et eller andet. Så hun oplever de her succeser som livet også kan byde på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
akardi

400 i telefoner x 12

300 i lommepenge x12

600 i transport x 12

2000 tøjpenge x4

23.600

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
akardi

Pointen var jo mest om, det virkelig kan passe at man skal 'jage' en snart 16 årig til f eks at få et job eller lede efter en fritidsinteresse.

Eller skal man bare acceptere at de ER trætte og tro på at de rejser sig igen?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
akardi

Samtalen har vi haft, svaret er altid det samme. Jeg ved det ikke.

Eller Jeg kan godt forstå hvad du mener, du har ret.

Og så bliver det ikke til noget.

Vi har rigtig mange samtaler - om karakterer, gymnasiet, fremtiden, nutiden, veninderne, Malta, det her hjemme med de små søskende hun har, hendes alder vs. hvor mange voksne vi er i huset (hun mener ofte at hun er den 3. voksne her hjemme) om hjælp til andre, selvhjælp osv osv osv

Det bliver til noget når jeg skubber bag på. Og spørgsmålet for mig ind i mellem er bare, hvor længe skal jeg gøre det og har jeg i virkeligheden gjort hende en bjørnetjeneste ved at gøre det ind til videre...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Quadra

Hjælp dog din datter med at få nogle succesoplevelser!

Hjælp hende med at finde nogle job, som hun kan tænke sig at søge og hjælp hende med at skrive ansøgningerne.

Du skal ikke gøre arbejdet for hende, men hjælpe hende på vej.

Jeg synes det lyder som om du mener mere eller mindre at kunne fraskrive dig ansvaret for din datter, når bare du "smider" 24.000 kroner efter hende om året og stiller nogle krav.

Hvorfor går du ikke med din datter ned til en optiker/øjenlæge og får tjekket de øjne en ekstra gang og får på det rene om hun har brug for briller eller ej. -0,25 + bygningsfejl kan udmærket give både hovedpine, træthed og problemer med afstandsbedømmelsen, så den slags ville jeg tage alvorligt.

Hvorfor går du forresten ikke selv ned og køber briller sammen med din datter i stedet for at forvente at hun gør det med en veninde. Det er da mors/fars opgave at gøre den slags og ikke noget der skal outsources til datterens veninder.

Har du spurgt dig selv, hvorfor din datter har stået og kigget på at du har "renoveret" i ferien?

Hun vil jo gerne være sammen med dig og hvis du havde inddraget hende i arbejdet, havde hun følt sig både nyttig og anerkendt i stedet for at føle sig til overs.

Tilføjelse: Jeg kan simpelthen ikke forstå at du i fuld alvor kan stille spørgsmålet om hvor lang tid du skal skubbe bagpå og om du allerede har gjort det for længe. Herregud - din datter er 15 år. Hun er på mange måder stadig et stort barn, der er i fuld gang med at finde ud af, hvordan verden hænger sammen, hvordan hun selv fungerer, og hvor hun er i forhold til veninder, drenge, uddannelse og mange andre ting. Støt hende alt det du kan, stil realistiske forventninger til hende og hold hende fast på de aftaler, som I indgår.

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
akardi

Det var alligevel meget du kunne udlede af så lidt :)

Jeg hjælper, har hjulpet med både ansøgning og CV. Jeg har hjulpet med at finde steder hvor hun har kunne aflevere ovenstående og jeg har også været med på tur i byen mens hun har afleveret (nej, jeg gik ikke med ind... men hun HAR dog ben at gå på selv).

Njaah - fraskrive. Det synes jeg nu ikke at jeg mener, eller har givet udtryk for at jeg mener. Synes du det, hvis du læser hvad jeg skriver?!

Jeg VAR med og HØRTE hvad optikeren sagde OG konsulterede en øjenlæge der ud fra samtalen med optikeren, kunne konkludere samme!

Jeg går med ned, men jeg går ikke med ud og vælger med hende. Aftalen er at hun kommer hjem og siger til mig at hun har valgt nogle stykker og så går vi sammen ned og køber dem. Hvor læste du at jeg havde meldt mig ud?!

Hun er skam blevet tilbudt at hjælpe, lige som hun er blevet tilbudt ALT MULIGT ANDET!! Valget er faldet på at tage den med ro i ferien.

Jeg er ked af at du ikke læser hvad jeg skriver og i stedet udleder en masse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...