Jump to content
Velkommen til DinDebat
Splat

Blander I jer i, hvad jeres teenagere går i af tøj?

Recommended Posts

atacama

I øvrigt synes jeg ikke, at man skal fortælle en pige i den alder - eller nogen alder - at hun "ser billig ud" eller "sender de forkerte signaler". I stedet synes jeg, at man skal tale med hende om, at udseende ikke er alting, og at det er vigtigere at gå i noget rart tøj, som godt kan være lækkert og smart, men som også er behageligt og til at bevæge sig i. Ej, ved sgu ikke, hvordan man formulerer det, men i hvert fald handler det jo om at få pigen væk fra den tankegang om, at hun kun er god nok, hvis hun går rundt og ligner en sexbombe/fotomodel... Det handler vel helt basalt om at få styrket hendes tro på, at hun er noget værd i sig selv...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat
I øvrigt synes jeg ikke, at man skal fortælle en pige i den alder - eller nogen alder - at hun "ser billig ud" eller "sender de forkerte signaler". I stedet synes jeg, at man skal tale med hende om, at udseende ikke er alting, og at det er vigtigere at gå i noget rart tøj, som godt kan være lækkert og smart, men som også er behageligt og til at bevæge sig i. Ej, ved sgu ikke, hvordan man formulerer det, men i hvert fald handler det jo om at få pigen væk fra den tankegang om, at hun kun er god nok, hvis hun går rundt og ligner en sexbombe/fotomodel... Det handler vel helt basalt om at få styrket hendes tro på, at hun er noget værd i sig selv...

Det er jo svært at være uenig i, selvom jeg på ingen måder synes, at den opgave er lige ud ad landevejen. Men altså spørgsmålet gik nu mere på, hvad forældre til børn i den alder blander sig i end det gik på, om hun skal have styrket sin tro på sig selv. Jeg ville gerne høre noget helt konkret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Laura

Jeg kender jo ikke til det selv, men Ata siger noget klogt, tror jeg. Jeg ville afholde mig fra at tale "signaler" og lignende, fordi det hurtigt kommer til at handle om kvindesyn og sex og ting.

Min holdning ville nok være, at hun ER kun 13, så hun er stadig et barn i visse henseender, selvom hun måske er moden på grund af sin baggrund. Jeg mener, at man godt kan kræve, at hun vælger blandt noget, der er "børnetøj" eller teenagetøj. Høje hæle er jo til voksne, ligesom nedringede bluser er ...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Missme

Mine børn er små, så kan ikke give dig first hand råd. Men jeg tænker at det er pigens mor og far som må tage den med hende, og ikke dig som papmor (eller hvad i nu kalder det)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Yaka

Jeg har ofte tænkt på om jeg ville være egnet til plejeforældre. Mine intensioner er måske rigtige, men jeg tror det er en større udfordring end jeg lige forestiller mig.

Men jeg tror at hvis jeg var i din situation så ville jeg sætte mig og snakke med pigen om alt mellem himmel jord. Hvis tøjet var problemet, er det emnet. Er det make up eller andet, så snakker vi om det.

Jeg ville spørge indtil hvad hendes mening er og hvor grænsen går for hende. Jeg ville undersøge hvad de øvrige i klassen gør. Jeg ville forklare hende ulemperne ved tingene og sidst men ikke mindst forsøge at vise hende andre måder at gøre tingene på. Jeg tror jeg ville prøve at finde et kompromis og så acceptere at man nogen gange må være den total åndsvage gammeldags (pleje)forælder der bare forstår nul!

Har f.eks. overvejet at tage Sarah til en stylist der kan lære hende at lægge make up, når hun får lov til at bruge det. (mest fordi jeg er dum til det selv.) Eller lign. hvis det drejer sig om tøj. På den måde trækker jeg det væk fra at være en mor-datter ting til at der står en fremmed og fortæller hvordan hun kommer til at se flottest ud.

Men jeg ved ikke om det vil virke. Hvis Sarah bliver total-ligeglad-oprørsk-i-kan-rende-mig-teen, så kan det vist være ligemeget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat

Det er altså ikke fordi jeg har brug for en masse råd til, hvad jeg skal gøre. Jeg er egentlig mere interesseret i at høre, hvordan andre helt konkret tænker oggør.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naermest_lykkelig
Det er altså ikke fordi jeg har brug for en masse råd til, hvad jeg skal gøre. Jeg er egentlig mere interesseret i at høre, hvordan andre helt konkret tænker oggør.

Ej snyder - gør du ikke som vi foreslår!!! :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ultraviolet

Nu har jeg ingen børn overhovedet, så ved ikke hvor meget min mening tæller, men da jeg gik i folkeskole der tilhørte jeg den klikke der var ligeglad med alt og alle og bare var herre-seje og drak øl og røg cigaretter og sådan nogle overseje ting :blush: Ahem..

Nå, men ja, de piger der var i klikken de var totalt nedringede, lårkorte og meget sminkede. Og drengene gik med hue året rundt, hængerøv nede ved knæene og ja. Vi holdt de vildeste fester (300+ var den største), vi pjækkede fra skole og var nok sådan cirka alle forældres mareridt.

Undtagen mig :blush: Jeg lavede de fleste af vores lektier, jeg sørgede altid for at alle kunne komme hjem (havde styr på busser, klippekort, taxa, alle forældrenes telefonnumre med mere) og jeg var den der sørgede for at vi ikke kom ud i alt for store problemer.

Anyway.. Pointen er at jeg har set det hele fra første parket. Og vores klikke startede med at tage form da vi var 11-12 år gamle, var på sit højeste da vi var 14-16 og var opløst og slut da jeg fyldte 17.

Det der virker, det er at have blind tillid til at de godt kan styre det. Jeg boede i det rige Nordsjælland, alle mine venner var rigmandsunger med strikse regler og forældre med høje forventninger.

Min mor, hun havde én regel. Hun ville vide hvor jeg var - altid. Ellers havde jeg fuldstændig frie tøjler fra jeg var 12-13 år. Måtte sove ude på hverdage, måtte gå i det tøj jeg havde lyst til, måtte få p-piller, måtte pjække fra skole, måtte tage til København, endda Christiania.

Og jeg var den eneste fornuftige af os alle, jeg var den eneste der aldrig rørte stofferne der flød til alle festerne, jeg var den eneste der huskede kondomer og ventede med sex til jeg var kærester med en jeg virkelig var glad for og havde været sammen med i lang tid, jeg var den eneste der trods massivt pjækkeri kunne forsætte med at score de høje karakterer for mine lektier osv.

Det der virkede på mig - det var at min mor stolede på mig, gav mig plads til at være den teen jeg havde lyst til at være og var der for mig altid.

De af mine veninder jeg kunne påvirke mest i den positive retning, det var dem der gik mest op i mode. For moden - det dyre lækre tøj som jeg aldrig havde råd til - det er altså ikke slutty. Det har aldrig været på mode at ligne en luder. Så vi købte modeblade, vi havde stil-ikoner og vi øvede os i at sætte håret flot, lægge eyeliner der ikke var tyk og klumpet, lægge naturlig make-up og alt det der.

Min mor hun var faktisk et af mine stil-ikoner. Hun var altid klædt virkelig klassisk og feminint.

Så.. Jeg ved ikke om du kan bruge det, men det kommer fra en der kan huske tydeligt hvordan det var :D

Men ja, pointen er vel at hvis man stoler på dem og præger dem så meget man kan ved selv at gå pænt klædt, spørge om hun vil lære at flette en fransk fletning, lægge naturlig make-up og lignende så virker det - eller det gjorde det ihvertfald på os :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Yaka

^ Det er rigtig fedt at høre om dine oplevelser og sejt at du var med i den seje gruppe og alligevel var fornuftig.

Det vil jeg da tage til mig ifht. min datter som jeg føler vi prøver at opdrage til en lige så fornuftig pige.

Et lille men er der dog. At det kræver en del selvtillid og at man har fået disse gode forbilleder og holdninger til tingene med hjemmefra. Det er jo langt fra alle der har det, og måske endnu færre når vi snakker plejebørn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Haras

Hvad gjore din mor så når du glemte at fortælle hvor du var?

Nu har jeg ingen børn overhovedet, så ved ikke hvor meget min mening tæller, men da jeg gik i folkeskole der tilhørte jeg den klikke der var ligeglad med alt og alle og bare var herre-seje og drak øl og røg cigaretter og sådan nogle overseje ting :blush: Ahem..

Nå, men ja, de piger der var i klikken de var totalt nedringede, lårkorte og meget sminkede. Og drengene gik med hue året rundt, hængerøv nede ved knæene og ja. Vi holdt de vildeste fester (300+ var den største), vi pjækkede fra skole og var nok sådan cirka alle forældres mareridt.

Undtagen mig :blush: Jeg lavede de fleste af vores lektier, jeg sørgede altid for at alle kunne komme hjem (havde styr på busser, klippekort, taxa, alle forældrenes telefonnumre med mere) og jeg var den der sørgede for at vi ikke kom ud i alt for store problemer.

Anyway.. Pointen er at jeg har set det hele fra første parket. Og vores klikke startede med at tage form da vi var 11-12 år gamle, var på sit højeste da vi var 14-16 og var opløst og slut da jeg fyldte 17.

Det der virker, det er at have blind tillid til at de godt kan styre det. Jeg boede i det rige Nordsjælland, alle mine venner var rigmandsunger med strikse regler og forældre med høje forventninger.

Min mor, hun havde én regel. Hun ville vide hvor jeg var - altid. Ellers havde jeg fuldstændig frie tøjler fra jeg var 12-13 år. Måtte sove ude på hverdage, måtte gå i det tøj jeg havde lyst til, måtte få p-piller, måtte pjække fra skole, måtte tage til København, endda Christiania.

Og jeg var den eneste fornuftige af os alle, jeg var den eneste der aldrig rørte stofferne der flød til alle festerne, jeg var den eneste der huskede kondomer og ventede med sex til jeg var kærester med en jeg virkelig var glad for og havde været sammen med i lang tid, jeg var den eneste der trods massivt pjækkeri kunne forsætte med at score de høje karakterer for mine lektier osv.

Det der virkede på mig - det var at min mor stolede på mig, gav mig plads til at være den teen jeg havde lyst til at være og var der for mig altid.

De af mine veninder jeg kunne påvirke mest i den positive retning, det var dem der gik mest op i mode. For moden - det dyre lækre tøj som jeg aldrig havde råd til - det er altså ikke slutty. Det har aldrig været på mode at ligne en luder. Så vi købte modeblade, vi havde stil-ikoner og vi øvede os i at sætte håret flot, lægge eyeliner der ikke var tyk og klumpet, lægge naturlig make-up og alt det der.

Min mor hun var faktisk et af mine stil-ikoner. Hun var altid klædt virkelig klassisk og feminint.

Så.. Jeg ved ikke om du kan bruge det, men det kommer fra en der kan huske tydeligt hvordan det var :D

Men ja, pointen er vel at hvis man stoler på dem og præger dem så meget man kan ved selv at gå pænt klædt, spørge om hun vil lære at flette en fransk fletning, lægge naturlig make-up og lignende så virker det - eller det gjorde det ihvertfald på os :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...