Jump to content
Velkommen til DinDebat
Splat

Blander I jer i, hvad jeres teenagere går i af tøj?

Recommended Posts

Splat

Jeg har fået mig et ekstra barn og er i den forbindelse blevet stillet overfor nogle udfordringer, jeg ikke har prøvet med mine egne børn. Jeg kan mærke, at jeg bliver lidt usikker på, hvor meget det egentlig er rimeligt at blande sig.

Den søde pige er 13 år. Hun er vant til at gå i meget høje sko og ret udfordrende stramt tøj, hvilket jeg på ingen måder finder passende for et barn i den alder. Muligheden for at jeg er ved at blive gammel og stramtantet foreligger. Samtidig skal hun jo have lov til at ligne de andre på hendes alder.

Så nu spørger jeg jer:

1. Blander I jer i, hvad deres børn går i?

2. Tillader I stramt tøj og høje sko i den alder?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Ja, det gør jeg.

Vi taler om det og finder fornuftige løsninger. Her er det ikke er særlig velset at gå i som meget nedringede bluser, meget lårkorte kjoler, hængerøvsbukser og lign..

Der er bestemt tøj, jeg ikke mener, at hun er gammel nok til at gå i samt sko, der absolut kun er til festbrug og vi forbeholder os at have det sidste år omkring tøj omend vi indtil videre ikke på nogen måde har været i konflikt over emnet.

Hun havde held med at få lov at min mor til at have ganske høje sko på ved konfirmationen i sommers - min mor stod for tøj og sko. Hun er vanvittig glad for dem og ser nærmest frem til anledninger, hvor hun kan bruge dem. Det er lidt sødt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Vi taler om det og finder fornuftige løsninger. Det ikke er særlig velset at gå meget nedringede bluser, meget lårkorte kjoler, hængerøvsbukser og lign., når vi forældre anskuer det.

Der er bestemt outfit, jeg ikke mener, at hun er gammel nok til at gå i samt sko, der absolut kun er til festbrug og vi forbeholder os at have det sidste ord omkring tøj - omend vi indtil videre ikke på nogen måde har været i konflikt over emnet.

Hun havde held med at få lov af min mor til at have ganske høje sko på ved konfirmationen i sommers, hvor hun blev 14 år - min mor stod for tøj og sko. Hun er vanvittig glad for dem og ser nærmest frem til anledninger, hvor hun kan bruge dem. Det er lidt sødt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Norge-i-eksil

1. Blander I jer i, hvad deres børn går i?

2. Tillader I stramt tøj og høje sko i den alder?

Vi har selv to som kan kalles "ungdommer" i huset (vel ene er på hybel nå pga masterstudier) og svaret for disse er :

1: Ja, det gjør vi absolutt, uten å kle på dem det VI ønsker som om de skulle være fireåringer.

2. Nei. Problemet har ellers aldri vært aktuelt i praksis, for eldste har da i alle år hatt langt bedre forstand enn som så.

Problem "tøy" har vært en knapt merkbar sak hos oss. Som også polavyk er inne på i første innlegg, påvirker man sine barn i stor grad, og barna har hele tiden blitt opplært til hva som er OK/ikke OK og hvorfor. De har i stor grad (miljøets påvirkning?) overtatt sine foreldres normer hva gjelder valg av tøy, uten å være helt blåkopier. Det jeg kan huske av diskusjoner er hvor vidt et par ting har vært verd prisen eller ikke, kvaliteten på en del tøy rent teknisk, hvorvidt vi skulle bidra med "litt ekstra" eller ikke ved et par dyre tøykjøp de ønsket seg og (for yngste) litt diskusjon et par ganger fargevalg for "dagens antrekk" hos ham har lignet mer på et signalflagg enn vi har satt pris på - han hadde heller lite hemninger mht temmelig skarpe farger på en guttekropp en stund. Hva gjelder det siste har vi nå blitt enige om helt OK kjøreregel: Fritt frem for fargegleden din hjemme og i sportssammenheng, men du kveler trangen til å se ut som Jotuns fargekart for signalfarger ellers.

Begge har de styrt tøyinnkjøp selv fra 13-årsdagen. De har hatt årlig budsjett, og ordnet det praktiske med så mye samråding med oss de selv har ønsket. Vi har så langt ikke hatt noe som helst å bemerke til valgene, selv om VI ikke alltid hadde valgt 100 % som dem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Karen69

Jeg blander mig stort set ikke - især teenagere har brug for at finde deres egen stil og det mener jeg de bedst gør uden alt for meget indblanding fra min side. Jeg har dog grænser for hvad de "må" ha' på når de skal udenfor huset sammen med mig. Men stort set blander jeg mig sjældent.

Og jeg har det sådan Herreste Gud, det er jo bare tøj og ikke noget permanent som ikke kan ændres efterhånden som de finder ud af hvem de er. Og tøj smag ændre sig hele tiden, det er sikkert og vis (så er der nogle FÅ undtagelser ... dem gider jeg ikke engang forholde mig til)

Der er så meget andet jeg blander mig - men lige tøjet, det får de lov til at ha' i fred.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat
Jeg blander mig stort set ikke - især teenagere har brug for at finde deres egen stil og det mener jeg de bedst gør uden alt for meget indblanding fra min side. Jeg har dog grænser for hvad de "må" ha' på når de skal udenfor huset sammen med mig. Men stort set blander jeg mig sjældent.

Og jeg har det sådan Herreste Gud, det er jo bare tøj og ikke noget permanent som ikke kan ændres efterhånden som de finder ud af hvem de er. Og tøj smag ændre sig hele tiden, det er sikkert og vis (så er der nogle FÅ undtagelser ... dem gider jeg ikke engang forholde mig til)

Der er så meget andet jeg blander mig - men lige tøjet, det får de lov til at ha' i fred.

Men ville du heller ikke blandt dig, hvis det handlede om bryster ud af blusen og 10 cm høje stiletter?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ll1981
Men ville du heller ikke blandt dig, hvis det handlede om bryster ud af blusen og 10 cm høje stiletter?

Tror du hun er modtagelig over for en forklaring om, hvilke uheldige signaler hun risikerer at sende? Eller kan du lige så godt opgive det på forhånd?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat
Tror du hun er modtagelig over for en forklaring om, hvilke uheldige signaler hun risikerer at sende? Eller kan du lige så godt opgive det på forhånd?

Nej, det er hun ikke specielt modtagelig overfor. Men hun er modtagelig overfor de nye regler, som går på, hvad man må have på i skole og til hverdag og hvad der er til fest, selvom hun synes, at jeg er en smule hysterisk. Den gode nyhed er jo, at hun selv har valgt mig og også er med på, i hvert fald et stykke hen ad vejen, at hun er nødt til at følge husets regler. Jeg vil bare gerne være fair overfor hende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ll1981
Nej, det er hun ikke specielt modtagelig overfor. Men hun er modtagelig overfor de nye regler, som går på, hvad man må have på i skole og til hverdag og hvad der er til fest, selvom hun synes, at jeg er en smule hysterisk. Den gode nyhed er jo, at hun selv har valgt mig og også er med på, i hvert fald et stykke hen ad vejen, at hun er nødt til at følge husets regler. Jeg vil bare gerne være fair overfor hende.

Okay.

Hvad går hendes veninder i?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat
Okay.

Hvad går hendes veninder i?

Jeg har endnu ikke set en af de andre i stiletter eller babsebluser, men jeg har også kun set 2 af hendes veninder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...