Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

dgd2007

Ord, som er dukket op i din generation

Recommended Posts

Gæst

Jeg tror at rulle/berøve stammer fra strygemetoden hvor man klemmer tøjet mellem to ruller.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvedekorn
Jeg tror at rulle/berøve stammer fra strygemetoden hvor man klemmer tøjet mellem to ruller.

Jeg må så indrømme, at jeg altid har forestillet mig det ret bogstaveligt; at man væltede en person og rullede/skubbede ham hen voldsomt hen ad fortovet med hænderne, så de ting, han havde i lommerne, faldt ud. :P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Så i form af eufemismen Rulleforretning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Nemlig, dengang kvinder godt måtte have en ordentlig "dusk". :D

:love::engel:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Jeg har hørt rulle blive brugt mange gange om, at nogen truede vedkommende til at aflevere f.eks. deres penge, men ikke gjorde dem noget fysisk - og faktisk også enkelte gange om lomme/tasketyveri.

Ville prøve om jeg kunne finde en gammel definition på at blive rullet - men fandt i stedet ud af, at der faktisk har været noget, der hed "afvide" :lol:

afvide

v. præs. ent. -ved, flt. -vide; præt. -vidste; part. -vidst. vbs. -ende (vAph. (1764)). have kendskab til (et forhold; vide besked om (noget). (især i bisætn.). da skulle de vidne, som afveed. DL.1–13–16. Krigssager og andet mere, som Romani intet afvidste. Gram.Breve.87. KSelskSkr. I.217.245. Dette er ikke skeet, mig afvidende. VSO. (jf. uafvidende).

Med hensyn til rulningen, så er mine egne associationer, at det foretages i en skummel gyde af flere personer (stor overmagt). Om man rent faktisk bliver slået er vist mindre vigtigt, men man kommer i hvert fald af med pengene. Hvis man er tilstrækkelig fuld, er man måske heller ikke helt klar over, hvordan det gik til :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
trommer47
Ville prøve om jeg kunne finde en gammel definition på at blive rullet - men fandt i stedet ud af, at der faktisk har været noget, der hed "afvide" :lol:

afvide

v. præs. ent. -ved, flt. -vide; præt. -vidste; part. -vidst. vbs. -ende (vAph. (1764)). have kendskab til (et forhold; vide besked om (noget). (især i bisætn.). da skulle de vidne, som afveed. DL.1–13–16. Krigssager og andet mere, som Romani intet afvidste. Gram.Breve.87. KSelskSkr. I.217.245. Dette er ikke skeet, mig afvidende. VSO. (jf. uafvidende).

Med hensyn til rulningen, så er mine egne associationer, at det foretages i en skummel gyde af flere personer (stor overmagt). Om man rent faktisk bliver slået er vist mindre vigtigt, men man kommer i hvert fald af med pengene. Hvis man er tilstrækkelig fuld, er man måske heller ikke helt klar over, hvordan det gik til :D

Så vidt jeg husker var det vist noget med fulde søfolk i Nyhavn der efter en "rulleforretning" vågnede op i en baggård dagen efter, minus alle værdigenstande. Det var vist tit noget med at de var gået med en sød pige hen på hendes værelse hvor så fyren ventede. ;) Det er i hvert fald et ældgammelt udtryk. Jeg mener faktisk også at jeg kan huske "Fransk vask og strygning" brugt om den behandling offeret fik.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
paint
Så vidt jeg husker var det vist noget med fulde søfolk i Nyhavn der efter en "rulleforretning" vågnede op i en baggård dagen efter, minus alle værdigenstande. Det var vist tit noget med at de var gået med en sød pige hen på hendes værelse hvor så fyren ventede. ;) Det er i hvert fald et ældgammelt udtryk. Jeg mener faktisk også at jeg kan huske "Fransk vask og strygning" brugt om den behandling offeret fik.

"Fransk vask og strygning", er noget helt andet end at "rulle en fuld svensker" f.eks. :-P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Spaghettification. Det forhold, at en astronaut, der styrter ind i et sort hul, formodes at blive trukket ud til spaghetti.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
fugimori

Vejvrede.

"I lige over" i stedet for "måde"

"Flere gange i streg" i stedet for træk.

De to sidstnævnte udtryk er kommet fra Jylland, hvor de dog nok har eksisteret længe...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
trommer47
Vejvrede.

"I lige over" i stedet for "måde"

"Flere gange i streg" i stedet for træk.

De to sidstnævnte udtryk er kommet fra Jylland, hvor de dog nok har eksisteret længe...

Her i Vestjylland hedder det nu bare "Lige over". "I streg" har jeg ALDRIG hørt før det dukkede op på dette forum så at det skulle være et jysk fænomen tvivler jeg på, i hvert falt ikke et VESTjysk. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...