Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

dgd2007

Ord, som er dukket op i din generation

Recommended Posts

dgd2007

Nå jo: "at duske" er helt klart et nyt ord :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
trommer47
Nå jo: "at duske" er helt klart et nyt ord :D

Njahhhh, det synes jeg nu har været her i mange år. Jeg husker det da fra helt tilbage i 70erne. ;) Derimod er udtrykket "sexe" om det glimrende tidsfordriv dukket op her de seneste år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
POCKETKITTEN

Det der med at være 'ordentlig syg'. Er det nyt?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Njahhhh, det synes jeg nu har været her i mange år. Jeg husker det da fra helt tilbage i 70erne. ;) Derimod er udtrykket "sexe" om det glimrende tidsfordriv dukket op her de seneste år.

:gruble: Tja, det burde vel logisk set også stamme fra før den hårløse epoke :D

Så er det nok bare mig, der ikke har hørt det før i sidste årti.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
trommer47
:gruble: Tja, det burde vel logisk set også stamme fra før den hårløse epoke :D

Nemlig, dengang kvinder godt måtte have en ordentlig "dusk". ;)

Så er det nok bare mig, der ikke har hørt det før i sidste årti.

Lyder rimeligt. :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvedekorn
Det der med at være 'ordentlig syg'. Er det nyt?

Det blev i hvert fald gjort folkeligt med Yallahrup Færgeby, tror jeg.

Er ordet "rulle" (overfalde og bestjæle) ikke forholdsvist nyt? Jeg synes i hvert fald, folk bruger det mere og mere i stedet for at røve, selv om de to jo ikke helt har samme betydning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Er ordet "rulle" (overfalde og bestjæle) ikke forholdsvist nyt? Jeg synes i hvert fald, folk bruger det mere og mere i stedet for at røve, selv om de to jo ikke helt har samme betydning.

"At blive rullet" er vist ældgammelt (i hver fald i Kbh.)

Til gengæld er det forholdsvis nyt, at man kan røve en person - tidligere kunne man kun røve pengene (personen blev berøvet ...) Det eneste eksempel fra min barndom på, at en person blev røvet, var tante Sofie i "Folk og røvere i Kardemommeby" - og hende blev røverne jo endda nødt til at "røve tilbage", fordi hun hersede og regerede med dem :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

App og Applet. For 25 år siden var det Software Agent, der var hipt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
3D blueray.. stort set alle spillekonsoler (ps1-3) game box, nintendo var opfundet dengang, men det var så langt ude så ikke alle havde det.

mp4 og de andre af den type, aner stadig ikke hvad det er, men jeg har ikke noget tv så har ikke brug for at vide det.

ipod

skank... er ikke helt sikker på om den også var der tilbage i min ungdom, det betyder åbentbart et lækkert stykke kød (kvinde)

Det engelske udtryk betyder en kvinde der ikke er spor lækker. :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvedekorn
"At blive rullet" er vist ældgammelt (i hver fald i Kbh.)

Til gengæld er det forholdsvis nyt, at man kan røve en person - tidligere kunne man kun røve pengene (personen blev berøvet ...) Det eneste eksempel fra min barndom på, at en person blev røvet, var tante Sofie i "Folk og røvere i Kardemommeby" - og hende blev røverne jo endda nødt til at "røve tilbage", fordi hun hersede og regerede med dem :D

Men er det så nyt, at man bruger det i en truebetydning? Jeg har netop lært det, som om at man overfaldt/brugte vold mod nogen for at stjæle noget fra dem. Røveri kan vist nok også være vold, men nærmere at man i første omgang "bare" truer sig til det, man vil have - som det klassiske "hænderne op"-bankrøveri. Tyveri er, når der stjæles, uden at offeret bemærker det i gerningsøjeblikket.

Jeg har hørt rulle blive brugt mange gange om, at nogen truede vedkommende til at aflevere f.eks. deres penge, men ikke gjorde dem noget fysisk - og faktisk også enkelte gange om lomme/tasketyveri.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...