Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
dgd2007

Udtryk, der har skiftet betydning

Recommended Posts

dgd2007
Ja. Hvad skulle det ellers betyde? Altså jeg ville betragte det som om han var rastløs som Mand.en også sagde. "Krudt i r*ven" som vi sagde i gamle dage. ;)

Jeg tror mgy mente, om det havde fået en ny betydning på det seneste. Jeg synes kun jeg har hørt i sådan en hippie- eller new age-betydning midt i 70'erne. Der mener jeg, det blev brugt sådan lidt i retning af indstængte aggressioner - noget, der egentlig blev holdt tilbage, men kunne eksplodere på et tidspunkt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy
Jeg tror mgy mente, om det havde fået en ny betydning på det seneste. Jeg synes kun jeg har hørt i sådan en hippie- eller new age-betydning midt i 70'erne. Der mener jeg, det blev brugt sådan lidt i retning af indstængte aggressioner - noget, der egentlig blev holdt tilbage, men kunne eksplodere på et tidspunkt.

Hvis i læser manchetten på dette indlæg om Johs. V. Jensen, vil I ane en anden betydning af udtrykket: Forfatteratlas - dr.dk/Kulturguiden/Forfatteratlas

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvedekorn

Amatør er ikke blevet nævnt, er det vel? Eller det har jo ikke skiftet betydning, men den ene betydning er tæt på at forsvinde. Hvis man f.eks. siger "han er amatørfotograf", vil flertallet garanteret tro, at han er en elendig fotograf, når man lige så vel kunne mene "han fotograferer som fritidsinteresse, men arbejder ikke professionelt med det".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy
Jeg kan ikke finde noget sted hvor ordet er nævnt?

Det står med grønt lige under hans navn. Over Dansk Engelsk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Det står med grønt lige under hans navn. Over Dansk Engelsk.

Nårh var det gemt væk i overskriften!

Johannes V. Jensen 1873 - 1950

Stærke sanser og nervøs energi

.... jeg kan dog ikke se nogen antydning af at det skulle handle om et nervøst sammenbrud? :gruble: Tvært imod ville jeg mene at ud fra sammenhængen handlede det om rejselyst og fremskridtsoptimisme.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy
Nårh var det gemt væk i overskriften!

Johannes V. Jensen 1873 - 1950

Stærke sanser og nervøs energi

.... jeg kan dog ikke se nogen antydning af at det skulle handle om et nervøst sammenbrud? :gruble: Tvært imod ville jeg mene at ud fra sammenhængen handlede det om rejselyst og fremskridtsoptimisme.

Nej, netop. Der er ikke tale om en mand med rystende hænder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...