Jump to content
Velkommen til DinDebat
dgd2007

Udtryk, der har skiftet betydning

Recommended Posts

dgd2007

"Bjørnetjenesten" bliver jo af og til nævnt i trådene her - oprindeligt en velmenende handling, der gør mere skade end gavn (efter en fabel om bjørnen, der ville hjælpe sin ven, bonden, ved at klaske en flue, der sad på hans næse... :shock:).

Men jeg kommer af til til at tænke på flere andre ... så fortjener den slags ikke en selvstændig tråd!

TS lægger for med et bibelcitat:

"Og de spottede HERREN deres Gud ..."

Gammel betydning: De hånede ham/gjorde nar af ham

Ny betydning: De fik øje på ham
:)

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
GentofteDullen

Kraftedeme. Der er flere min omgangskreds, der staver det "kræftedeme", fordi de tror, det har noget med kræft at gøre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
trommer47
Kraftedeme. Der er flere min omgangskreds, der staver det "kræftedeme", fordi de tror, det har noget med kræft at gøre.

Tjahh jeg så så også en i en anden tråd der konsekvent stavede kræft som "kraft", men hvad pokker sådan udtaler de fleste man ser på TV det jo også, suk... Bent Henius vi savner dig sgu. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
"Bjørnetjenesten" bliver jo af og til nævnt i trådene her - oprindeligt en velmenende handling, der gør mere skade end gavn (efter en fabel om bjørnen, der ville hjælpe sin ven, bonden, ved at klaske en flue, der sad på hans næse... :shock:).

Men jeg kommer af til til at tænke på flere andre ... så fortjener den slags ikke en selvstændig tråd!

"Og de
spottede
HERREN deres Gud ..."

Har stadig begge betydninger ;)

Det går ned ad bakke - for nogle betyder det nu en "freeride" hvor alt er godt, men det har i hvert fald tidl. oftest været brugt om noget negativt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
egernunge

Det sjove er, at kraftedeme har noget med kræft at gøre - udtrykket er nemlig dannet af "må kræften æde mig". :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvedekorn

Det er ret sjovt, for jeg har faktisk aldrig set eller hørt bjørnetjeneste blive brugt i sin "nye" betydning (en kæmpestor tjeneste). Jeg oplever den kun, når den diskuteres f.eks. herinde. Den gamle betydning med en uheldig, men velmenende tjeneste hører jeg dog stadig ofte blive brugt.

Patetisk derimod, vil jeg selv synes, er et godt eksempel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
humsebjørnen

"Og de spottede HERREN deres Gud ..."

Psh, det er da de to gamle betydninger. Den nye betydning er at de lagde ham et bestemt sted på banen, for at indikere hvor line of scrimmage var. :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
GentofteDullen
Det sjove er, at kraftedeme har noget med kræft at gøre - udtrykket er nemlig dannet af "må kræften æde mig". :)

Men det har det jo ikke i dag, det er derfor udtrykket har skiftet betydning. Måske er det så i virkeligheden på vej tilbage til den oprindelige betydning?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Maybe_I_should_ask_Doctor_Phil
Det er ret sjovt, for jeg har faktisk aldrig set eller hørt bjørnetjeneste blive brugt i sin "nye" betydning (en kæmpestor tjeneste). Jeg oplever den kun, når den diskuteres f.eks. herinde. Den gamle betydning med en uheldig, men velmenende tjeneste hører jeg dog stadig ofte blive brugt.

Patetisk derimod, vil jeg selv synes, er et godt eksempel.

Min tandlægesekretær brugte det den anden dag. Hun sagde, at jeg ville gøre mig selv en kæmpestor bjørnetjeneste ved at børste godt og bruge tandtråd :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...