annau

Kan man få et midlertidigt pas? Og hvad koster det? HJÆLP

Recommended Posts

annau

Hej

Jeg skal på ferie om en uge, men jeg har lige fundet ud af at min pas er udløbet. Kan man få et midlertidigt pas? Og er der nogen, der ved hvad det koster? Please hjælp mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
lykkefordi

Det koster ikke noget at få det forlænget en enkelt gang, så vidt jeg husker..

Fandt dette på borger.dk

Forlængelse

Du kan få forlænget dit eksisterende pas én gang ved et stempel, hvis dit pas er udløbet inden for de sidste 3 måneder eller vil udløbe inden for kort tid, inden du skal rejse. Men kun i det tilfælde, at det ikke er muligt at nå at bestille et nyt pas (fx ved en akut opstået rejse). Forlængelsen vil så gælde, til du kommer hjem fra din rejse - dog maksimalt et år.

Du skal møde personligt op i borgerservice og have dit pas med. Forlængelsen koster ikke noget.

Du skal dog være opmærksom på, at ikke alle lande accepterer en forlængelsespåtegning i passet.

Det er op til dig selv at undersøge om dit rejsemål accepterer det. Det kan du gøre via dit rejsemåls ambassade i Danmark eller dit rejseselskab.

Og dette, hvis det udløb for mere end 3 måneder siden:

Midlertidigt pas (nødpas)

Midlertidigt pas (nødpas) kan udstedes hvis:

hvis du har mistet dit pas

hvis du ikke har et pas

hvis du ikke har medbragt passet

hvis dit pas er udløbet for mere end to år siden.

Du kan kun få et nødpas, hvis du ikke kan nå at få et egentligt pas. Nødpasset har nogle begrænsninger, som du skal være opmærksom på. Det udstedes kun for den periode, du er på rejse - og maksimalt et år. Der er lande, som fx USA, der ikke godkender nødpasset til indrejse. Prisen er den samme som for det almindelige pas.

Du skal til kommunens borgerservicecenter for at få et nødpas.

Jeg har selv fået forlænget mit pas en gang, da jeg fandt ud af det dagen før, at det var udløbet :blush:

På samme side ser det ud som om at man skal regne med at en hastebestilling kan tage ca. 8 dage, så det ville jeg ikke satse på..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Blaesbjerg

Hvor skal du rejse hen? hvis det er indenfor et EU-land og dit pas ikke er udløbet med mere end 3 mdr.

Hvis det er udløbet for længere tid siden, så kan du få lavet et provisorisk pas (midlertidigt) det koster det samme som et alm. pas, da man opretter/bestiller et nyt pas samtidigt :)

Hvornår skal du egentlig afsted? Man kan få lavet et hastepas på 4 hverdage :)

Hvis du er i tvivl eller vil vide mere, så send gerne en PB :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
NewBeginnings

Undskyld, men synes virkelig det er utroligt, så mange mennesker, der tænker på at planlægge ferier, og ordner alt op til, men åbenbart slet ikke tænker på, lige at tjekke passet før få dage før rejsen :forvirret:

Ja jeg undrer mig bare, og kan godt være emnet skulle have en separat tråd, men jeg synes bare det er meget sært. Og har altså ikke ondt af dem, der ikke når at få et nyt pas, og så må droppe rejsen...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Jeg har lavet mange midlertidige pas, da det blev lavet på motorkontoret.

Og som en tidligere nævnte, så koster det det samme som et almindeligt pas - altså: du bestiller det almindelige pas samtidig og betaler for det. Så får du det midlertidige i hånden og skal så aflevere det, når du henter det ordinære.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
lykkefordi
Undskyld, men synes virkelig det er utroligt, så mange mennesker, der tænker på at planlægge ferier, og ordner alt op til, men åbenbart slet ikke tænker på, lige at tjekke passet før få dage før rejsen :forvirret:

Ja jeg undrer mig bare, og kan godt være emnet skulle have en separat tråd, men jeg synes bare det er meget sært. Og har altså ikke ondt af dem, der ikke når at få et nyt pas, og så må droppe rejsen...

Det må være skønt at have en så god hukommelse, at man aldrig risikerer at glemme vigtige ting :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Man behøver heller ikke have ondt af mennesker, der er menneskelige og ind i mellem glemmer ting... Men man kunne finde det meget sært at være så perfekt...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
NewBeginnings
Det må være skønt at have en så god hukommelse, at man aldrig risikerer at glemme vigtige ting :)

Man behøver heller ikke have ondt af mennesker, der er menneskelige og ind i mellem glemmer ting... Men man kunne finde det meget sært at være så perfekt...

Rooooolig nu - jeg siger ikke jeg er perfekt, men ja, jeg ER sgu overrasket over at det er lige den ting man glemmer. Den er trods alt ret vigtig, og vel noget man bør sikre sig er på plads allerede inden man bestiller - og i hvert fald mere end et par dage før.

Og der har bare været mange tråde om emnet - derfor min undren, og altså ikke et angreb på TS.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Rooooolig nu - jeg siger ikke jeg er perfekt, men ja, jeg ER sgu overrasket over at det er lige den ting man glemmer. Den er trods alt ret vigtig, og vel noget man bør sikre sig er på plads allerede inden man bestiller - og i hvert fald mere end et par dage før.

Og der har bare været mange tråde om emnet - derfor min undren, og altså ikke et angreb på TS.

Jeg er helt rolig - du hoppede op på den høje hest, og derfor skrev jeg som jeg gjorde :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Helløw

Jeg har lige været på den idag. Min mands pas udløb for to år siden så selvom vi prøvede at nå at få lavet et midlertidigt pas

, kom vi ikke med. Og nej, så har man ikke brug for den slags 'altzå jeg forstår slet ikke hvordan det overhovedet kan lade sig gøre'..for holdkæft hvor føler man sig åndssvag!!!! :-(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind