Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Skumgummisvamp

Galdesyremalabsorption - nogen der lider af det/kender til det?

Recommended Posts

Skumgummisvamp

Har efter 2½ års konstante maveproblemer og en masse undersøgelser endelig fået et svar: Jeg optager ikke min galdesyre i tyndtarmen som det jo er meningen man skal. Dermed kommer galdesyren ned i tyktarmen, svier og gør ondt og giver kronisk diarre.

Rart nok at få et svar og at det ikke er noget "farligt", men synes godt nok det er lidt uoverskueligt lige nu. Resten af mit liv skal jeg drikke et brev med (klamt) pulver opløst i vand inden hvert måltid. Og medicinen er dyr :8:

Nogen herinde der lider af det samme eller som evt. får Questran (ved at en del med Chrons/colitis får samme medicin)? Havde aldrig hørt om det her problem før jeg blev testet for det, så det kunne være rart at høre fra andre der har været igennem møllen :genert:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Skumgummisvamp

78 lurere men ingen der ved noget? :genert:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
trinegrue

Nu har jeg ikke googlet det du har, så det er måske ikke så meget et svar til dig TS, men til Ultraviolet eller andre som har lignende symptomer.

Jeg fik fjernet min galdeblære i august og alt var fryd og gammen et par måneder indtil jeg igen begyndte at få mavekramper og svingede meget mellem forstoppelse og diarre og de her mavekramper hver dag. Det føltes ikke som med galdeanfald, men gjorde stadig ret ondt.

Jeg var til læge, men hun mente at det var noget mange unge piger døjer med.. hmm!

Havde så et længere krampeanfald over tre timer 2. juledag og var til vagtlægen. Han mente at det var mavesyre/galdesyre som ikke fandt rigtig vej ud og derfor gik i mit spiserør og gav mig mavekramperne.

Jeg fik en recept på nogle piller som hedder Pantoprazol Nycomed 40mg og har ikke haft en eneste mavekrampe siden den dag og har også noget mere normal afføring nu.

Det er FANTASTISK at virke igen og ikke være nervøs for at få kramper hele tiden.

Desuden holder jeg mig nu fra agurker, tomater, æbler og lignende grøntsager med meget syre, da de kan være med til at tricke et anfald. Og selvfølgelig meget fede madvarer og røgede ting og sager. Men det er det hele værd.

Måske det kan løse dit/jeres problem også :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Skumgummisvamp

Tusind tak for svar begge to!

Nu spørger jeg lige dumt, men hvordan kan det give de samme symptomer efter man har fået fjernet galdeblæren? :genert: For mit problem er jo netop at min galde ikke optages i tyndtarmen og "genbruges" men derimod kommer med ud. Så jeg må jo egentlig producere pænt meget galde :gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Skumgummisvamp

^Det har du jo helt ret i :) Og selvom det er forskellige udgangspunkter er der jo også en del ligheder. Har du prøvet Questran?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Skumgummisvamp
Nej jeg har slet ikke prøvet noget medicin endnu - skal faktisk på sygehuset her i slutningen af januar hvor de vil kigge ned i maven og tyndtarmen med et kamera. Regner med at jeg snakker med lægen der.

Var det din læge eller dig selv der fandt ud af det var denne sygdom du havde?

Jeg har haft problemer i 2½ år, og min praktiserende læge har hele tiden sagt at det var irritabel tyktarm og at det er der mange danskere der har. Og der er ikke noget at gøre ved det. Holdt dog fast i at der var et eller andet der føltes helt forkert i min krop, så jeg skiftede læge. Min nye læge var også ret sikker på at det "bare" var irritabel tyktarm, men henviste mig alligevel til en række undersøgelser på sygehuset for at være sikker.

Er nu blevet tjekket for glutenallergi, laktoseintolerans og alle mulige bakterier, infektioner og betændelsestilstande som jeg ikke engang ved hvad er - kameraundersøgelser har jeg dog ikke været til. Men eftersom min galdesyrescanning var positiv så er det jo nok det der er problemet - jeg skal til en konsultation mere på sygehuset hvor jeg håber på at få lidt mere information. Håber godt nok at jeg kan komme til at leve "normalt" igen med medicinen :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MagiskeØjne

Nu har sidder og læst dit oplæg og måtte lige melde mig ind så jeg kunne skrive tilbage.

Har selv fået kontateret den sygdom, gik med den i puha 10-12 år hvor ingen læger gad at undersøge hvorfor jeg havde diarre.

Men endelig kom en læge som tog mig alvorligt. har prøvet det afskylige pulver og kan ikke få det ned, så nu lever jeg med at rende på wc 8-10 gange om dagen. Nogle dage bedre end andre. Jeg håber virkelig der kommer noget bedre medicin på et tidspunkt. Håber du har det godt og kan leve "normalt" igen

mvh Pernille

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
pjeps

DEt Lyder meget som mine symptomer som jeg fik umiddelbart efter jeg fik fjernet galdeblæren (For 17-18 år siden). Og det er også blevet diagnosticeret som irritabel tyktarm. Jeg har så bare selv fundet ud af at HUSK hjælper på mig, men det er så modbydeligt at spise, så jeg tilsætter bagehusk til mit hjemmebagte rugbrød og 1 skive af det om dagen og jeg har ingen symptomer. Holder jeg mere end 1 dags pause uden mit eget brød, så er den gal igen. Og hvis jeg spiser noget mega fedt, som friturestegt mad eller piskefløde, men der kan jeg forebygge det med noget imodium.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Skumgummisvamp
Nu har sidder og læst dit oplæg og måtte lige melde mig ind så jeg kunne skrive tilbage.

Har selv fået kontateret den sygdom, gik med den i puha 10-12 år hvor ingen læger gad at undersøge hvorfor jeg havde diarre.

Men endelig kom en læge som tog mig alvorligt. har prøvet det afskylige pulver og kan ikke få det ned, så nu lever jeg med at rende på wc 8-10 gange om dagen. Nogle dage bedre end andre. Jeg håber virkelig der kommer noget bedre medicin på et tidspunkt. Håber du har det godt og kan leve "normalt" igen

mvh Pernille

Puha, det er lang tid :(

Ja, pulveret er ikke rart, men jeg har prøvet mig frem og fundet ud af at hvis jeg bruger koldt vand, som i ISkoldt vand, så glider det lettere ned. At det så gør ondt i tænderne at vandet er så koldt er en anden ting. Har du prøvet at blande det op med yoghurt? Jeg har ikke prøvet det men min læge sagde man kunne.

Jeg lever mere normalt nu, men jeg skal tænke meget over hvad jeg spiser. Og det irriterer mig helt vildt at jeg ikke lige kan tage et stykke kage hvis nogen på holdet deler ud. Eller drikke en øl til fredagsbaren.

Håber du finder en bedre løsning, for det er bestemt ikke rart at have det sådan :ae:

Prøv at spørge din læge om I kan søge klausuleret enkelttilskud hos lægemiddelstyrelsen.

Tak for tippet :gogo: Jeg vil lige få spurgt om det næste gang jeg skal tjekkes.

DEt Lyder meget som mine symptomer som jeg fik umiddelbart efter jeg fik fjernet galdeblæren (For 17-18 år siden). Og det er også blevet diagnosticeret som irritabel tyktarm. Jeg har så bare selv fundet ud af at HUSK hjælper på mig, men det er så modbydeligt at spise, så jeg tilsætter bagehusk til mit hjemmebagte rugbrød og 1 skive af det om dagen og jeg har ingen symptomer. Holder jeg mere end 1 dags pause uden mit eget brød, så er den gal igen. Og hvis jeg spiser noget mega fedt, som friturestegt mad eller piskefløde, men der kan jeg forebygge det med noget imodium.

Jeps, så vidt jeg kan læse mig til er det cirka samme symptomer som efter at have fået fjernet galdeblæren. Dejligt at HUSK hjælper for dig - ved mig gjorde det sådan set problemet værre :genert: men det er helt klart det bedste at bekæmpe det med fibertilskud hvis man kan. Og ja, imodium er en lifesaver nogle gange :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
fru-wellness

hejsa der

prøv at blande pulveret op i noget mælke produkt ,

jeg selv kommer det i min mogen shake , kosttilskud fra herbalife , det smager super godt i vanilje-smagen , da costran har lidt citrus smag , og hves jeg ikke har noget shake fra herbalif , så bruger jeg drikke juhurt ,

det er mig umugligt at drikke blandet op i kun vand ,

håber det kunne hjælpe dig lidt .

mvh

marianne

p.s

jeg staver ikke så godt , men tro godt du kan læse det

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites