Jump to content
Velkommen til DinDebat
Mettecaspersen

Herlufsholm Kostskole.

Recommended Posts

Mettecaspersen

Hej derude.

Jeg har en datter som går i 10.klasse lige nu. Bagefter kunne hun godt tænke sig at tage et år i 1.g på Herlufsholm Kostskole. Da hun synes skolen tiltaler hende enormt meget.

Men min mand og jeg er lidt i tvivl om vi skal gøre det. Har i evt. nogen erfaringer med folk der har sendt deres barn på Herlufsholm som kostskole elev? og er der ellers noget der er at fortælle om kostskolen?

Det skal lige siges at vi har været ude og se på skolen. Jeg havde et godt indtryk.

Men hvad mener i? :)

Tak på forhånd.

Mvh. Mette

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

At man skal være indstillet på, at det koster rigtig mange penge at have et barn gående der.

Hvis man vil det, så er det da sikkert en god uddannelse og en oplevelse for livet at gå på Herlufsholm, hvis man trives i miljøet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
JeKaJeVi

Kender intet til Herlufsholm, men synes det umiddelbart lyder som en dårlig ide kun at tage et år... for mig hang gymnasiet i hvert fald sammen, og jeg ville have været ked at tage 1.g et sted og så skulle ind i en ny og sammentømret klasse i 2.g

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mettecaspersen

Hej.

Jamen hvis hun er umiddelbart er rigtig glad for at gå der, ville jeg selvfølgelig give hende de to år ekstra hvis hun ønsker dette. Så det er ikke fordi hun kun kan tage et år på Herlufsholm. Men tak for svar.

Mvh. Mette

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Haras

Hmm... jeg har kun mødt 2 der har gået der, de rapportede begge om et ekstremt stofmisbrug der, den ene var selv en del af det, den anden observerede det fra sidelinien.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kanga

Jeg havde en veninde der gik på Herluf i 1-3. g. Hun kunne berette om massiv druk, stikke af torsdag aften og gå på diskotek, løgne, dække over hinanden og masser af sex.

Som jeg ser det vil Herluf gerne have en ry af at uddanne det 'bedre borgerskab'. Der er bare ikke kommet meget 'bedre borgerskab' ud af min veninde.

Dertil er der prisen. Det koster!

Hvad med alternativer som Sorø Akademi, Nyborg Gymnasiums Kostskole?

Kanga

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ll1981
Jeg havde en veninde der gik på Herluf i 1-3. g. Hun kunne berette om massiv druk, stikke af torsdag aften og gå på diskotek, løgne, dække over hinanden og masser af sex.

Som jeg ser det vil Herluf gerne have en ry af at uddanne det 'bedre borgerskab'. Der er bare ikke kommet meget 'bedre borgerskab' ud af min veninde.

Dertil er der prisen. Det koster!

Hvad med alternativer som Sorø Akademi, Nyborg Gymnasiums Kostskole?

Kanga

Det er også mit indtryk.

En håndfuld af mine klassekammerater/også fra parallelklassen valgte at gå på Herlufsholm (som kostelever) efter 9. klasse. For størstedelens vedkommende fordi det var tradition i familien.

Bevares, de har da fået en fin uddannelse, men ikke bedre end den resten af mine klassekammerater og jeg fik på det lokale gymnasium. Dét, der nok gør forskellen er vel, at der på Herlufsholm eksisterer en form for broderskab, synes jeg at kunne mærke. Således, at de der har gået på Herlufsholm generelt er rigtig godt stillet i fremtiden, hvis de har noget at gøre med andre fra Herlufsholm.

Meeeen....medmindre mit eget barn var meget, meget sikker på, at han ville på lige præcis Herlufsholm, så ville jeg/vi vælge en anden skole.

Hvad med Bagsværd Kostskole? Meget har selvfølgelig ændret sig med tiden, men min far gik der i 9 år og var rigtig glad for det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LiverpoolFC
Det er også mit indtryk.

En håndfuld af mine klassekammerater/også fra parallelklassen valgte at gå på Herlufsholm (som kostelever) efter 9. klasse. For størstedelens vedkommende fordi det var tradition i familien.

Bevares, de har da fået en fin uddannelse, men ikke bedre end den resten af mine klassekammerater og jeg fik på det lokale gymnasium. Dét, der nok gør forskellen er vel, at der på Herlufsholm eksisterer en form for broderskab, synes jeg at kunne mærke. Således, at de der har gået på Herlufsholm generelt er rigtig godt stillet i fremtiden, hvis de har noget at gøre med andre fra Herlufsholm.

Meeeen....medmindre mit eget barn var meget, meget sikker på, at han ville på lige præcis Herlufsholm, så ville jeg/vi vælge en anden skole.

Hvad med Bagsværd Kostskole? Meget har selvfølgelig ændret sig med tiden, men min far gik der i 9 år og var rigtig glad for det.

Jeg kender en del der har gået/går på Bagsværd Kostskole, både som kostskoleelever og "almindelig" skole, gymnasium osv. og de har alle fortalt at det er fantastisk.

Kender også tre der har gået på Herlufsholm og de har altså også alle fortalt om massiv druk og stoffer, og at det i sidste ende simpelthen ikke var noget de ville anbefale.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
zapperq

Vi var nede at besøge skolen sidste år i forbindele med en sommerferie i Danmark.

Min datter havde forinden valgt Sorø Akademi, hvor hun har gået i et halvt år nu.

Jeg har også en søn der er 15 mdr yngre, og han skulle også træffe et valg om hvilken kostskole der var rigtig for ham, derfor besøget.

Han synes det så ud som en superfin skole, og havde det ikke været for økonomien og de 20-30.000 der skulle betales bare til skoleuniform, så kunne det meget vel være der, han havde valgt at gå.

Han er et meget socialt menneske, så alene af den grund tror jeg Herlufsholm ville være noget for ham.

Min datter valgte Herlufsholm fra pga. sovesalene og læseværelserne som de skal dele 2 og 2. Og så var hun træt af at gå i skoleuniform.

På Sorø har hun sit eget værelse, og det er hun rigtig glad for.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
daisyE

på Herlufsholm har jeg hørt at det også koster godt i lommepenge for at få lov at være med i "broderskabet"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...