Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

PucciGucci

Tvillingetermin og mødregruppe vol. 3

Recommended Posts

skovspurven

Pucci hvor er de skønne :love::love:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Dolaem

Jeg har så stadig rekorden :D

Jeg fødte 32+3 efter at have taget omkring 25 kg på :8:

De var så væk igen efter 10 dage, men jeg var også en stor spærreballon til sidst.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
kss892

Nå ja - og vægten :D Pyha - jeg holdt op med at veje mig til sidst :blush: - men tror i hvert fald jeg endte på 25 kg (måske endda mere) - og synes jeg havde svært ved at komme af med det igen. Nu er de endelig væk og har været det måske i 2 år - men først efter jeg seriøst begyndte at løbe og tænke over hvad jeg spiste. De fløj ikke af bare fordi jeg ammede eller bare fordi... (desværre)..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
arveprinsessen

Rart at høre at I alle har taget lidt på:D

Tog 17 kg på ved første graviditet, men tabte +30 kg det første år. Gik fra et før gravid BMI på 24 til et BMI på 19-20 stk et år efter fødslen ud at gøre noget for det. Da amningen og gåture med vogn stoppede tog jeg dog en del på igen:tie:

Må vist vente lidt med at sætte mig mere ind i tvillingevogn, lyder til at være en kompliceret affære:genert:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tweety4ever

Jeg tog 15 kg paa med min datter og 18kg med tvillingerne, som er foedt 35+6. Jeg har begge gange taget ret meget paa i starten og fik ogsaa nogle kommentarer hos laegen her anden gang, men det var inden at de fandt ud af, at der var to derinde. Jeg tabte mig ret hurtigt her bagefter (2-3 uger var jeg paa foervaegt). Nu har jeg dog grovspist paa det sidste og har taget nogle kg paa igen, saa de skal altsaa af igen. Jeg er bare alt for sjaeldent ude at gaa med barnevognen.

Vi havde en barnevogn fra den foerste og har saa faaet en brugt vogn mere. Var overbevist om at vi skulle have en tvillingebarnevogn fra Dk, men fandt ret hurtigt ud af, at den lige netop ikke ville kunne gaa igennem vores altandoer og saa var der ikke meget ide i det. Bliver dog dybt misundelig, naar jeg ser billeder af f.eks. Puccis skoenne piger, der sidder ved siden af hinanden, hvor ser det skoent ud. Mine laa ganskevist sammen i mange uger i den ene vogn, men har hver sin nu og det fungerer nok ogsaa bedst for os, da de indimellem sover forskudt. Vi koebte en klapvogn med to lifte (ekstra laengde), det har vi brugt indtil nu og foerst nu her begynder de at komme direkte i klapvognen. Synes dog at det er aergeligt, at de er lidt adskilt fra hinanden i vognen, de kan ikke sidde ordentligt og se hinanden.

Pucci hvor er de skoenne og sikke flot jeres koekken er blevet. Har I selv staaet for det meste eller hvordan?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
arveprinsessen

Hvor er det dog en masse lækre billeder I viser herinde:love:

Er startet dagen med at være en anelse hysterisk over at jeg troede sønnike havde fået lussingesyge. Efter lidt googlen er jeg nået frem til at det vist nærmere er skarlagensfeber og skal til læge med ham lidt senere:genert:

Da jeg testede positiv faldt det sammen med at sønnike havde mellemørebetændelse med sprængte trommehinder til følge. Al den sygdom hjælper ikke særlig meget på friskhedsniveauet:sarkasme:

Men er i øvrigt 9+0 idag :banan:

Det virker allerede nu lidt uoverskueligt at skulle gå på arbejde indtil seks uger før fødslen, kan ikke rigtig læse mig til at man går fra tidligere pga. tvillinger, men kan se at man til diverse kontroller på hospitalet også skal tale sygemelding.

Hvornår stoppede I med at arbejde?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
kss892

Arve - jeg stoppede med at arbejde i uge 22-23 stykker tror jeg det var. Det blev anbefalet fra hospitalet at man fik en sygemelding fra omkring uge 20-24. Fra uge 20 gik jeg til scanning hver 14 dag da mine er enæggede, og så derudover til jordmoder, læge etc, så der er nok at se til.

Tror det er generelt at man bliver sygemeldt fra omkring uge 20 pga risiko for tidlig fødsel. Jeg kan huske at jeg synes det var meget tidligt - men hold da op det var fantastisk da jeg endelig gik hjemme - det gav et helt andet overskud - både til mig selv og storesøster!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
arveprinsessen
Arve - jeg stoppede med at arbejde i uge 22-23 stykker tror jeg det var. Det blev anbefalet fra hospitalet at man fik en sygemelding fra omkring uge 20-24. Fra uge 20 gik jeg til scanning hver 14 dag da mine er enæggede, og så derudover til jordmoder, læge etc, så der er nok at se til.

Tror det er generelt at man bliver sygemeldt fra omkring uge 20 pga risiko for tidlig fødsel. Jeg kan huske at jeg synes det var meget tidligt - men hold da op det var fantastisk da jeg endelig gik hjemme - det gav et helt andet overskud - både til mig selv og storesøster!

Syntes også det lyder ret vildt at man allerede til misdannelsesscanning taler sygemelding:8: Det er jo lige om lidt!

Har også indtryk af at man bliver fulgt ret tæt som tvillingegravid, ser ikke ud til at man får tid til ret meget andet end at rende til læge, jordemoder og scanninger fra omkring uge 20:lol:

Men det er selvfølgelig endnu værre når man venter enæggede tvillinger, der tilbydes man vel endnu mere kontrol.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
skovspurven
:ae: :ae:

Mht. de der famøse 35 minutters lure, så gjorde Sara jo nøjagtigt det samme - og jeg har engang ringet til Sundhedsplejerskenes HOTline her i kommunen, med tårerene sprøjtende ud af øjnene og vrælet:"de sover aldrig og Sara sover kun 35 min. ad gangen, selvom hun stadig er træt"-agtigt......

Og den rare SP fortalte mig at hvis (når!) jeg nærmest kunne stille uret efter hende, så var det fordi hun ikke havde lært at komme ned i den dybe søvn endnu.... for babyer sover let de første 30-45 min ( tror jeg det var..... ) og går så derefter ned i den dybe søvn. Men det formåede Sara ikke at komme, så istedetfor lige at vågne let op inden hun gik i den dybe søvn, så vågnede hun helt op istedet..... Håber det giver mening.....?!

Det hjalp mig lidt at vide at det var det, der var grunden - at jeg så aldrig formåede at lære hende at komme ned i den dybe søvn er en anden sag - men det hjalp en hel del, da vi opgav at have dem til at sove ude i barnevognene og tog dem med op ovenpå og sove lur - alle 3 i samme rum ( desværre var de på det tidspunkt 2 år og vi havde bøvlet med korte middagslure indtil da :bored: mest fordi vi bare gerne ville have dem til at sove udenfor i den friske luft.) Det var helt tilfældigt at vi droppede barnevognene - det skete fordi de begge var syge og ingen havde fået sovet særlig meget i nogle dage, og så kapitulerede vi og tog dem med ovenpå - så vi voksne kunne få sovet den halve time, vi vidste Sara nok kun ville sove..... det viste sig at hun ofte sov halvanden time på denne måde. Hun vågnede stort set altid lige op efter de der 35 min. og tjekkede om den voksne stadig var der - og så sov hun videre i en times tid - som regel :klap:

Det var fedt-fedt-fedt-fedt :rocker: og set i bakspejlet skulle vi have droppet de barnevogne noget før.

Undskyld det blev så langt - håber det gav mening!

EDIT: Sara lærte først ret sent at komme ned i den dybe søvn..... hun bliver 5 år lige om lidt - og så vidt jeg husker, så havde vi stadig problemet ret ofte, indtil for ca et års tid siden..... :gruble: Og den dybe søvn er ikke mere dyb, end at de begge stadig vågner ret let :boo:

Tak for forklaringen, og den gav fint mening :)

Men stadig.... Hvor ville jeg ønske, at trunten kunne sove længere.

Her ligger de stadig i samme barnevogn, vi har et par gange prøvet at få dem til at sove inde pga sygdom, det er bare helt umuligt :blush:

Men er i øvrigt 9+0 idag :banan:

Det virker allerede nu lidt uoverskueligt at skulle gå på arbejde indtil seks uger før fødslen, kan ikke rigtig læse mig til at man går fra tidligere pga. tvillinger, men kan se at man til diverse kontroller på hospitalet også skal tale sygemelding.

Hvornår stoppede I med at arbejde?

Mine er jo tveæggede og jeg tror nok, at jeg var til 13 scanninger igennem graviditeten, heraf 2 NF og en vækstscanning.

Jeg fik BL og gik til akkupunktur og fys 3-4 gange om ugen, så der var nok at rende til :lol:

Jeg har alenearbejde og arbejder i et meget uforudsigeligt arbejdsmiljø, så jeg blev også sygemeldt tidligt, omkring uge 14.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tweety4ever

Jeg gaar hjemme, saa jeg kunne af gode grunde ikke blive sygemeldt :lol: Fandt foerst ud af at jeg ventede tvillinger i uge 20, hvilket var min foerste scanning, men derefter fik vi en del scanninger. Jeg havde dog min datter hjemme tre dage om ugen og det begyndte at traekke taender ud og nogle uger inden tvillingerne er foedt begyndte hun paa fuld tid og det var bestemt godt. Jeg var som saadan ikke sengeliggende, men jeg laa det meste af tiden alligevel, da jeg kunne fornemme paa min krop, at det var det jeg havde brug for og synes det psykiske i at det pludselig kunne gaa igang var med til at jeg tog den mere med ro end foerste gang.

Jeg troede faktisk at man som noget nyt i DK begynder at sygemelde fra uge 20. En af mine veninder var nemlig lidt forarget over det, da det koster samfundet penge i form af tabt arbejdskraft. Men jeg tror nu ikke at man kan saette det saadan op uden at taenke paa, hvad det saa netop kan koste, hvis man faar for tidligt foedte boern istedet (ikke at det er sort/hvidt), som koster en del i form af indlaeggelse mv. Saa haaber at du har mulighed for sygemelding, hvis det er det du faar brug for. Jeg bor i USA og her arbejder langt de fleste helt op til terminsdato, hvordan de saa baerer sig ad med det, selv de tvillingemoedre jeg kender har arbejdet naesten indtil de nedkom og ingen af dem synderligt lang tid foer. Maaske er de bygget af et andet stof :gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites