Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

PucciGucci

Tvillingetermin og mødregruppe vol. 3

Recommended Posts

PucciGucci

Clahaa: Jeg havde også monster ondt da jeg ammede pigerne. De blev født 6 uger før tid og det stoppede først da de var 10 uger, så det var længe synes jeg. Jeg bruger også ammebrik og har gjort det hele tiden.

Pigerne blev fuldammet til de var 6 mdr. og 1 uge (4 mdr. og 3 uger korrigeret), hvor vi startede stille op med grød. Nu er de 10 mdr. korrigeret og bliver ammet 2 gange i døgnet. Kl. 20 og kl. 6 og derudover får de MME i deres godnatgrød. Især de dage hvor jeg har haft travlt og produktionen ikke har været så stor, har jeg suppleret med MME, for selvfølgelig skulle pigerne være mætte :)

Jeg overvejede flere gange at stoppe med at amme, for det var virkelig hårdt. Nu er jeg super glad for at jeg alligevel hang i og gennemførte det. (btw. tak herself, for dit indlæg i min krisetråd for mange måneder siden :kys: En af grundene til jeg fortsatte).

Så Clahaa, hvis du kan overskue det, så am så længe du kan det. Tag en dag af gangen, for det er altså hårdere at amme to.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tweety4ever

Clahaa Jeg dobbeltammede stortset ikke og en del af grunden var nemlig, at jeg syntes at det gjorde for ondt, hvis jeg forsoegte at laegge begge til samtidig. Brugte naturligvis mere tid paa amning, naar jeg skulle amme efter hinanden, men jeg syntes at det var den maade, jeg bedst have tid til hver enkelt baby. Omvendt saa har jeg laest, at hvis man dobbeltammer, saa skulle muligheden for at blive ved med at have nok maelk vaere stoerre (ikke at man ikke kan amme fuldt ud alligevel og det er jo ingen garanti), men produktionen skulle blive stimuleret bedre.

Jeg ammede mine fuldt (udover det foerste doegn paa hospitalet hvor de fik MME) til 4,5md og ammer dem stadig, nu hvor de er 10mdr, men de har faaet suppleret (egentlig mere MME end MM nu) de sidste mange maaneder. Var ret ked af at jeg ikke kunne amme dem fuldt laengere, men der var mange ting som ramlede sammen og jeg synes at det har vaeret haardt ikke at kunne give dem udelukkende MM, som jeg gjorde med vores datter. Det positive er dog, at det har vaeret meget nemmere lige at kunne give dem flaske et sted, hvor amning indimellem skulle planlaegges lidt mere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
arveprinsessen

Jeg har set de to små tvillinger igen i dag:lun:

Indtil videre har jeg faktisk ikke rigtig glædet mig, men bare syntes at det hele virket en smule uoverskueligt. Har ind imellem haft den trælse tanke at hvis bare der nu kun var en baby tilbage til nf-scanning så ville det hele blive mere overskueligt.

Men i dag har jeg faktisk for første gang følt ægte glæde og ikke kun rædsel over at vente tvillinger.

Da jeg lå der på scanningsbriksen og så dem hoppe rundt og baske med arme og ben inde i min mave syntes jeg det var helt fantastisk.

Det hænger måske også sammen med at jeg har haft et par døgn uden kvalme og bækkensmerter, så bliver verden pludselig lidt mindre sort:blush:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Clahaa
Clahaa: Jeg havde også monster ondt da jeg ammede pigerne. De blev født 6 uger før tid og det stoppede først da de var 10 uger, så det var længe synes jeg. Jeg bruger også ammebrik og har gjort det hele tiden.

Pigerne blev fuldammet til de var 6 mdr. og 1 uge (4 mdr. og 3 uger korrigeret), hvor vi startede stille op med grød. Nu er de 10 mdr. korrigeret og bliver ammet 2 gange i døgnet. Kl. 20 og kl. 6 og derudover får de MME i deres godnatgrød. Især de dage hvor jeg har haft travlt og produktionen ikke har været så stor, har jeg suppleret med MME, for selvfølgelig skulle pigerne være mætte :)

Jeg overvejede flere gange at stoppe med at amme, for det var virkelig hårdt. Nu er jeg super glad for at jeg alligevel hang i og gennemførte det. (btw. tak herself, for dit indlæg i min krisetråd for mange måneder siden :kys: En af grundene til jeg fortsatte).

Så Clahaa, hvis du kan overskue det, så am så længe du kan det. Tag en dag af gangen, for det er altså hårdere at amme to.

Tusind tak for dit svar. Det er virkelig rart at høre at det ikke kun er mig der synes det gør ondt :) Ammede du dem samtidig eller hver for sig?? Jeg har helt klart lyst til at amme dem, selvom det gør ondt, så det har jeg tænkt mig (i hvert fald indtil videre) at gøre fortsat, altså så længe de vil og jeg kan :)

Clahaa Jeg dobbeltammede stortset ikke og en del af grunden var nemlig, at jeg syntes at det gjorde for ondt, hvis jeg forsoegte at laegge begge til samtidig. Brugte naturligvis mere tid paa amning, naar jeg skulle amme efter hinanden, men jeg syntes at det var den maade, jeg bedst have tid til hver enkelt baby. Omvendt saa har jeg laest, at hvis man dobbeltammer, saa skulle muligheden for at blive ved med at have nok maelk vaere stoerre (ikke at man ikke kan amme fuldt ud alligevel og det er jo ingen garanti), men produktionen skulle blive stimuleret bedre.

Jeg ammede mine fuldt (udover det foerste doegn paa hospitalet hvor de fik MME) til 4,5md og ammer dem stadig, nu hvor de er 10mdr, men de har faaet suppleret (egentlig mere MME end MM nu) de sidste mange maaneder. Var ret ked af at jeg ikke kunne amme dem fuldt laengere, men der var mange ting som ramlede sammen og jeg synes at det har vaeret haardt ikke at kunne give dem udelukkende MM, som jeg gjorde med vores datter. Det positive er dog, at det har vaeret meget nemmere lige at kunne give dem flaske et sted, hvor amning indimellem skulle planlaegges lidt mere.

Tusind tak for svaret :) Igen dejligt at høre at det ikke kun er mig der synes det virkelig gør ondt. Jeg har det så lige som dig, at det (lige pt) ikke gør så meget, for jeg synes der er en tættere kontakt når jeg kun ammer en af gangen. Og så længe de stadig vågner nogenlunde samtidig og vil have mad, så får jeg nogle sammenhængende timer hvor de bare sover og jeg kan slappe af og kan få ryddet lidt op. Men nu er det nogle dage siden jeg har prøvet at dobbelt amme,så det kan være at jeg skal prøve igen en af de nærmeste dage:)

Jeg har det også lidt ligesom dig mht amning. Jeg ville også rigtig gerne hvis jeg kan amme dem fuldt ud som jeg gjorde med min datter. Jeg synes det var lidt mærkeligt at skulle give dem MME på hospitalet, men da de bare sov efterfølgende var jeg ret lettet. Men kan stadig have det lidt mærkeligt over at skulle give dem lidt ekstra en gang i mellem. Tror lidt jeg får følelsen af ikke at slå til som mor, men samtidig bliver jeg også lidt lettet over at de virker til at falde ordentligt til ro. Men jeg kan mærke at de dage hvor de ikke får MME, bliver jeg ret stolt af mig selv over at jeg har kunne give dem nok mælk til at falde til ro. Og igen så kan jeg godt blive bekymret om jeg så egentlig har nok mælk til dem alligevel og om de bare falder i søvn fordi de giver op med at kæmpe med at få mad. Jeg ved godt at det er skørt at have det sådan, specielt når jeg sidder og læser det jeg skriver... :)

Giver i /gav i supplerende MME i flaske eller af glas?? For vi fik jo på sygehuset af vide at vi skulle bruge et glas for at de ikke vænnede sig til at få flaske og skulle vælge mig fra fordi det var nemmere at spise flaske. Men fik bare aldrig snakket med personalet på sygehuset om vi skulle fortsætte med at give dem af glas eller om vi kunne give dem en flaske.

De gange de har fået MME har det ikke været særlig meget. Ca et snapseglas (ca 20-30 ml max) . Men på Mads virker det ikke altid som om det er mælken men mere det at hænge i mit bryst som er det han har behov for. Her for et par dage siden fik han nemlig supplerende MME men kunne ikke falde ordentligt til ro, det gjorde han først da han kom til brystet. Men da han så var faldet i søvn gylpede han rigtig meget, så det virkede til at han havde spist for meget.

Men lige nu skal vi bare lige finde ud af at være os selv i løbet af dagen :) Kæresten startede på arbejde i dag efter sin barsel, så nu skal jeg lige finde ud af hvordan det er nemmest at gøre når det kun er mig der er her... Det er gået rigtig godt i dag, men har også haft besøg af en rigtig sød veninde, så er spændt på hvordan de næste par dage bliver, men tager det ganske roligt :)

Jeg har set de to små tvillinger igen i dag:lun:

Indtil videre har jeg faktisk ikke rigtig glædet mig, men bare syntes at det hele virket en smule uoverskueligt. Har ind imellem haft den trælse tanke at hvis bare der nu kun var en baby tilbage til nf-scanning så ville det hele blive mere overskueligt.

Men i dag har jeg faktisk for første gang følt ægte glæde og ikke kun rædsel over at vente tvillinger.

Da jeg lå der på scanningsbriksen og så dem hoppe rundt og baske med arme og ben inde i min mave syntes jeg det var helt fantastisk.

Det hænger måske også sammen med at jeg har haft et par døgn uden kvalme og bækkensmerter, så bliver verden pludselig lidt mindre sort:blush:

Kan udemærke godt forstå at du synes det har været uoverskueligt. Men dejligt at høre at du er begyndt at glæde dig :) :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tweety4ever

Arveprinsessen Hvor er det dejligt, at du havde den foelelse i dag. Der vil sikkert fremover ogsaa komme stunder, hvor det hele ville se nemmere ud, hvis du kun ventede en enkelt baby, men godt at du er ved at forenes med tanken, du har nok heldigvis en del maaneder endnu til at vaenne dig rigtig til tanken.

Clahaa Jeg synes ikke at det lyder spor skoert, men det skyldes maaske, at jeg selv havde lignende tanker. Da jeg ammede min datter gik det ret nemt og jeg maa indroemme, at jeg maaske netop ikke helt forstod dem der havde det rigtig skidt med at skulle supplere, for det vigtigste er jo at vore boern faar noget mad, men da jeg saa pludselig selv stod i situationen, saa saa verden straks anderledes ud.

Jeg har stadig en del tanker omkring det med amningen. Hvis jeg havde vaeret noget mere dedikeret omkring de 5mdr. saa taenker jeg at det maaske kunne vaere fortsat. Jeg forsoegte at pumpe indimellem for at faa produktionen op, men jeg fik brystbetaendelse istedet et par gange og saa gik det nedad. Mine har helt fra starten af indimellem faaet deres MM i flaske og det var egentlig aldrig noget problem ikke foer nu her, hvor de indimellem afviser mig, selvom jeg kan se, at maelker er saa rigelig for saa at tage flasken med MME, hvis de bliver tilbudt umiddelbart efter.

For ikke at gaa helt istaa herhjemme og gaa helt hen og blive deprimeret, var det ret vigtigt for mig at komme meget ud og beseoge veninder eller tage ud et eller andet sted, taenker indimellem ogsaa, at det maaske ogsaa kan vaere en del af grunden til at det ikke har vaeret tilstraekkeligt, for selvom det ikke var noget problem som saadan at amme diverse steder, saa er det nok noget nemmere hjemme i sofaen og faa dem lagt til ofte nok. Omvendt saa tror jeg ikke, at jeg ville kunne have holdt ud, hvis jeg bare var blevet herhjemme hver dag, har haft brug for at komme ud. En ting der maaske lyder lidt sygt, men jeg skriver det alligevel. Har vaeret at det var ret rart at faa noget bekraeftelse ude. Maa indroemme at jeg retter mig op, naar folk kigger ned i vognen og siger soede ting og roser mig for at klare det saa flot. Altsaa fremmede folk kan jo ikke vide hvordan man reelt har det, men det er nu meget rart at hoere alligevel og jeg tager det gerne til mig. Lige netop paa dette punkt er USA fortrinlig, fremmede holder sig ikke tilbage for at snakke og rose, der synes jeg ofte at danskere kan vaere noget mere reserveret.

Det blev vist en lang smoerre, men det fik bare lige lidt tanker frem hos mig.

Haaber at det kommer til at gaa godt, nu hvor du er alene i dagtimerne med dem> Hvordan faar I det til at fungere med Clara, skal du hente/bringe eller klarer din kaereste det?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dreams2009

Hej til alle herinde

så kommer der en update igen, tiden flyver jo afsted her de er allerede 17 mrd :8:

og der er fart over feltet så meget at jeg selv har tabt 33 kg puhaa men hold da op det er sjovt nu efter det første år med en svær tid er det hele bare perfekt.

de har ingen senfølger eftersom de blev født i uge 28+5

Lukas er vores lille bandit og laver ALT det han ikke må haha vægt 13 kg

Selina er vores lille rengøringskone haha vægt 12 kg, ja kan godt mærke de ikke vejer 1 kg mere :lol:

vi har sutteflaske stop snart da de kun får en godnat flaske og så sover fra 19.30 til 06,30 selina siger selv nej til den så må det være på tide med at stoppe.

men råd søges hvordan stopper jeg med det, hvad gjorde i ????? :)

nyeste billede af dem kommer her

post-133329-1394007811303_thumb.jpg

post-133329-13940078113556_thumb.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Clahaa
Arveprinsessen Hvor er det dejligt, at du havde den foelelse i dag. Der vil sikkert fremover ogsaa komme stunder, hvor det hele ville se nemmere ud, hvis du kun ventede en enkelt baby, men godt at du er ved at forenes med tanken, du har nok heldigvis en del maaneder endnu til at vaenne dig rigtig til tanken.

Clahaa Jeg synes ikke at det lyder spor skoert, men det skyldes maaske, at jeg selv havde lignende tanker. Da jeg ammede min datter gik det ret nemt og jeg maa indroemme, at jeg maaske netop ikke helt forstod dem der havde det rigtig skidt med at skulle supplere, for det vigtigste er jo at vore boern faar noget mad, men da jeg saa pludselig selv stod i situationen, saa saa verden straks anderledes ud.

Jeg har stadig en del tanker omkring det med amningen. Hvis jeg havde vaeret noget mere dedikeret omkring de 5mdr. saa taenker jeg at det maaske kunne vaere fortsat. Jeg forsoegte at pumpe indimellem for at faa produktionen op, men jeg fik brystbetaendelse istedet et par gange og saa gik det nedad. Mine har helt fra starten af indimellem faaet deres MM i flaske og det var egentlig aldrig noget problem ikke foer nu her, hvor de indimellem afviser mig, selvom jeg kan se, at maelker er saa rigelig for saa at tage flasken med MME, hvis de bliver tilbudt umiddelbart efter.

For ikke at gaa helt istaa herhjemme og gaa helt hen og blive deprimeret, var det ret vigtigt for mig at komme meget ud og beseoge veninder eller tage ud et eller andet sted, taenker indimellem ogsaa, at det maaske ogsaa kan vaere en del af grunden til at det ikke har vaeret tilstraekkeligt, for selvom det ikke var noget problem som saadan at amme diverse steder, saa er det nok noget nemmere hjemme i sofaen og faa dem lagt til ofte nok. Omvendt saa tror jeg ikke, at jeg ville kunne have holdt ud, hvis jeg bare var blevet herhjemme hver dag, har haft brug for at komme ud. En ting der maaske lyder lidt sygt, men jeg skriver det alligevel. Har vaeret at det var ret rart at faa noget bekraeftelse ude. Maa indroemme at jeg retter mig op, naar folk kigger ned i vognen og siger soede ting og roser mig for at klare det saa flot. Altsaa fremmede folk kan jo ikke vide hvordan man reelt har det, men det er nu meget rart at hoere alligevel og jeg tager det gerne til mig. Lige netop paa dette punkt er USA fortrinlig, fremmede holder sig ikke tilbage for at snakke og rose, der synes jeg ofte at danskere kan vaere noget mere reserveret.

Det blev vist en lang smoerre, men det fik bare lige lidt tanker frem hos mig.

Haaber at det kommer til at gaa godt, nu hvor du er alene i dagtimerne med dem> Hvordan faar I det til at fungere med Clara, skal du hente/bringe eller klarer din kaereste det?

Kan læse at vi har mange af de samme tanker omkring amning :) Selvfølgelig er det vigtigste jo at de får det mad de skal have, men når jeg så skal give dem det, så er det nogle gange med lidt ærgelse at jeg gør det, for ville så gerne amme dem helt. Men når de så sover rigtig godt bagefter og jeg så får nogle sammenhængende timer søvn om natten, så er det faktisk ok bagefter :) Men det er faktisk kun om natten de har fået en ekstra tår og der går dage i mellem de får. Og det er ikke dem begge der får. Som oftest er det Mads, og jeg er lidt i tvivl om det egentlig bare er hygge eller om det er mere mælk han har behov for. Han drikker noget af mælken, men det er ikke altid han falder til ro ved det. Nogle gange er det endt med at han skal lægges til hvor han så hurtigt falder i søvn.

Heldigvis er brysterne ikke helt så ømme mere. De er stadig meget ømme, men overhovedet ikke i samme grad. Jeg har nu ammet i ca 3 døgn uden ammebrik, da jeg næsten synes den gjorde det værre. Synes det gjorde ondt hele tiden mens jeg ammede, hvor nu gør det stort set kun meget meget ondt når der lige bliver taget fat.

Jeg har det ligesom dig også brug for at komme lidt ud, men kan mærke at jeg lige skal tage det stille og roligt med aftalerne. For det virker meget uoverskueligt at komme ud med 2 børn på en gang og det at tage på cafe eller shoppingcenter med dem virker meget skræmmende. Tænk hvis de græder og ikke vil falde til ro samtidig :genert: Tror bare det skal afprøves. For de gange jeg er kommet ud er det gået rigtig godt :) :)

Jeg tror også det er meget vigtigt med ros fra andre. Og ikke kun familien men også fra folk som ikke behøver at rose en :)

Den første uge uden kæresten er gået rigtig godt. Vi nåede blandt andet ud og gå tur alene, det var nemmere at pakke dem sammen og ligge dem i klapvognen end jeg havde regnet med :lol: Heldigvis har kæresten gode arbejdstider (han er lærer) så han kan både hente og aflevere Clara. Eller nogle gange kommer han bare hjem og så henter jeg Clara uden drengene er med. Det er rart lige at have lidt alene tid med hende på vejen hjem :)

I dag har Clara så været syg så har været alene hjemme med alle 3. Havde en aftale med kæresten at han ville kunne komme hjem hvis det var nødvendigt, men det er gået super godt :) Nu har hun så ikke lavet andet end at ligge på sofaen og set tv, men hun har været sød til at holde den ene af drengene i hånden eller givet sutter hvis jeg har været optaget af at amme eller skifte :love:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Clahaa
Hej til alle herinde

så kommer der en update igen, tiden flyver jo afsted her de er allerede 17 mrd :8:

og der er fart over feltet så meget at jeg selv har tabt 33 kg puhaa men hold da op det er sjovt nu efter det første år med en svær tid er det hele bare perfekt.

de har ingen senfølger eftersom de blev født i uge 28+5

Lukas er vores lille bandit og laver ALT det han ikke må haha vægt 13 kg

Selina er vores lille rengøringskone haha vægt 12 kg, ja kan godt mærke de ikke vejer 1 kg mere :lol:

vi har sutteflaske stop snart da de kun får en godnat flaske og så sover fra 19.30 til 06,30 selina siger selv nej til den så må det være på tide med at stoppe.

men råd søges hvordan stopper jeg med det, hvad gjorde i ????? :)

nyeste billede af dem kommer her

Hvor ser det dejlige ud:)

Kan desværre ikke hjælpe med råd om sutteflaske stop. Selvom jeg har en stor pige, så ville hun ikke tage i mod sutteflasken, så den har hun aldrig fået og hun valgte selv amningen fra da hun var omkring 11 måneder. Indtil da fik hun også kun ca 1 gang om dagen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tweety4ever

Clahaa det lyder jo til at du klarer det hele ret flot og skoent, at du allerede har klaret at have dem alle 3 hjemme paa en gang, saa behoever du ikke at spekulere paa, om du nu ogsaa kan klare det en anden gang. Soedt at hun holder i haanden, det er skoent at maerke soeskende kaerlighed.

Dreams hvor er de skoenne. Jeg ved ikke om det er anderledes, naar de skal vaennes fra flaske end amning. Men jeg ammede min datter indtil hun var 18mdr og maatte stoppe, fordi jeg skulle tage hoefeber medicin. Mindes faktisk ikke at det overhovedet var noget problem og hun aendrede ikke sin soevn. Er ogsaa spaendt paa hvornaar vi skal stoppe med amning og flaske her. Troede faktisk at man ofte stoppede tidligere, men det er maaske meget normalt at fortsaette saa laenge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Hvor er de søde. :lun: Vi tog en kold tyrker, det tog lige et par hårde nætter. :)

Vi har det godt her - men travlt. :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites