destrukkdar

Kan en dej hæve for meget?

Recommended Posts

destrukkdar

Så er der et spørgsmål til de bage-kyndige.. :wave2:

Kan en dej hæve for meget? Så altså hvis en opskrift siger, at dejen skal hæve 30 min.. Kan man så godt bare lade den stå i et par timer/halv dag i stedet for og bage videre, når man har tid? :gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Spil-tøsen

Kommer an på hvor du stiller den. Hvis du vil lade den stå i længere tid skal den stilles koldt. men hvis det kun er en lille overskridelse... dvs ca ½ time så kan den godt stå lunt. men ud over det så skal den stå køligt og ikke røres i et par timer eller til dagen efter (par timer = 6)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Det eksperiment ville jeg godt turde vove mig ud i. :-D Jeg tror ikke der sker noget, men jeg kan ikke garantere noget. :)

Kommer an på hvor du stiller den. Hvis du vil lade den stå i længere tid skal den stilles koldt. men hvis det kun er en lille overskridelse... dvs ca ½ time så kan den godt stå lunt. men ud over det så skal den stå køligt og ikke røres i et par timer eller til dagen efter (par timer = 6)

Nåja man skal ikke stille dejen over radiatoren. Det skal man i øvrigt aldrig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cosi

Jeg vil umiddelbart tro at gærcellerne ødelægges, hvis den hæver alt for lang tid i forhold mængden af gær, der er i dejen kontra varmen.

Så jeg ville ikke lade den stå ½ dag hvis det fx det er almindelige boller, hvorimod det ofte ikke er noget problem, hvis tiden går fx 20 minutter over.

Så for mig at se afhænger det af mange faktorer: Mængden af gær, varmeforholdet i rummet + vandets/melets temperatur, den foreløbige afsatte tid til hævningsprocessen, mængden af salt og sukker i dejen.

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Gærcellerne bliver ikke "ødelagt" før de dør af sult, dejen bliver bagt eller alkoholprocenten når op på... jeg tror det er 14%

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Flab
Så er der et spørgsmål til de bage-kyndige.. :wave2:

Kan en dej hæve for meget? Så altså hvis en opskrift siger, at dejen skal hæve 30 min.. Kan man så godt bare lade den stå i et par timer/halv dag i stedet for og bage videre, når man har tid? :gruble:

Ja, en dej kan godt overhæve. Det betyder at dit brød bliver hårdt og ikke værd at spise, fordi gæren er død. Oftest hæver dejen i skålen, hvorefter man ælter og former. Så efterhæver dejen. Hvis du overhæver i første ombæring, risikerer du at der ikke er mere liv i gæren til anden omgang og så får du kedeligt brød. Men hvis du ved at du ikke kan overholde hævetiden, så sæt dejen køligere, selvom du har mere gær i end til en koldhævning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
destrukkdar

Mange interessante svar! Mange tak!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ferlandita

Hvorfor må man ikke lade dejen stå til hævning over radiatoren? :blush:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Flab

Fordi gæren ikke bare skal knaldes af i dejen. Der skal tid til at få smagsstoffer og kemiske forbindelser til at danne god krumme. Hævning handler ikke kun om luftigt brød, men også om struktur og smag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Hvis du plejer at gøre det og det virker, så synes jeg bare du skal blive ved. :D

Men når der står i de gamle opskrifter at dejen skal stå lunt og hæve, så er det fordi der var engang hvor folk ikke havde centralvarme, og køkkenet kunne være et småkoldt sted. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind