Cupcake88

23+6 og livmoderhals på 2,4-2,5 cm

Recommended Posts

Cupcake88

Blev i går indlagt på svangreafsnittet.

Det hele startede med en lille blødning og lidt murren i maven. Ringede derefter til fødegangen som gerne lige ville have mig ind. Jeg fik kørt en CTG og i løbet af de 10 min jeg havde den på havde jeg to plukveer som havde forholdsvis stort udsving på den der seddel.

Derfor skulle en læge lige undersøge og scanne mig. Babyens hoved lå ret langt nede i bækkenet og livmoderhalsen var ca. 2,5 cm. Livmoderen var ellers lige som den skulle være. Så tror ikke den var blød eller noget. De ville gerne lige beholde mig til observation, i hvert fald, natten over.

Jeg blev lagt ned og fik kørt en endnu en CTG lidt senere og plukveerne var slet ikke lige så hyppige.

Her i morges er blødningen så aftaget og jeg bliver sendt til endnu en scanning. Scanningsdamen siger at hovedet ligger nede, men at det ikke ligger FOR langt nede. Livmoderhalsen er stadig ca. de der 2,4-2,5 stykker. Hun virker ikke bekymret men siger at hun helst ville have den i hvert fald lå på 2,5. Hun mener dog det er helt fint og at jeg bare lige skal scannes igen om en uge for at være sikker på den ikke forkorter sig.

Jeg kommer igen ned på mit afsnit og efter en snak med lægen får jeg lov at komme hjem. Jeg behøver ikke ligge på langs siger hun men jeg skal tage den med ro og lytte til min krop. Jeg spørger hende lige om hun tror jeg kommer til at føde for tidligt og hun siger, nej det regner hun ikke med. Prognosen er rigtig god.

Nu er jeg så "kommet til" at læse om forkortede livmoderhalse og synes bare at min virker ret kort. Jeg kan slet ikke finde ud af det. Derudover er jeg ikke så god til at mærke de der plukveer og så panikker jeg også lidt over jeg ikke rigtig kan holde "øje" med dem.

Er der nogen som har oplevet at have forkortet livmoderhals så tidligt i forløbet og som ikke fødte for tidligt? I hvert fald ikke meget for tidligt.

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mizty23

Jeg har intet fornuftigt at svare til dit spørgsmål.. Vil bare lige fortælle dig at google ikke længere er en del af dit liv. Nettet er stoppet med dårlige historier, men det ændrer ikke at din krop gør hvad din krop gør.

Du bliver nød til at stole på at de kompetente damer og herrer på hospitalet giver dig det rigtige svar.

Var de vitterligt bange for at du skulle gå i MEGET tidlig fødsel , så havde de beholdt dig, og ellers have bedt dig om at ligge på langs.

Du skal nok ikke rende et marthon som den sindssyge gravide dame gjorde forleden, men tag den med ro som de har bedt dig om..

Hvis du er meget angst, så er det vigtigt at du tager det seriøst og måske får lavet en aftale om at du kommer ind x antal gange og får tjekket om livmoderhalsen forbliver i den længde, bliver længere eller modsatte.. det kan måse give dig ro - så du ikke bare går og skal gætte dig til hvordan kroppen er.

Stort kram herfra..:kys:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Superhemmelig

Hmmm, husker jeg fejl, eller har du tidligere haft et andet brugernavn, under hvilket du skrev om blødning tidligt i graviditeten ?

Anyway, jeg synes desværre ikke, at det lyder af voldsomt meget livmoderhals. Jeg har selv en ekstremt for tidlig fødsel bag mig, og her i 2. graviditet, blev jeg fulgt med ugentlige scanninger, for at sikre, at jeg ikke havde afkortet livmoderhals. Den besked jeg fik var, at så længe jeg havde mere end 2,5 cm, så var alt godt.

Jeg vil nødig gøre dig nervøs, men hvis jeg var dig, ville jeg holde mig i ro :genert: Er du sygemeldt ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mifle
Blev i går indlagt på svangreafsnittet.

Det hele startede med en lille blødning og lidt murren i maven. Ringede derefter til fødegangen som gerne lige ville have mig ind. Jeg fik kørt en CTG og i løbet af de 10 min jeg havde den på havde jeg to plukveer som havde forholdsvis stort udsving på den der seddel.

Derfor skulle en læge lige undersøge og scanne mig. Babyens hoved lå ret langt nede i bækkenet og livmoderhalsen var ca. 2,5 cm. Livmoderen var ellers lige som den skulle være. Så tror ikke den var blød eller noget. De ville gerne lige beholde mig til observation, i hvert fald, natten over.

Jeg blev lagt ned og fik kørt en endnu en CTG lidt senere og plukveerne var slet ikke lige så hyppige.

Her i morges er blødningen så aftaget og jeg bliver sendt til endnu en scanning. Scanningsdamen siger at hovedet ligger nede, men at det ikke ligger FOR langt nede. Livmoderhalsen er stadig ca. de der 2,4-2,5 stykker. Hun virker ikke bekymret men siger at hun helst ville have den i hvert fald lå på 2,5. Hun mener dog det er helt fint og at jeg bare lige skal scannes igen om en uge for at være sikker på den ikke forkorter sig.

Jeg kommer igen ned på mit afsnit og efter en snak med lægen får jeg lov at komme hjem. Jeg behøver ikke ligge på langs siger hun men jeg skal tage den med ro og lytte til min krop. Jeg spørger hende lige om hun tror jeg kommer til at føde for tidligt og hun siger, nej det regner hun ikke med. Prognosen er rigtig god.

Nu er jeg så "kommet til" at læse om forkortede livmoderhalse og synes bare at min virker ret kort. Jeg kan slet ikke finde ud af det. Derudover er jeg ikke så god til at mærke de der plukveer og så panikker jeg også lidt over jeg ikke rigtig kan holde "øje" med dem.

Er der nogen som har oplevet at have forkortet livmoderhals så tidligt i forløbet og som ikke fødte for tidligt? I hvert fald ikke meget for tidligt.

Når hun siger sådan, så ville jeg ikke være urolig. Det kan jo være, at din livmoderhals er lidt kortere end gennemsnittet :ae:

Jeg ville nok tage den lidt med ro til du er blevet scannet igen og de kan se om den bliver kortere. Når de scanner dig, kan de iøvrigt se om den er påvirket af plukveerne og hvis den var det, så ville de nok ikke have sagt, at alt var fint :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
sinette2222

Jeg er ikke ekspert på området, men jeg kan berette lidt fra min egen graviditet :) næsten 7 uger før termin var jeg forbi sygehuset til kontrol for smerter i siden og kraftige plukveer. På daværende tidspunkt var min livmoderhals kun 1-1½ cm. Jeg gik alligevel helt frem til termin hvor jeg blev sat i gang :)

Lad være at læse for meget på nettet. Det bliver man helt rundt på gulvet af :ae:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cupcake88
Hmmm, husker jeg fejl, eller har du tidligere haft et andet brugernavn, under hvilket du skrev om blødning tidligt i graviditeten ?

Anyway, jeg synes desværre ikke, at det lyder af voldsomt meget livmoderhals. Jeg har selv en ekstremt for tidlig fødsel bag mig, og her i 2. graviditet, blev jeg fulgt med ugentlige scanninger, for at sikre, at jeg ikke havde afkortet livmoderhals. Den besked jeg fik var, at så længe jeg havde mere end 2,5 cm, så var alt godt.

Jeg vil nødig gøre dig nervøs, men hvis jeg var dig, ville jeg holde mig i ro :genert: Er du sygemeldt ?

Du har helt ret. Jeg har haft et andet brugernavn og blødte indtil uge. 16 i graviditeten. Hver gang der sker noget i min graviditet tænker jeg ofte på dig, da jeg synes vi har oplevet mange af de samme ting. Polyp, IVF, blødninger og nu dette.

Der var 3 forskellige læger som snakkede med mig derude og ingen af dem nævnte forkortet livmoderhals. Det er det der forvirre mig lidt.

Men 2,5 betyder vel heller ikke nødvendigvis fødsel lige rundt om hjørnet? Eller :genert:

Jeg er studerende og derfor ikke sygemeldt. Men jeg skal ikke afsted denne uge og næste uge er det ferie. Lægerne vurderer det igen efter scanning og konsultation torsdag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cupcake88

Tusind tak for alle jeres svar. Min kone siger også at google er roden til alt ondt ;) Men det kan jo godt være svært at lade være..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Restless78

Jeg blev indlagt i uge 24+ grundet hyppige plukkeveer (havde 10-15 i min og de gjorde ondt). Min livmoderhals blev målt til 2,5 cm og jeg fik at vide at det ikke var den længste men at det var svært at vurdere når man ikke vidste hvor lang den normalt er. Så umiddelbart var de ikke bekymrede. Blev sygemeldt og skulle til kontrol efter 1 uge (jeg fik til gengæld besked på at blive i sengen får at få bugt med plukkeveerne). Efter 1 uge var livmoderhalsen så 4,5 cm.

Så jeg ville slappe af og afvente næste kontrol for at se hvad den siger.

Hov, jeg var forresten sygemeldt resten af graviditeten og plukkeveerne forsvandt efter den første uges sygemelding. Jeg fødte først 37+5.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cupcake88
Jeg blev indlagt i uge 24+ grundet hyppige plukkeveer (havde 10-15 i min og de gjorde ondt). Min livmoderhals blev målt til 2,5 cm og jeg fik at vide at det ikke var den længste men at det var svært at vurdere når man ikke vidste hvor lang den normalt er. Så umiddelbart var de ikke bekymrede. Blev sygemeldt og skulle til kontrol efter 1 uge (jeg fik til gengæld besked på at blive i sengen får at få bugt med plukkeveerne). Efter 1 uge var livmoderhalsen så 4,5 cm.

Så jeg ville slappe af og afvente næste kontrol for at se hvad den siger.

Hov, jeg var forresten sygemeldt resten af graviditeten og plukkeveerne forsvandt efter den første uges sygemelding. Jeg fødte først 37+5.

Åh. Jeg håber sådan at jeg også kan få min til at "vokse" lidt igen. Jeg holder mig også fuldstændig i ro. Har ligget på sofaen hele dagen og slappet af. Jeg har haft en del plukveer de sidste par dage. Har dog nogen gange lidt svært ved at finde ud af om det er baby som bevæger sig eller om det er plukveer. Men før igår tror jeg ikke at jeg har haft så mange plukveer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
afllop

Min livemoderhals var som din 2,4 da jeg var omkring 24 uger henne. Den forkortede sig så meget i løbet af de næste par uger, og endte med at være lig 0 da jeg var 33 uger henne. MEN jeg fødte altså først 38+5!

Har en datter der er for tidligt født (29+1) derfor blev der holdt øje med mig til at starte med.

De sagde flere gange til mig, at man sagtens kunne gå lang tid med forkortet livmoderhals, så bliver der bare holdt lidt ekstra øje med en.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind