Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
naermest_lykkelig

Alkohol og teenagere - erfaringer?

Recommended Posts

naermest_lykkelig
Er det mest nogen fra klassen, din dreng omgås? Fordi så kunne det måske være en ide at indkalde til et forældremøde om det? Jeg er i hvert fald ikke i tvivl om, at grunden til, at det gik godt i Tildes klasse handlede om, at de voksne havde styr på det og det er svært at have alene omkring sin egen teenager. Hvis først det bliver en del af det med at være med, at man drikker og ryger, så er det svært, fordi alt handler om at være en del af de andre i den alder.

Jo...vi har bare det dilemma, at vi flere gange har oplevet, at det er gået SÅ hårdt ud over min søn, når forældrene er blevet involveret :( VIRKELIG dårlige oplevelser. Ved i flere år at love, at vi IKKE siger noget, har jeg efterhånden fået opbygget fortroligheden igen. Og min søn understreger også, når han fortæller om de andre, at jeg under ingen omstændigheder må sige noget til de andre forældre...

Så hvad skal jeg vælge ....min søns fortrolighed (som der åbenbart ikke er nogen andre, der kan mestre), eller åbenhed i klassen?? Der er ingen gylden middelvej her, Splat. Desværre :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naermest_lykkelig
Men det kan man jo have styr på ved kontakt til de forældre, man overlader teenageren til?

Det er sgu da lang tid siden, at jeg aftaler overnatning med forældrene...det ordner ungerne da selv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naermest_lykkelig

Altså...vi bor i en storby. At gå rundt udenfor svarer vel til at bevæge sig rundt i sin baggård. Det er jo nabolaget! Ligesom et villakvarter eller hvad ved jeg (jeg kender ikke til villakvaterer..har aldrig boet i et)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naermest_lykkelig
Jeg bliver så glad, når du skriver "definere et rum sammen med sønnen" - PLEASE fortæl mig, at det virker!

Det er jo egentligt det, jeg gerne vil høre fra nogen andre, om det har gjort... Det er satme så skræmmende. Det er lidt ligesom når de skal begynde at dyrke sex...de stopper jo ikke med det igen, men det er jo så vigtigt "MÅDEN", de gør det på!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naermest_lykkelig
Derfor kan der jo godt være en kontakt - når man nu kan konstatere, at de ikke kan håndtere det.

Her i huset bekræfter vi altid modtagelsen af et barn med en sms. Når den er sendt, så har jeg overtaget ansvaret for barnet - ind til det er accepteret returneret. Det er ikke nogen større sag.

Sådan var det til de 12-13 år. Men det sidste 1-2 år har de selv klaret det. Der er jo også halvdelen af drengene i klassen, der er et år ældre, fordi forældrene i sin tid har ventet med at sende dem i skole. Det giver altså nogle problematikker i teenageårene.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat
Jo...vi har bare det dilemma, at vi flere gange har oplevet, at det er gået SÅ hårdt ud over min søn, når forældrene er blevet involveret :( VIRKELIG dårlige oplevelser. Ved i flere år at love, at vi IKKE siger noget, har jeg efterhånden fået opbygget fortroligheden igen. Og min søn understreger også, når han fortæller om de andre, at jeg under ingen omstændigheder må sige noget til de andre forældre...

Så hvad skal jeg vælge ....min søns fortrolighed (som der åbenbart ikke er nogen andre, der kan mestre), eller åbenhed i klassen?? Der er ingen gylden middelvej her, Splat. Desværre :(

Det var også bare et forslag. Jeg vil også vælge fortroligheden med barnet.

Men i øvrigt sagde den der SSP dims, at hvis børn endelig skal drikke, så skal man give dem vin og øl, fordi det ikke er nemt at drikke så meget af. Det er meget nemmere at hælde de der breezers ned.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat
Det er jo egentligt det, jeg gerne vil høre fra nogen andre, om det har gjort... Det er satme så skræmmende. Det er lidt ligesom når de skal begynde at dyrke sex...de stopper jo ikke med det igen, men det er jo så vigtigt "MÅDEN", de gør det på!

Jeg vil sige, at det har været meget svingende, hvordan det har virket med min den store. Hun drak og røg ikke og det gør hun stadig ikke. Til gengæld tog hun sin rotte og flyttede hjemmefra et par gange i protest. Den sidste gang blev hun væk i flere dage. Jeg har aldrig nogensinde været ude for noget så angstprovokerende som at have en teenager, så jeg føler med dig. Tilde var svær i alderen fra 11 - 14, totalt ude i hegnet som 15 - 16 årig og pludselig blev hun helt normal som 17 årig. Som 18 årig elsker hun mig igen og griner af de konflikter vi havde. Det gør jeg også, men ikke så meget, som hun gør - jeg husker stadig angsten.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naermest_lykkelig
Det var også bare et forslag. Jeg vil også vælge fortroligheden med barnet.

Men i øvrigt sagde den der SSP dims, at hvis børn endelig skal drikke, så skal man give dem vin og øl, fordi det ikke er nemt at drikke så meget af. Det er meget nemmere at hælde de der breezers ned.

Det jo også det - jeg vægter fortroligheden med mit eget barn højest. Og så er min formodning også, at man ikke bliver så snoskefuld af 5 øl, som man gør af 5 cult blandet med vodka! fx.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naermest_lykkelig
Jeg sidder lidt fast i den med din drengs fortrolighed.

Jeg ville ALDRIG gøre noget, der ødelagde den. Men jeg kunne godt finde på at gøre den betinget af forskellige handlinger - for jeg ville forvente, at mit barn forstod, jeg ikke bare kunne tage for gode varer, at jeg ikke kunne tale med de andre forældre. Så... enten skulle jeg have lov til det - eller også måtte jeg opnå den samme sikkerhed på en anden måde. Og der måtte mit barn så på banen og give mig den sikkerhed.

Altså... jeg har også sagt, at jeg synes, at vi er nødt til at have et forældremøde. Det forstår han sådan set godt, når jeg forklarer baggrunden. For vi er sgu nødt til at tale om det i forældregruppen, at der er SÅ meget der har ændret sig siden april, hvor vi også snakkede alkohol, og hvor den regel med, at man ikke serverer for andre børn i hjemmet blev truffet. Dengang sagde deres fantastiske klasselærer, at vi var sandsynlígvis nødt til at tage det op igen her omkring efterårstid i 8. klasse. Men i mellemtiden er hun blevet så syg, så syg :whine: Og jeg SAVNEr hende sådan! Hun har haft med denne her aldersgruppe at gøre i ÅREVIS og er SÅ utroligt dejlig og kompetent. Ungerne savner hende HELT vildt. Hvis de er meget, meget heldige, komme de til at have hende i 9. klasse...men måske ender hun simpelthen med at gå på pension. Hun MANGLER så forfærdeligt meget for os alle sammen, og min søn har virkelig grædt - så sent som her efter han havde drukket - over savnet efter hende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naermest_lykkelig
Jeg vil sige, at det har været meget svingende, hvordan det har virket med min den store. Hun drak og røg ikke og det gør hun stadig ikke. Til gengæld tog hun sin rotte og flyttede hjemmefra et par gange i protest. Den sidste gang blev hun væk i flere dage. Jeg har aldrig nogensinde været ude for noget så angstprovokerende som at have en teenager, så jeg føler med dig. Tilde var svær i alderen fra 11 - 14, totalt ude i hegnet som 15 - 16 årig og pludselig blev hun helt normal som 17 årig. Som 18 årig elsker hun mig igen og griner af de konflikter vi havde. Det gør jeg også, men ikke så meget, som hun gør - jeg husker stadig angsten.

Åh angsten er simpelthen så forfærdelig! Jeg får helt tårer i øjnene over det du fortæller. Jeg kan SÅ meget sætte mig ind i det!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...