Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
naermest_lykkelig

Alkohol og teenagere - erfaringer?

Recommended Posts

Splat
Nej for f**** Men jeg skal jo være forberedt. Derfor jeg spørger :blush:

Jeg har f.eks. slet ikke fantasi til at forestille mig sådan nogle børn stå og pimpe den inden kl. ti på åben gade. Så det er jo godt for mig at vide...

Dengang jeg var ung, foregik den slags til fester - og det er jo til at styre som forældre. Det er mere besværligt, når det er inden for almindelig kontortid, så at sige. Eller... Egentlig er det også lettere her på landet, for der er ikke noget storcenter. Der vil de unge jo være nødt til at være hos hinanden. Og så må det da være lettere at kontrollere. Og... så er vi tilbage til, hvorfor jeg spurgte...

Man er da ikke nødt til at være hos hinanden - heller ikke på landet. Vi gik rundt udenfor, da jeg var teenager rigtig meget af tiden. Vi gik i grupper og snakkede. Det var faktisk sjældent, at vi var hos nogen med mindre det var en til en.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
20PrinceLight
Men så er de vel også lidt ældre end 14? Jeg mener... 14-årige kommer jo hjem. Og oplever man en gang, at der er forældre, der ikke passer ordentligt på ens barn, jamen så kommer barnet jo bare ikke der mere.

Da jeg var ung, var der altså masser af unge, der ikke måtte drikke for deres forældre - og derfor ikke gjorde det. Ca. lige så mange som der var unge, der måtte, hvad de ville.

Nej, de sover da sammen på kryds og tværs med venner og veninder, og det er jo ikke altid kun for at læse Biblen og se Sex And The City.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat
Det er jeg alt for kuldeskær til at forestille mig. Tror, det er godt, jeg har forvildet mig herind :D

Gik i så bare rundt med alkohol eller :forvirret Det lyder meget kedeligt :blush:

Nej :lol: vi gjorde da ej. Vi var helt fredelige og søde. Vi gik bare og snakkede.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
20PrinceLight
Men det kan man jo have styr på ved kontakt til de forældre, man overlader teenageren til?

Ja, og hvis de så slet ikke må drikke nogen af de steder, så ender børnene med IKKE at fortælle, at de lige tager om til Casper, der er to år ældre og godt må drikke, og så er der ikke styr på noget som helst...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat
Nej, de sover da sammen på kryds og tværs med venner og veninder, og det er jo ikke altid kun for at læse Biblen og se Sex And The City.

Nu skal du høre noget virkelig chokerende. Jeg har ALDRIG nogensinde været et sted som teenager, hvor jeg ikke måtte være for mine forældre. Jeg kom også hjem, når de sagde, at jeg skulle. Og jeg læste aldrig i biblen, men det er ikke sådan, at alle teenagere er helt i hegnet og fuldstændig ude af stand til at lade være med at lyve.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat
Ja, og hvis de så slet ikke må drikke nogen af de steder, så ender børnene med IKKE at fortælle, at de lige tager om til Casper, der er to år ældre og godt må drikke, og så er der ikke styr på noget som helst...

Der er altså lavet en del undersøgelser, der er helt uenig med dig. Jeg har nok en tendens til at tro mere på det end på en enkel erfaring med en nieces klasse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
20PrinceLight
Nu skal du høre noget virkelig chokerende. Jeg har ALDRIG nogensinde været et sted som teenager, hvor jeg ikke måtte være for mine forældre. Jeg kom også hjem, når de sagde, at jeg skulle. Og jeg læste aldrig i biblen, men det er ikke sådan, at alle teenagere er helt i hegnet og fuldstændig ude af stand til at lade være med at lyve.

Sådan var jeg også, men jeg havde heller ikke sådanne forbud :)

Men lige netop fordi ikke alle teenagere er ens, så er det også vigtigt ikke at lukke øjnene for, hvad der rent faktisk sker derude. Det er ikke spøgelser; jeg har både set og hørt det ske.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
20PrinceLight
Men så skal de jo bare ikke være ved den forældre, der ikke ved, hvor de går hen. Jeg kan altså ikke helt forstå, hvorfor det ansvar for at holde øje med børnene skulle ophøre, når de bliver teenagere? Indrømmet, man er ikke så bange for, de bliver kørt over eller fare vild, men så er det jo noget andet, der gør, at man stadig holder øje med dem.

Hvor jeg er fra, blev tøjlerne friere for mange, da de kom i gymnasiet - men for dem, hvor de ikke blev det... Ja... der vidste forældrene altså, hvor barnet var. Præcis som jeg i dag ved, hvor min datter er. Alternativet var, at deres barn var hjemme.

It's all cood. Jeg kender også mange, der ved, hvad deres børn laver. Desværre kender jeg også til en del, som blot tror, at de ved det. Det er som regel dem, der selv hævder, at de ved alt om det.

Selvfølgelig er der mange mønsterteenagere, der gør, hvad der bliver sagt. Det er ikke dét, jeg siger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naermest_lykkelig

Altså... jeg har jo hentet en plørefuld knægt ude i byen for et par uger siden. Der sker det, at han ringer hjem, og lidt efter lidt finder jeg ud af, at hans bedste veninde fra klassen er mega-fuld (de er bare bedste-venner). Jeg får så forklaret ham, at hvis de virkelig er hendes gode venner, så sørger de for at få fat i hendes forældre og få hende hjem. Jeg fortæller så, at jeg også kommer hen og henter min søn, hvilket betyder, at han jo må indrømme, at han også er fuld.

Vi har altid fortalt ham, at han ALTID kan ringe - men han må tage de "tæsk" der vil komme efterfølgende. Heldigvis ringede han! Det er jeg faktisk skide glad for.

Heldigvis ringede de også efter venindens mor, der kom og hentede pigen - men det var ikke noget, hun ville have faktisk. Min søn insisterede dog.

Min søn var VIRKELIG fuld. De havde købt vodka (Det ER ikke svært i en større by for unge under alder at købe sådan noget...desværre!). Han ævlede og skiftevis tudede over, at han havde "sold out" i forhold til sin veninde og var bange for at have mistet hende, og lallede over, at han havde fået en ny kæreste, som han ÆÆÆÆÆLLLLSKKKKEEEEDE! Og havde kysset. Det kørte han så rundt i i flere timer. Gråd og kærlighedsævl. Jeg lå ved siden af ham i sengen til han faldt i søvn.

Det har så affødt, at jeg har sagt, at jeg ikke vil have, at han er ude ved venner om aftenen, fordi jeg kan ikke være sikker på, at de ikke laver noget lort. Han må have venner her i huset, og han må (engang imellem) gå i ungdomsklubben. Han må ikke sove ude hos nogen.

Nu har han så hevet fat i mig og krævet at vi talte sammen, fordi han siger, at han simpelthen ikke kan holde ud ikke at må være mere sammen med vennerne. Nu kender jeg jo alle analyser o.s.v, så jeg er udemærket godt klar over, at de her venner er alfa og omega for unge mennesker. Meget mere end i MIN generation - og der fyldte de endda godt allerede!

Han har så fået lov til at gå mere ud igen. Og vi har haft en laaaaaang snak om forskellige typer af alkohol. Vi har lavet en aftale om, at han holder sig fra stærk sprut. De drikker jo breezers o.s.v. og i stedet nøjes med almindelige øl og summersby - HVIS det er. Min forventning er, at han simpelthen ikke kan nå at drikke så meget, når det er den slags, som hvis de selv blander ren vodka og cult fx. Vi har haft laaang snak om, hvad man gør, når en af de andre i gruppen pludselig er pisse fuld. Hvordan man så bedst passer på den person. Og min søn er helt med på, at man ringer hjem til forældrene. Men han blev lidt stille, da jeg sagde, at det var jo meget fint, hvis HAN gjorde det, men hvad hvis det var ham selv, der lå og var bevidstløs, og de andre ikke turde ringe hjem, fordi deres forældre så fandt ud af, at de OGSÅ drak?? Han kan godt se problematikken! Heldigvis!

Jeg synes, at vi har haft en god snak. Det er ikke med min gode vilje det her. Jeg synes slet ikke, der skal drikkes alkohol. Men jeg kan også godt se, at sådan som der er åbnet for det nu, så er det sandsynligvis umuligt at "bakke". Jeg vil til gengæld hellere prøve at finde nogle rammer, hvor tingene ikke går over gevind, eller hvor min søn lærer sine egne grænser at kende på en god måde - fremfor i en rådhuspark! Min søn ved godt, at jeg helst slet ikke vil have, at han drikker - og jeg ved godt, at et forbud ikke hjælper en skid, hvis de her knægte VIRKELIG vil drikke. Derfor forsøger jeg sammen med min søn at få defineret et "rum", hvor det hele måske er lidt mere fornuftigt og sikrere.

Jeg håber sgi ikke, at jeg er helt galt på den.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
20PrinceLight

Undskyld TS. Jeg er ude :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...