Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
naermest_lykkelig

Alkohol og teenagere - erfaringer?

Recommended Posts

naermest_lykkelig

Jeg har lidt brug for at høre nogle andres erfaringer omkring 14-15-årige og alkohol og hvordan I har snakket med dem om det. Hvad I har sagt o.s.v.

Jeg kan på forhånd sige, at jeg ikke er typen, der går ind for restriktioner med inddragelse af telefon, computer, stuearrest o.s.v. Men jeg har nu fundet ud af, at de unge altså engang imellem drikker. De er i alderen 14-15 år, og jeg vil sgu egentligt heller have, at de sidder herhjemme med nogle øl, end at de sidder forskellige steder ude i byen. Hvad har I gjort i sådanne situationer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat

Vi forbød det efter råd fra en SSP dims. Alle undersøgelser viser, at de unge drikker mindre, hvis de ikke må. Det kan godt være, at de gør det alligevel, men det viser sig bare, at de alligevel begrænser det, hvis der ligger et forbud. Her hjemme var det sådan, at hun måtte, når hun kunne købe det selv. Vi har ikke brugt straf. Dialog plejer at være den bedste vej frem og her har det virket fint. Nu er hun 18 år og det kan tælles på et par fingre hvor mange gange, hun har været påvirket af alkohol. Det er jeg ret godt tilfreds med. Danskerne har en alt for slap holdning til alkohol og især til unge, hvis hjerner overhovedet ikke er færdigudviklet i teenage årene.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naermest_lykkelig

Det lader ikke til, at et forbud har hjulpet på den gruppe...Det forbud eksisterer allerede. Noget af det, der bekymrer mig lidt er, at jeg faktisk kan snakke med min søn om det, men det lader ikke til, at der er nogensomhelst af de andre forældre, som de unge kan tale med. Og vi taler altså om velfungerende forældre fra veluddannede grupper. Det undrer mig simpelthen, at der tilsyneladende ikke er nogen af de andre, der kan tale med deres forældre og åbne op. Iflg. min egen søn fortæller de i hvert fald ikke sandheden til deres forældre, og når vi sidder til forældrearrangementer påstår de jo alle, at deres børn ikke drikker, ryger eller andet og i øvrigt, at de alle har en åben dialog med deres børn. Det kan jeg jo konstatere, at de ikke har.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat
Det lader ikke til, at et forbud har hjulpet på den gruppe...Det forbud eksisterer allerede. Noget af det, der bekymrer mig lidt er, at jeg faktisk kan snakke med min søn om det, men det lader ikke til, at der er nogensomhelst af de andre forældre, som de unge kan tale med. Og vi taler altså om velfungerende forældre fra veluddannede grupper. Det undrer mig simpelthen, at der tilsyneladende ikke er nogen af de andre, der kan tale med deres forældre og åbne op. Iflg. min egen søn fortæller de i hvert fald ikke sandheden til deres forældre, og når vi sidder til forældrearrangementer påstår de jo alle, at deres børn ikke drikker, ryger eller andet og i øvrigt, at de alle har en åben dialog med deres børn. Det kan jeg jo konstatere, at de ikke har.

Jeg forstår godt, at du er bekymret. I Tildes klasse blev vi enige om en fælles holdning og så blev børnene i øvrigt også undervist af den der SSP dims. Jeg tror muligvis, at tingene bare blev gjort rigtigt, fordi der var en stemning af, at det var pinligt at være en af dem, der kunne finde på at drikke og ryge. Jeg vil så sige, at nogen af dem kom efter det med tiden, men det man ikke fik drukket og røget som 14 årig kommer ikke dårligt tilbage.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naermest_lykkelig
Jeg forstår det altså ikke helt? Hvor er de her børn, når de drikker?

Jeg ved godt, jeg er spejlblank... Men... :forvirret

:blush:

De er ude i byen. I storcentre, ved rådhuset o.s.v. Iflg. min søn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naermest_lykkelig
Jeg forstår godt, at du er bekymret. I Tildes klasse blev vi enige om en fælles holdning og så blev børnene i øvrigt også undervist af den der SSP dims. Jeg tror muligvis, at tingene bare blev gjort rigtigt, fordi der var en stemning af, at det var pinligt at være en af dem, der kunne finde på at drikke og ryge. Jeg vil så sige, at nogen af dem kom efter det med tiden, men det man ikke fik drukket og røget som 14 årig kommer ikke dårligt tilbage.

Den har vi været igennem. Der er en fælles holdning - det der bekymrer MIG er så, at de her forældre slet ikke har en fornemmelse af, hvor deres børn "er", så at sige. Og det gik her indtil sommerferien. Men i løbet af sommerferien og efter, er der altså udviklet noget, som foregår uden forældrene ved det. Vi har en helt klar holdning til i klassen, at der ingen alkohol er. Man kan lade sit eget barn smage vin til aftensmaden eller lignende, men man serverer ikke noget, når der er andre unger til stede og byder dem ikke. Fester og den slags er der selvfølgelig ingen alkohol.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naermest_lykkelig
Sådan en stor by :D Men altså... I hverdagen eller :forvirret

For ellers kan det vel løses ved, at I forældre altid internt taler sammen om, hvem børnene er ved?

Nej - fredag og lørdag aften fx. Det er sådan set ikke ualmindeligt, at de får lov til at være ude til kl. 22 fx. Eller hænger ud hos hinanden - og der kan de jo godt finde på at gå udenfor.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naermest_lykkelig

Men dikus...har du en teenager, du har snakket med de her issues om?? Mig bekendt er dit barn slet ikke i den liga endnu.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
20PrinceLight

Jeg kender ingen steder, hvor det har forhindret dem - der ville - i at drikke. Hvis ALLE forældre i teenagerens klasse OG omgangskreds kan blive enige, så er det fjong, men der er næsten altid nogen, der "stikker ud", og så havner de unge derhjemme. Samtidig bliver de "bange" for at komme hjem eller ringe, hvis der skulle opstå problemer (af frygt for repressalier), så de naive forældre aldrig nogensinde får at vide, at de egentlig drikker.

I min nieces klasse er der også et par naive forældre, der stolt fortæller de andre forældre, at deres børn "heldigvis endnu ikke har fået smag for alkohol og fester", men skræmmende nok er det de børn, der er blandt de allerværste, og det er dem, der ender i hegnet og ikke vil have, at der bliver ringet efter hjælp... i hvert fald ikke hos forældrene.

At lade unge indtage alkohol (jeg siger ikke, man skal opfordre til det) i hjemmet og vise, at det kan gøres roligt og med måde, er nu engang jeg selv har oplevet og set positive eksempler på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat
Den har vi været igennem. Der er en fælles holdning - det der bekymrer MIG er så, at de her forældre slet ikke har en fornemmelse af, hvor deres børn "er", så at sige. Og det gik her indtil sommerferien. Men i løbet af sommerferien og efter, er der altså udviklet noget, som foregår uden forældrene ved det. Vi har en helt klar holdning til i klassen, at der ingen alkohol er. Man kan lade sit eget barn smage vin til aftensmaden eller lignende, men man serverer ikke noget, når der er andre unger til stede og byder dem ikke. Fester og den slags er der selvfølgelig ingen alkohol.

Er det mest nogen fra klassen, din dreng omgås? Fordi så kunne det måske være en ide at indkalde til et forældremøde om det? Jeg er i hvert fald ikke i tvivl om, at grunden til, at det gik godt i Tildes klasse handlede om, at de voksne havde styr på det og det er svært at have alene omkring sin egen teenager. Hvis først det bliver en del af det med at være med, at man drikker og ryger, så er det svært, fordi alt handler om at være en del af de andre i den alder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...