Jump to content
Velkommen til DinDebat
dgd2007

At gå over åen for at sælge skindet ...

Recommended Posts

Gæst
Hørte ikke lige, hvad det drejede sig om ... men en af de der bank-økonomer, som News altid interviewer, snakkede om at:

"give et vink med en flagstang"
:)

Det giver mening på sin egen måde. :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Lånt fra den citerede artikel i tråden: http://dindebat.dk/kultur-samfund/766689-hjenebloedning-paa-berlingske.html

"Hvis hans analyse holder stik, så var KD tungen, der tippede Helle Thorning-Schmidts vægtskål i vinderretning."

Hehehehe!

Men når jeg tænker over det, så viser hans forplumring af talemåden hvordan "tungen på vægtskålen" faktisk bliver brugt.

Altså hvis man siger de radikale nu igen er tilbage i rollen som midterpartiet der er "tungen på vægtskålen", så betyder det at deres mandater er de afgørende i den røde eller blå vægtskål. Det giver jo mindre mening at partiet er tungen, viseren, måleren der viser hvilket vægtlod der er mest i. Den røde vægtskål er først tungest når de radikale mandater er med. Forstår du hvad jeg mener? :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
nipper

Jeg har et par stykker af disse omskrivninger, som blev "opfundet" blandt nogle kammerater for en del år siden. Jeg har ikke set dem brugt og det står frit for, hvordan de skal fortolkes.

"Spring ikke over gærdet, der hvor malersvenden har tisset"

"Den der kommer først til mølle er i god form og har de bedste løbesko"

De blev vistnok offentliggjort i det lokale skoleblad. Måske der er et par stykker mere at finde deri, hvis jeg kan finde bladene fra gemmerne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Hehehehe!

Men når jeg tænker over det, så viser hans forplumring af talemåden hvordan "tungen på vægtskålen" faktisk bliver brugt.

Altså hvis man siger de radikale nu igen er tilbage i rollen som midterpartiet der er "tungen på vægtskålen", så betyder det at deres mandater er de afgørende i den røde eller blå vægtskål. Det giver jo mindre mening at partiet er tungen, viseren, måleren der viser hvilket vægtlod der er mest i. Den røde vægtskål er først tungest når de radikale mandater er med. Forstår du hvad jeg mener? :)

Jeg har faktisk aldrig forbundet "tungen på vægtskålen" med viseren, men med situationer, hvor situationen var så lige, at man kunne tippe balancen, blot med tungen - fx politisk at blokkene stod så lige, at et lille parti med 4 mandater eller et enkelt færøsk medlem var nok til at gøre den ene vægtskål tungest.

MEN man skal jo ikke være påståelig, så jeg fandt min nedarvede "Bevingede Ord" frem ... og nu bliver det for alvor morsomt! :-P

For den rettede en lang, sønderlemmende kritik (med store bogstaver i navneordene og dobbelt-a'er) mod udtrykket for selv at være en sammenblanding mellem to udtryk, nemlig "Tungen på Vægten" fra tysk (med tungen i din betydning som viseren) og så "at kaste sit Laad i Vægtskaalen"!

Den slutter dog med at sige:

"... men her er det gaaet som saa ofte paa sproglige Omraader, at en meningsforladt Form vinder Borgerret, og at Ingen er i Tvivl om, hvad der menes med det galt anvendte billedlige Udtryk."

:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Der er da ærlig talt heller ikke ret mange der står og slikker vægtskålene. :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Der er da ærlig talt heller ikke ret mange der står og slikker vægtskålene. :D

Det tør jeg ikke sige ... havde vist ikke spekuleret over smagsoplevelsen, men havde set for mig sådan en gammeldags hængevægt med to skåle, der var så meget i ligevægt, at der skulle så lidt til at forskubbe balancen. Som sådan giver det jo heller ikke mening at kalder viseren for en tunge :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
egernunge
Jeg hørte en kollega sige til en kunde: "Jamen det var da en god bjørnetjeneste han gjorde dér. Så skulle det jo gerne virke nu. Ellers må du lige være løs på tråden!"

Min kollega mente nok: "Det var da en stor tjeneste han gjorde dér. Så skulle det gerne virke. Ellers må du lige slå på tråden".

Hvornår er en bjørnetjeneste blevet en stor tjeneste?? Jegh ar nelig hørt andre bruge den i dén sammenhæng..

Ifølge Den Danske Ordbog er bjørnetjeneste i positiv betydning kendt fra 1992, så dén brug af ordet er ikke specielt ny længere.

Til gengæld har jeg aldrig hørt nogen bruge "at være løs på tråden" for at slå på tråden. Man må da håbe, at kunden forstod, hvad der blev ment. Jeg ville nok undre mig lidt, hvis jeg blev bedt om at være løs på tråden i forbindelse med et problem. :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
El_Campeone
Og hvem ville "put the prick above the eye"?

"The prick over the i" - var det ikke også en radikal - Marianne Jelved?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
"The prick over the i" - var det ikke også en radikal - Marianne Jelved?

Det ved jeg ikke, men det hun altid bliver citeret for, var noget med "I had my first period" (... som minister, men på engelsk betyder det jo menstruation).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...