Jump to content
Velkommen til DinDebat
dgd2007

At gå over åen for at sælge skindet ...

Recommended Posts

dgd2007

Et ordentligt sprogforum bør have en tråd om skægge sætninger, der er opstået ved sammenblanding af to eller flere udtryk :)

Jeg har ikke lige et lager, men jeg kom til at tænke på det, da der kørte en af TV2 News' legendariske sidelæns rulletekster over skærmen:

Frankrig forbyder bøn på gader og stræder og fortove :D

Altså "på gader og stræder" er jo et gammel udtryk for mere eller mindre over det hele.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Barbar Jinx

Ikke præcis hvad du efterspørger men: Der er ulve i mosen. Er bleven til: Der er ugler i mosen.

Og: Der ligger Hunneren begravet. Er bleven til: Der ligger hunden begravet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
20PrinceLight
Et ordentligt sprogforum bør have en tråd om skægge sætninger, der er opstået ved sammenblanding af to eller flere udtryk :)

Jeg har ikke lige et lager, men jeg kom til at tænke på det, da der kørte en af TV2 News' legendariske sidelæns rulletekster over skærmen:

Frankrig forbyder bøn på gader og stræder og fortove :D

Altså "på gader og stræder" er jo et gammel udtryk for mere eller mindre over det hele.

Ja :lol:

Og slår man stræde op i Den Store Danske (Gyldendahl), så kan man læse, at stræde er betegnelsen for et smalt farvand, og så giver det da endnu mindre mening: Bøn forbydes i smalle farvande :stoned:

stræde - Den Store Danske

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Oh Danmark nævnte i dag en cykelrytter, der var påpasselig med ikke at brænde sine broer i begge ender.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Oh Danmark nævnte i dag en cykelrytter, der var påpasselig med ikke at brænde sine broer i begge ender.

Beauiful! Det var lige præcis sådan nogle, jeg tænkte på :love:

Ikke præcis hvad du efterspørger men: Der er ulve i mosen. Er bleven til: Der er ugler i mosen.

Og: Der ligger Hunneren begravet. Er bleven til: Der ligger hunden begravet.

Ja, det er så en anden god genre. Mine egne yndlinge er hokus-pokus (af hoc est corpus meus fra nadveren) og der er ingen kære mor (af kæremål = appelsag).

Jeg kunne finde noget om det, du skrev med, at det oprindeligt havde været ulve i mosen (og i øvrigt vist også "ulveset" i stedet for "ugleset") ;)

Men hvor har du den sidste fra ... om det skulle være en "hunner", der var begravet?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Barbar Jinx

Helt tilbage fra Djenghis Khans (måske Attila istedet) store Hunner-invasion. I tiden efterfølgende mente man, at hvis en egn var ramt af forbandelse eller sort magi, var det fordi der lå en Hunner begravet og spredte dårlig karma ud over det hele. Det gjaldt altså om at finde ud af hvor Hunneren lå begravet så man kunne adressere problemets rod.

Man må konstatere, at Djenghis Khan var så farlig, at selv en død Hunner ikke var nogen god Hunner.

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Barbar Jinx

Forresten: Man skal ikke kaste med bowling-kugler, når man selv er en kegle.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy
Helt tilbage fra Djenghis Khans (måske Attila istedet) store Hunner-invasion. I tiden efterfølgende mente man, at hvis en egn var ramt af forbandelse eller sort magi, var det fordi der lå en Hunner begravet og spredte dårlig karma ud over det hele. Det gjaldt altså om at finde ud af hvor Hunneren lå begravet så man kunne adressere problemets rod.

Man må konstatere, at Djenghis Khan var så farlig, at selv en død Hunner ikke var nogen god Hunner.

Djengis the kendis.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Og så var der hende, der ville have is i maven og ikke skifte hest midt i vadestedet i én sætning. Jeg bilder mig ind, at det var Jelved.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
trommer47

Jeg kan huske en vi lærte udenad fra en gammel Kaj Løvring monolog. Hold nu fast: Hvo intet vover intet risikerer ved at gå over åen efter en nøgen kvinde der sidder og spinder med et hankeløst barn i munden på en ren sæk mel.... :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...