Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
hester1972

Tidlig sexdebut

Recommended Posts

Gæst
En pige har flere valg i situationen end en dreng.

Dermed er det formentlig også forskeligt at være mor/far til en teenagegravid datter og til sønnen, der skal være teenagefar.

Det kan godt være hun har flere valg, men vil du virkelig påstå, at hvis en teen vælger barn frem for abort, så er det hårdere for drengen end for pigen? Uanset hvad hun vælger, står hun da i langt højere grad med lorten, end drengen gør, for han kan da til enhver tid vælge, at han ikke vil have noget med et barn at gøre og så er det kun et spørgsmål om penge. Det synes jeg faktisk er en noget mindre konsekvens end den en pige nødvendigvis må tage.

Vælger hun aborten, er det KUN hende, der kommer til at lide under det for alvor.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Jeg vil så sætte pris på, at hverken 13 årige eller 15 årige bliver gravide. De skal vide, hvordan de undgår det, uanset deres alder.

Det skal de da også. Det ene udelukker vel ikke det andet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Jeg synes det er en underlig tankegang, at 15-årige er bedre "udrustede" rent fysisk til at klare en graviditet eller en abort en 13-årige er, og at dét skulle være argumentet for, at de skal vente med sex til de er 15.

Jeg har kendt 13-årige, der kropsligt var på højde med en 18-årig, og 15-årige, der lignede piger på 10 år.

Og det er trods alt også i de allerfærreste tilfæld, at det ender med en graviditet, hvis man ellers har sørget for at tale med sit barn om beskyttelse enten i form at kondomer eller p-piller.

Og for at vende tilbage til det med at blive presset til sex, så er det stadig min holdning, at den risiko er nøjagtig lige så stor for en 16-årig som for en 14-årig. Faktisk er det min påstand, at den er større for den 16-årig, hvor sex diskuteres mere i venindegruppen og der er mere pres for at få sin debut, end der er når man er 14 år.

Jeg mindes i hvert fald, at jeg i gymnasiet havde veninder, der på daværende tidspunkt var 18-19-20 år, og som fortalte mig, at de havde haft ders debut da de var omkring de 16, og faktisk fortrød flere af dem, fordi det havde været en dårlig oplevelse, og det var sket, fordi de var bange for at kæresten ellers skulle forlade dem og fordi de følte sig mærkelige, fordi de endnu ikke havde haft sex.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Så er vi næsten enige. Jeg mener også, det er langt hårdere for en pige. Men som mor til 2 sønner vil jeg gerne påpege, at jeg meget nødigt ser mine sønner blive fædre i så ung en alder - og faktum er, at hvis en pige fravælger abort, så bliver de dét, uanset om de er i et forhold med pigen eller ej. Velkommen til De Unge Mødre. Så er der risikoen for, at vrede forældre udråber dem som overgrebspersoner. Så det er bestemt heller ikke uden risiko for drengene.

Jeg påstår altså heller ingen steder, at det ikke er uden risiko for drengene. Jeg siger at det er langt hårdere for en pige end det er for en dreng og at drengene KAN vælge kun at lade det ramme tegnebogen. Ikke at de altid gør det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lupine_79
Men problemet er jo, at de sikkert ikke stopper ved petting, selvom vi opfordrer dem til det. Hvis samleje er en realitet, så er vi nødt til at forholde os til denne realitet.

Som jeg skriver, kan jeg jo heller ikke forbyde noget. Men bortset fra det, så tror jeg faktisk, at det er de færreste 13 årige, der går i seng med hinanden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lupine_79
Jeg synes det er en underlig tankegang, at 15-årige er bedre "udrustede" rent fysisk til at klare en graviditet eller en abort en 13-årige er, og at dét skulle være argumentet for, at de skal vente med sex til de er 15.

Jeg har kendt 13-årige, der kropsligt var på højde med en 18-årig, og 15-årige, der lignede piger på 10 år.

Og det er trods alt også i de allerfærreste tilfæld, at det ender med en graviditet, hvis man ellers har sørget for at tale med sit barn om beskyttelse enten i form at kondomer eller p-piller.

Og for at vende tilbage til det med at blive presset til sex, så er det stadig min holdning, at den risiko er nøjagtig lige så stor for en 16-årig som for en 14-årig. Faktisk er det min påstand, at den er større for den 16-årig, hvor sex diskuteres mere i venindegruppen og der er mere pres for at få sin debut, end der er når man er 14 år.

Jeg mindes i hvert fald, at jeg i gymnasiet havde veninder, der på daværende tidspunkt var 18-19-20 år, og som fortalte mig, at de havde haft ders debut da de var omkring de 16, og faktisk fortrød flere af dem, fordi det havde været en dårlig oplevelse, og det var sket, fordi de var bange for at kæresten ellers skulle forlade dem og fordi de følte sig mærkelige, fordi de endnu ikke havde haft sex.

Men faktum er nu engang, at den samme spinkle 13 årige krop er mere udviklet, når den er 2 år ældre. Selvfølgelig sker der en udvikling både fysisk og psykisk fra 13 til 15 år. Det udelukker ikke, at der er 13 årige, der er større end voksne og at nogle 15 åriges kroppe stadig ikke er særligt udviklet. For selvføgelig er folk bygget forskelligt. Men der er altså beretninger om ganske unge piger, der har haft store problemer med at gennemføre en graviditet og fødsel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Jeg påstår altså heller ingen steder, at det ikke er uden risiko for drengene. Jeg siger at det er langt hårdere for en pige end det er for en dreng og at drengene KAN vælge kun at lade det ramme tegnebogen. Ikke at de altid gør det.

Jeg vil nu sige, at det er en ret stor økonommisk konsekvens for en teenager at blive far. Naturligvis må han tage opgaven på sig- to til en tango, hvis pigen vælger at blive mor - men pigen har dog et valg, som drenge ikke har. Det er jo ikke nogen nyhed, men det gør det virkeligt også vigtigt at drengene ved, hvad konsekvensen af sex er for dem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Men faktum er nu engang, at den samme spinkle 13 årige krop er mere udviklet, når den er 2 år ældre. Selvfølgelig sker der en udvikling både fysisk og psykisk fra 13 til 15 år. Det udelukker ikke, at der er 13 årige, der er større end voksne og at nogle 15 åriges kroppe stadig ikke er særligt udviklet. For selvføgelig er folk bygget forskelligt. Men der er altså beretninger om ganske unge piger, der har haft store problemer med at gennemføre en graviditet og fødsel.

Jeg synes så det er underligt at fokusere SÅ meget på risikoen for graviditet. Så mange 13-årige er det trods alt heller ikke, der bliver gravide i Danmark. Nok en hel del færre end der er 13-årige, der dyrker sex.

Jeg synes det er langt mere vigtigt, at man får talt med sin teenager om det at dyrke sex, at man ikke skal lade sig presse, at man skal beskytte sig, ikke bare mod graviditet, men da så sandelig også mod kønssygdomme.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lupine_79
Jeg synes så det er underligt at fokusere SÅ meget på risikoen for graviditet. Så mange 13-årige er det trods alt heller ikke, der bliver gravide i Danmark. Nok en hel del færre end der er 13-årige, der dyrker sex.

Jeg synes det er langt mere vigtigt, at man får talt med sin teenager om det at dyrke sex, at man ikke skal lade sig presse, at man skal beskytte sig, ikke bare mod graviditet, men da så sandelig også mod kønssygdomme.

Det er der muligvis ikke. Jeg har ingen statistikker, men personligt synes jeg, at vi har et stort aborttal i Danmark. Der er en del, der bliver uønskede gravide, så selvfølgelig kan det også ske for 13 årige og det er dét, jeg forholder mig til. Hvor ser du, at jeg ikke mener det er vigtigt at tale med og informere den 13 årige?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Jeg vil nu sige, at det er en ret stor økonommisk konsekvens for en teenager at blive far. Naturligvis må han tage opgaven på sig- to til en tango, hvis pigen vælger at blive mor - men pigen har dog et valg, som drenge ikke har. Det er jo ikke nogen nyhed, men det gør det virkeligt også vigtigt at drengene ved, hvad konsekvensen af sex er for dem.

Og jeg vil sige, at penge er en ret lille ting i forhold til at have et barn hos sig døgnet rundt. Og der er da ingen, der tvinger ham til at påtage sig opgaven, hvis han virkelig ikke vil.

Beklager, men dit argument holder ikke vand.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...