Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
hester1972

Tidlig sexdebut

Recommended Posts

Gæst
Men ingen prævention er jo 100 % sikkert og her er jeg nok så kold, at jeg ikke synes at samleje i så ung en alder er dét værd. Hvis de ikke kan holde fingrene fra hinanden, så er lidt petting i det mindste mindre risikofyldt.

Nej, det er den jo ikke - men faktum er nok, at vil de unge mennesker dyrke sex, så gør de det uden hensyn til, hvad vi mener om alder ect. - så hellere ruste dem til det end tro, at de nøjes med petting.

Det handler for mig at se om at forebygge problemer for de unge mennesker herunder kønssygdomme og graviditet.

Vi er meget enige om, at en ung alder ikke er optimal og det er godt at tale om dét med de unge mennesker - men jeg tror, at det er forkert at tro, at de altid hører efter, hvad der bliver sagt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naermest_lykkelig
Det er jo ikke sexen, der er farligt, men dét, den kan føre med sig! Hvordan ville du have det, hvis din imaginære datter pludselig blev gravid i en alder af 13 år?

Jeg har ikke en imaginær 13-årig datter, men jeg har rent faktisk en meget levende 14-årig dreng, med ret så virile lyster og en udvikling med hår og morgenståpik og hvad ved jeg! Så hele problematikken er overhovedet ikke fjern for mig. Jeg taler MEGET med min søn om prævention og vigtigheden af at beskytte sig for ikke at blive far i en tidlig alder (som for mig kan være ligeså "slem" som tanken om en gravid datter af flere andre grunde også) eller for at undgå diverse sygdomme (herunder har jeg fx krævet, at han skal have en HPV-vaccination i løbet af efteråret), og ansvaret for SELV at sørge for præventionen, og ansvaret for, at når man kæler eller har sex med en pige, så er det også ens ansvar ikke at presse, eller manipulere den anden part til noget, som hun ikke vil. Jeg er helt med Tante Gry på spekulationerne om, at værne sin søn mod, at blive anklaget for at være "overgrebsmanden" o.s.v. Så hele problematikken er sådan set ikke noget imaginært for mig - det er meget, meget reelt!

Jeg ville have det rigtigt, rigtigt skidt med, at han blev far i en alder er 14 - eller 13 for den sags skyld - men jeg omtaler ALDRIG sex som noget farligt, eller prøver at betone det som noget farligt. Vi taler riscisi og forebyggelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naermest_lykkelig
Nej, det er den jo ikke - men faktum er nok, at vil de unge mennesker dyrke sex, så gør de det uden hensyn til, hvad vi mener om alder ect. - så hellere ruste dem til det end tro, at de nøjes med petting.

Det handler for mig at se om at forebygge problemer for de unge mennesker herunder kønssygdomme og graviditet.

Vi er meget enige om, at en ung alder ikke er optimal og det er godt at tale om dét med de unge mennesker - men jeg tror, at det er forkert at tro, at de altid hører efter, hvad der bliver sagt.

Helt, helt enig!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naermest_lykkelig

Som mor til en søn, der var åben overfor mig, og hvor jeg fandt ud af, at sex med kæresten var på skemaet, ville jeg også helst se, at pigen var "clearet" med sine forældre om den sexuelle debut. Men jeg ville aldrig på nogen måde kræve, at hendes forældre, var involverede! Det er for mig at overskride en privatlivsgrænse for de unge. Det betyder ikke, at jeg ikke vil have de samme bekymringer som tante Gry. Jeg ville bare ikke involvere hendes forældre i deres sexliv uden pigebarnets velsignelse. Aldrig!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lupine_79
Jeg har ikke en imaginær 13-årig datter, men jeg har rent faktisk en meget levende 14-årig dreng, med ret så virile lyster og en udvikling med hår og morgenståpik og hvad ved jeg! Så hele problematikken er overhovedet ikke fjern for mig. Jeg taler MEGET med min søn om prævention og vigtigheden af at beskytte sig for ikke at blive far i en tidlig alder (som for mig kan være ligeså "slem" som tanken om en gravid datter af flere andre grunde også) eller for at undgå diverse sygdomme (herunder har jeg fx krævet, at han skal have en HPV-vaccination i løbet af efteråret), og ansvaret for SELV at sørge for præventionen, og ansvaret for, at når man kæler eller har sex med en pige, så er det også ens ansvar ikke at presse, eller manipulere den anden part til noget, som hun ikke vil. Jeg er helt med Tante Gry på spekulationerne om, at værne sin søn mod, at blive anklaget for at være "overgrebsmanden" o.s.v. Så hele problematikken er sådan set ikke noget imaginært for mig - det er meget, meget reelt!

Jeg ville have det rigtigt, rigtigt skidt med, at han blev far i en alder er 14 - eller 13 for den sags skyld - men jeg omtaler ALDRIG sex som noget farligt, eller prøver at betone det som noget farligt. Vi taler riscisi og forebyggelse.

Jeg ved godt, at du ikke har en datter - det var derfor, jeg skrev imaginær :P Jeg ved også, at du har en søn i den alder, og jeg tvivler skam ikke på, at du informerer ham, så godt du kan. Til gengæld synes jeg, at du læser rigtig meget ind i mine indlæg. Hvem snakker om skyld og skam? Jeg snakker udelukkende konsekvenser. Jeg har på ingen måde i sinde at forhindre nogen i at have det rart sammen, men jeg synes bare ikke, at det er livsnødvendigt for 13 årige at have dén form for sex, når der er andre alternativer. Jeg ved godt, at jeg ikke ville kunne forbyde min imaginære 13 årige at have sex, men jeg kunne ligesom dig informere og råde dem til at vente lidt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Uanset hvad, så ER det altså pigen, der må tage de største konsekvenser, hvis uheldet er ude. Det har biologien sørget for og det er der ikke noget, der kan ændre på. Jeg siger IKKE, at drengene ikke kan have reaktioner, men det er altså ikke deres krop, det går ud over.

Og jeg synes grundlæggende, det er forkert, at der ikke er spor kommunikation mellem forældrene til børnene. Og jo de er børn, når de kun er 13-14 år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Jeg har også en af hver, så mine bekymringer gælder begge køn. Jeg tillader mig så at tvivle på, at der er ret mange, der vil lade deres 13-årige datter gennemføre en graviditet.

Men for at undgå situationen, synes jeg, det er vigtigt at de lærer, at der altså er en grund til at den seksuelle lavalder er 15 år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Jeg har også en af hver, så mine bekymringer gælder begge køn. Jeg tillader mig så at tvivle på, at der er ret mange, der vil lade deres 13-årige datter gennemføre en graviditet.

Men for at undgå situationen, synes jeg, det er vigtigt at de lærer, at der altså er en grund til at den seksuelle lavalder er 15 år.

Jeg vil så sætte pris på, at hverken 13 årige eller 15 årige bliver gravide. De skal vide, hvordan de undgår det, uanset deres alder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Uanset hvad, så ER det altså pigen, der må tage de største konsekvenser, hvis uheldet er ude. Det har biologien sørget for og det er der ikke noget, der kan ændre på. Jeg siger IKKE, at drengene ikke kan have reaktioner, men det er altså ikke deres krop, det går ud over.

Og jeg synes grundlæggende, det er forkert, at der ikke er spor kommunikation mellem forældrene til børnene. Og jo de er børn, når de kun er 13-14 år.

En pige har flere valg i situationen end en dreng.

Dermed er det formentlig også forskeligt at være mor/far til en teenagegravid datter og til sønnen, der skal være teenagefar.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Jeg mener nu også, at det er forkert at tro, at de aldrig hører efter. Da mine veninder og jeg var 13, havde vi da helt styr på det med prævention, især kondomer, hvis nødvendighed nærmest blev tæsket ind i os med en skovl. En 13-årig, der knalder med kondom, er vel ikke mere udsat for graviditet end 23-årig, der knalder med kondom? Jeg ved godt, at konsekvensen af en uønsket graviditet er større for den 13-årige, men hun bliver vel trods alt ikke mere gravid end den voksne. Problemet er, hvis de ikke bruger dem... men det gør de jo så, og mere tror jeg ikke på, man kan gøre som forælder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...