Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
hester1972

Tidlig sexdebut

Recommended Posts

Gæst

Vil bare sige, at hvis det var min datter, ville jeg sætte umådelig stor pris på at vide, hvad der foregik, så jeg kunne gøre noget.

Forresten så tror jeg nok, at jeg for flere år siden, ville have det på samme måde som de fleste af jer, men nu HAR jeg altså en 13-årig datter i puberteten og jeg kan sagtens huske, hvordan det var at være på den alder for mig. Jeg var ikke klar, min datter er ikke klar og der var faktisk ingen af mine jævnaldrende, der var klar i den alder - hverken piger eller drenge.

En ting er at man kan få stådreng og eksperimentere med sin egen krop. For mig at se følger der et kæmpe ansvar med, når drifterne involverer andre end en selv og I kan sige hvad I vil: der er ingen 13-årige, der mentalt er klar til det ansvar. Og vel heller ikke fysisk.

Men TS bare du holder din søn laaaaaaaangt væk fra min datter, når du nu bare har tænkt dig at stå og kigge på, så er resten vel op til jer. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dårligt argument synes jeg. For hvis dét skal være argumentet, så skal den seksuelle lavalder da hæves, for du skal ikke bilde mig ind, at en umoden 14-årig er lettere at presse til sex end en umoden 15-årig - eller en umoden 17-årig for den sags skyld.

Jeg synes det er langt langt mere vigtigt, at man som ansvarlig forælder, snakker med sine børn, drenge såvel som piger, om sex og om ikke at lade sig presse til noget man ikke har lyst til. Men at det er ok at have lyst og ok at have sex når man føler sig klar til det. Og at det også er ok at vente, også til man er 17, 20 eller 24, hvis det er der man først føler sig parat.

Pigens forældre ville gerne, at datteren ventede til hun blev ældre. Ok - fint, hvor meget ældre? 15, 17, 20? Hvis 15 er det magiske tal for, hvornår forældrene synes det er ok at have sex, så tror jeg faktisk man som ungt menneske kan blive meget forvirret, hvis man så alligevel ikke har lyst til den tid. Mens en fornuftig snak om, at sex er noget man begynder på når man har lyst og føler sig parat til det SELV uanset om det så er når man er 13 eller når man er 22 sandsynligvis vil være langt mere gavnligt.

En fornuftig snak om sex indebærer altså også, at man gør dem klart at 13-årige menstruerende piger også kan blive gravide og at det er meget lidt smart, hvis det sker.

Beklager, men jeg kan ikke bruge det der til noget. Jeg synes, du fyrer en masse floskler af, der egentlig ikke har ret meget hold i virkeligheden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
En fornuftig snak om sex indebærer altså også, at man gør dem klart at 13-årige menstruerende piger også kan blive gravide og at det er meget lidt smart, hvis det sker.

Beklager, men jeg kan ikke bruge det der til noget. Jeg synes, du fyrer en masse floskler af, der egentlig ikke har ret meget hold i virkeligheden.

Jeg vil tro, at de fleste 13-årige qua deres seksualundervisning er fint vidende om, at man kan blive gravide af sex, og få kønssygdomme. Og ellers er det da rigtig fint, at man også som forældre fortæller dem de ting.

Men jeg kunne faktisk godt tænke mig at vide, hvornår DU så synes det er ok, at unge har sex? Er det når det 15, fordi det er det tidspunkt loven tillader det? For 15-årige piger kan jo altså også blive gravide, og det er lige så lidt smart som hvis de var 13 år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Jeg synes, de som minimum skal være over den seksuelle lavalder. Og det er ikke smart, hvis en 15-årig bliver gravid nej, men det er altså værre for en 13-årig, der SLET ikke er udviklet nok fysisk set. Der er en 15-årig altså længere. Mentalt er de fleste også tættere på at være voksne, når de er 15. Jeg lader sgu heller ikke min 13-årige gå til drukfester. Det må min 16-årige (der altså lige er fyldt 16) godt. Der ER forskel og sådan er det bare.

Gry: jeg mener, at TS lader stå til, når hun vælger ikke at involvere pigens forældre. Beklager, men det er for fesent.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lupine_79

Det som jeg synes er mest problematisk, er det faktum, at pigen kan gå hen og blive gravid. Hendes krop er sandsynligvis ikke udviklet nok til at gennemføre en graviditet, og jeg synes også, at det ville være forfærdelig synd, hvis en kun 13 årig pige skal udsættes for en abort - og hvad dertil følger. Uanset hvor ansvarlige og modne de er af deres alder, så kan det gå galt for dem, ligesom det kan gå galt for alle andre. Sex er på ingen måde risikofrit og for så unge mennesker, synes jeg, at det er en farlig leg, de bør vente med at begive sig ud i til de til fulde er klar over, hvad det kan indebære.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naermest_lykkelig

Jeg fatter simpelthen ikke, at man kan betegne sex som noget "farligt" - det er over min fatteevne. Sex er dejligt, og skønt og vidunderligt - og man skal have en viden om, hvordan man sørger for, at det er det. DEN viden skal man give videre til sine børn, og hvis man gør det, kan det i min optik aldrig blive noget farligt. Betegner man sex for noget farligt, ligger begrebet "synd" lige inden for rækkevidde og dermed også skyldfølelse. Sex og skyldfølelse bør aldrig følges ad!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Jeg fatter simpelthen ikke, at man kan betegne sex som noget "farligt" - det er over min fatteevne. Sex er dejligt, og skønt og vidunderligt - og man skal have en viden om, hvordan man sørger for, at det er det. DEN viden skal man give videre til sine børn, og hvis man gør det, kan det i min optik aldrig blive noget farligt. Betegner man sex for noget farligt, ligger begrebet "synd" lige inden for rækkevidde og dermed også skyldfølelse. Sex og skyldfølelse bør aldrig følges ad!

Ja, sex er dejligt, skønt og vidunderligt, men ikke hvis man får dårlige oplevelser fra starten og den risiko er altså noget større, når man ikke er klar, hvilket gælder langt de fleste 13-årige.

For mig er det bestemt ikke et spørgsmål om at gøre det til noget "forbudt", men om at de skal forstå, at der ER en risiko for graviditet. Jeg ville fandme nødig stå med en gravid 13-årig, der skal igennem noget, der er svært at kapere selv for voksne. Og ærligt talt, så er det altså noget nemmere for drengene.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Det som jeg synes er mest problematisk, er det faktum, at pigen kan gå hen og blive gravid. Hendes krop er sandsynligvis ikke udviklet nok til at gennemføre en graviditet, og jeg synes også, at det ville være forfærdelig synd, hvis en kun 13 årig pige skal udsættes for en abort - og hvad dertil følger. Uanset hvor ansvarlige og modne de er af deres alder, så kan det gå galt for dem, ligesom det kan gå galt for alle andre. Sex er på ingen måde risikofrit og for så unge mennesker, synes jeg, at det er en farlig leg, de bør vente med at begive sig ud i til de til fulde er klar over, hvad det kan indebære.

Men det er jo vores opgave som forældre at sørge for, at de ved, hvad det indebærer tidligt nok til, at det ikke går galt for de unge mennesker.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lupine_79

Det er jo ikke sexen, der er farligt, men dét, den kan føre med sig! Hvordan ville du have det, hvis din imaginære datter pludselig blev gravid i en alder af 13 år?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lupine_79
Men det er jo vores opgave som forældre at sørge for, at de ved, hvad det indebærer tidligt nok til, at det ikke går galt for de unge mennesker.

Men ingen prævention er jo 100 % sikkert og her er jeg nok så kold, at jeg ikke synes at samleje i så ung en alder er dét værd. Hvis de ikke kan holde fingrene fra hinanden, så er lidt petting i det mindste mindre risikofyldt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...