Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
hester1972

Tidlig sexdebut

Recommended Posts

Gæst

Hmm - altså: min datter er 13 snart 14, og jeg vil vove den påstand, at hun på ingen måde er klar til et seksuelt forhold, så jeg ville bestemt også fraråde hende at have sex, hvis den snak kom op.

Jeg ville også have bedt min søn om at vente, hvis han som 13-årig var begyndt at udforske seksuallivets glæder. Jeg synes simpelthen, det er alt for tidligt netop fordi prævention ikke er 100% sikker næsten uanset, hvilken form man anvender.

Kald mig bare sippe, men jeg fik det helt skidt af at læse det indlæg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
psykonella
Nej, den seksuelle lavalder er der for at beskytte børn mod voksnes overgreb, ikke for at gøre det forbudt at dyrke sex før man er fyldt 15. Det fremgår af teksten i Strl. § 222.

To unge under 15 må GERNE dyrke sex med hinanden, og i praksis må en 15-årig også godt dyrke sex med sin 14-årige kæreste, selvom dette vil være i modstrid med Strl.

Jeg ved godt hvad den seksuelle lavalder er, og hvorfor den er der, men du glemmer så også lige at se på den kriminelle lavalder i samme omgang.

§ 222 stk 1 siger : Den, som har samleje med et barn under 15 år, straffes med fængsel indtil 8 år

Den kriminelle lavalder er 14 år, hvilket faktisk lovmæssigt betyder at to stks 14 årige kan være "den" i § 222 stk 1 ;)

Derfor så er det så sådan at de faktisk gør noget ulovligt, men at man så ikke nødvendigvis vil rejse tiltale.

Det kan forældre så gøre og en forsmået kæreste kan gøre det, hvilket jo er set før at 13-14 årige melder deres kærester for voldtægt.

Netop det har været fremme på politisk plan, nemlig at man med nedsættelsen af den kriminelle lavalder faktisk lige overså den lille detalje at man som 14 årig så netop kunne straffes for overtrædelse af §222 stk 2

Faktisk var den brøler med til at Brian Mikkelsen gik igang med overvejelser om at nedsætte den seksuelle lavalder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Egentlig ville jeg ønske, at man KUNNE straffe unge under 14 for at have sex.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Egentlig ville jeg ønske, at man KUNNE straffe unge under 14 for at have sex.

Hvorfor i al verden dog det? Hvis de er parat, har lyst, gør det med en de holder af og ellers har lært at beskytte sig, så kan jeg virkelig ikke se, hvad problemet er.

Der er kæmpe forskel på modenhed hos 13-14 årige. Jeg var absolut ikke klar, da jeg var 13, men det var jeg heller ikke da jeg var 17, så det siger ikke andet, end at der netop er forskel på, hvornår man føler sig parat til sex.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Hvorfor i al verden dog det? Hvis de er parat, har lyst, gør det med en de holder af og ellers har lært at beskytte sig, så kan jeg virkelig ikke se, hvad problemet er.

Der er kæmpe forskel på modenhed hos 13-14 årige. Jeg var absolut ikke klar, da jeg var 13, men det var jeg heller ikke da jeg var 17, så det siger ikke andet, end at der netop er forskel på, hvornår man føler sig parat til sex.

Hvad så hvis den ene er klar og den anden ikke er, og sidstnævnte så bliver presset ud i noget h*n ikke forstår konsekvensen af?

I TS' eksempel er det da ret klart, at den pige IKKE har været klar. Havde hun været det, ville hun ikke have ladet sine forældres ønske standse sig. Og når vi nu er ved det eksempel: havde det været min datter TS' søn havde knaldet, er det helt sikkert at han havde fået et par borgerlige ord med på vejen. Som f.eks. uønsket graviditet, ansvar og at blive far som teenager!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Togdriften og kønsdriften er svære at styre, og jeg tror ikke, straf hjælper her. Men vi er enige om, at der er en god grund til, at vi har en seksuel lavalder.

Det ved jeg godt.

Og ærligt talt er det virkelig ærgerligt, at der findes folk som TS, der ligefrem opmuntrer mindreårige til at have sex.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hester1972
Det ved jeg godt.

Og ærligt talt er det virkelig ærgerligt, at der findes folk som TS, der ligefrem opmuntrer mindreårige til at have sex.

Jeg synes nu ikke, at jeg har opfordret ham (eller dem begge som det jo er) til sex. Da vi konstaterede, at det var noget, de var ved at kaste sig ud i, måtte vi imidlertid forholde os realistisk til det - og her tror jeg personligt ikke på, at forbud hjælper. I USA og England bliver mange teenage-piger gravide, og her tror jeg, at det er en medvirkende årsag, at såvel forældre som skolesystemet vælger at belære om farerne ved sex i stedet for at oplyse om prævention.

Alder er jo, også for teenagere, et relativt begreb. Min søn har som sagt været i puberteten længe, og min holdning er, at hvis han har lyst til at have sex med sin kæreste, må det være fordi, han er gammel nok til det. Det ser jeg intet forkert i. Jeg var selv 14, da jeg havde sex første gang - og det havde jeg været mere end klar til i lang tid...

Vores tvivl har sådan set kun gået på, om vi havde et ansvar for at informere pigens forældre om, hvad der foregik. Jeg takker for alle de mange nuancerede svar herpå.

Jeg tror, at vi indtil videre ikke vil foretage os noget - nu har de jo netop haft den snak med pigen om sex, så de har tilsyneladende selv opfattet, hvad der foregik.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Hvad så hvis den ene er klar og den anden ikke er, og sidstnævnte så bliver presset ud i noget h*n ikke forstår konsekvensen af?

I TS' eksempel er det da ret klart, at den pige IKKE har været klar. Havde hun været det, ville hun ikke have ladet sine forældres ønske standse sig. Og når vi nu er ved det eksempel: havde det været min datter TS' søn havde knaldet, er det helt sikkert at han havde fået et par borgerlige ord med på vejen. Som f.eks. uønsket graviditet, ansvar og at blive far som teenager!

Dårligt argument synes jeg. For hvis dét skal være argumentet, så skal den seksuelle lavalder da hæves, for du skal ikke bilde mig ind, at en umoden 14-årig er lettere at presse til sex end en umoden 15-årig - eller en umoden 17-årig for den sags skyld.

Jeg synes det er langt langt mere vigtigt, at man som ansvarlig forælder, snakker med sine børn, drenge såvel som piger, om sex og om ikke at lade sig presse til noget man ikke har lyst til. Men at det er ok at have lyst og ok at have sex når man føler sig klar til det. Og at det også er ok at vente, også til man er 17, 20 eller 24, hvis det er der man først føler sig parat.

Pigens forældre ville gerne, at datteren ventede til hun blev ældre. Ok - fint, hvor meget ældre? 15, 17, 20? Hvis 15 er det magiske tal for, hvornår forældrene synes det er ok at have sex, så tror jeg faktisk man som ungt menneske kan blive meget forvirret, hvis man så alligevel ikke har lyst til den tid. Mens en fornuftig snak om, at sex er noget man begynder på når man har lyst og føler sig parat til det SELV uanset om det så er når man er 13 eller når man er 22 sandsynligvis vil være langt mere gavnligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
psykonella
Det glemmer jeg skam ikke. For i praksis vil man selvfølgelig ikke straffe to 14-årige for at dyrke sex med hinanden når det foregår ganske frivilligt. Den seksuelle lavalder eksisterer ikke for at forhindre unge i at dyrke sex og det er forkert at opfatte den som "det er forbudt at dyrke sex før du fylder 15".

Iflg staffeloven er det dog blevet en teoretisk mulighed, da de 14 årige nu anses for "voksne".

Det blev i princippet kriminelt for to 14 årige at have sex med hinanden efter den kriminelle lavalder blev sat ned.

Dertil kommer, at man skal huske på at selv tilbage i 2009 hvor Dk vedtog nogle regler for at imødekomme Europarådets konvention om beskyttelse af børn og unge mod seksuelle overgreb (den gang den kriminelle lavalder var 15), pointerede

"straffelovens § 222 fortsat omfatter tilfælde, hvor gerningsmanden ikke kan siges at have udnyttet en fysisk eller psykisk overlegenhed for at skaffe sig samleje mv., og hvor strafskærpelsen derfor ikke finder anvendelse. Det drejer sig bl.a. om tilfælde af kæreste- eller kærestelignende forhold mellem unge og tilfælde, hvor unge udforsker deres seksualitet, f.eks. hvor en 16-årig ung mand eller kvinde har samleje eller andet seksuelt samkvem med sin 14-årige kæreste, der frivilligt er gået med hertil."

(citat Juristen 2009)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naermest_lykkelig
Det ved jeg godt.

Jeg har ærligt talt rigtigt, rigtigt svært ved at se den opmuntring nogen som helst steder. Jeg ser dem forholde sig aktivt til, at de har et barn, der åbenbart selv føler sig moden og gammel nok til at bevæge sig ud i det seksuelle. Det synes jeg faktisk er, at tage sig af sit barn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...