Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
hester1972

Tidlig sexdebut

Recommended Posts

hester1972

Jeg håber, at I vil tage jer tid til at kommentere på følgende, da jeg er meget i tvivl om, hvorvidt vi har håndteret situationen korrekt.

Vores ældste søn er nu 13 år. Han kom i puberteten som 11-årig og har bumser, skæg o.s.v. Han har højde og kropsbygning som en voksen mand og har i øvrigt altid været en meget moden og intelligent dreng.

For ca. to måneder siden fik han en sød jævnaldrende kæreste, som vi har mødt flere gange, haft med i biografen o.s.v. Et par uger inde i forholdet opdagede vi ved et tilfælde, at de var ved at tage det store spring - sexdebuten! Det tog vi helt afslappet, talte med vores søn og forsynede ham med kondomer, sådan at han var vel forberedt den dag, det måtte blive aktuelt. Både min mand og jeg fik vores første kærester tidligt, og vi synes jo, at det er meget naturligt, at unge, som har været i puberteten nogle år, gerne vil dyrke sex.

Da vi så konstaterede, at nu var de rent faktisk begyndt at have sex, sagde vi til vores søn, at han nok burde foreslå sin kæreste at spørge sine forældre, om hun kunne få p-piller - sådan at alle kunne være helt rolige. Efter nogle dage fortalte han, at hun ikke havde lyst til at tale med sine forældre om det. Derefter diskuterede vi, om vi burde fortælle hendes forældre, at de rent faktisk var seksuelt aktive (vi var jo bekymrede for, om kondomerne alene ville være sikre nok), eller om det ville være en indblanding, som ville betyde, at de to unge ville lade være med at fortælle os noget fremover. Vi er nok lidt berøringsangste - vi har aldrig mødt hendes forældre og er jo også bekymrede for, om de evt. bliver sure på vores søn - forføreren! Samtidig har vi også håbet og troet, at de var orienteret i samme grad som os.

I går kom vores søn så hjem fra et besøg hos kæresten og fortalte, at hendes forældre havde talt med hende om sex - og at de var meget imod, at hun skulle have sin debut endnu. Kæresten havde derfor sagt til ham, at hun gerne vil respektere deres ønske, og at de derfor ikke kan have sex fremover.

Og nu spekulerer vi så over, om det var forkert af os, at vi intet foretog os. Hvordan har I gjort i lignende situationer?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Karamella

Jeg synes helt sikkert, at I ikke skal blande jer i det. Altså det er fint, at I snakker med jeres søn og evt. hans kæreste om det, hvis de synes, at det er ok, men jeg synes, at det ville være ret forkert at begynde at kontakte hendes forældre. Jeg tror ikke, at der kommer noget godt ud af det. Efter min mening, er det pigen selv, der må bestemme, hvornår hendes forældre skal vide, at hun er seksuelt aktiv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dirtydancing

det skal i slet ikke blande hendes forældre ind i, det skal hun selv have lov til at håndtere!

og nu har hun endda taget et valg om, efter forældrens ønske, ikke at have samleje med jeres dreng. Så kan i jo istedet stikke ham noget materiale om hvordan man ellers kan være intime sammen - lysten styrer jo nok for dem begge :)

Og så informer om at i er der for såvel ham som hendes hvis der er noget de gerne vil snakke om, eller de oplever at ha problemer.

Det ville evt. være smart at oplyse dem om muligheden for fortrydelsespille hvis de skulle være så uheldige at kondomet revner, glider af etc. så de VED at de ikke står med håret i postkassen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anne-K-Anne

Jeg syntes ikke I skal snakke med hendes forældre ;)

Jeg fik p-piller ved min læge uden mine forældre vidste det... var 14 tror jeg :gruble: kan man ikke det mere?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Jeg syntes ikke I skal snakke med hendes forældre ;)

Jeg fik p-piller ved min læge uden mine forældre vidste det... var 14 tror jeg :gruble: kan man ikke det mere?

Jo, det kan man godt som ung - men det koster penge på apoteket, som ikke alle unge har til rådighed.

Vores datter skal ikke have p-piller uden vores vidende - men altså den snak har vi haft med hende om, at det er et dårligt valg, så længe hun ikke er udvokset og der ikke er medicinsk grund til det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
atacama

Jeg synes ikke, at I skal tale med hendes forældre og jeg synes, at I har handlet fornuftigt. De fleste unge ville nok gøre det uanset hvad forældrene siger - og jeg synes, det ville være synd, hvis de skulle afholde sig, af frygt for forældrenes reaktion, hvis de ellers selv har lyst og er trygge ved det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
atacama
Jeg ville have gjort præcis som jer, udover at jeg ville have sikret mig, at pigens forældre var indforstået med, at de havde sex, fordi jeg ikke har lyst til at se mine sønner anklaget for sex med en mindreårig af et par rasende forældre. Derfor har jeg altid krævet at tale med forældrene, hvis der var samsovning med piger under 15 i farvandet. I øvrigt ser jeg ingen grund til, at så ung en pige skal spise p-piller, hvis de unge er ansvarlige nok til at bruge kondom.

Man kan da ikke blive anklaget for sex med en mindreårig, når man selv er mindreårig, kan man?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
psykonella
Jeg ville have gjort præcis som jer, udover at jeg ville have sikret mig, at pigens forældre var indforstået med, at de havde sex, fordi jeg ikke har lyst til at se mine sønner anklaget for sex med en mindreårig af et par rasende forældre. Derfor har jeg altid krævet at tale med forældrene, hvis der var samsovning med piger under 15 i farvandet. I øvrigt ser jeg ingen grund til, at så ung en pige skal spise p-piller, hvis de unge er ansvarlige nok til at bruge kondom.

Helt enig mht lige at få vendt den med pigens forældre, det er trods alt mindreårige der er tale om, og ja..hellere få det afklaret nu end at sønnen bliver anklaget for sex med en mindreårig.

Dog vil jeg sige at begge parter skal beskytte sig, kondomer kan springe og det er alt andet lige BEGGE parters ansvar at beskytte sig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
psykonella
Man kan da ikke blive anklaget for sex med en mindreårig, når man selv er mindreårig, kan man?

Den kriminelle lavalder er 14 år men den seksuelle lavalder er 15 år, hvilket betyder at to 14 årige i teorien faktisk godt kan blive straffet for at dyrke sex med hinanden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vera2010

I min verden ville jeg være totalt ligeglad med om pigen fik p-piller eller ej, tværtimod. Så ville det være helt op til hende at sørge for en unødig graviditet, og måske glemmer man lige en enkelt eller to, og tror at det ikke gør noget. Det kan selv 17-årige og 23-årige glemme. Hvis de bruger kondom, og hun også starter på p-piller er der desuden stor sandsynlighed for at de efter en kort periode vil stoppe med at bruge kondom, da det jo er bedre uden. Og så vil jeg mene at pigen skal være meget ansvarlig i en alder af 13 år, for konsekvent at huske pillen hver eneste dag.

'

Og ellers ville jeg aldrig kontakte pigens forældre. Det må være en sag mellem hende og dem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...