Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
ab1959

Vil vi i virkeligheden redde udsatte børn

Recommended Posts

ab1959

D. 3 juli skrev jeg et blog indlæg som lød

Vil vi i virkeligheden redde socialt udstedte børn?

Jeg har tænkt meget på ikke mindst Brønderslev-sagen, men også nogle af de mange andre sager, der har været fremme i medierne. Jeg har søgt på Internettet. Jeg har observeret folks kommentarer på nettet.

Først og fremmest er spørgsmålet om socialt udstedte børn skal fjernes fra hjemmet. Der har været en massiv kritik af to af kommunerne. Lolland og Brønderslev fik en ordentlig omgang røg i dokumentar-udsendelsen. Lolland behandlede kritikken mest professionelt og slap hurtigt væk fra mediernes søgelys, imens at Brønderslev populært sagt valgte en tilfældig som intern syndebuk og forsømte at give deres medarbejdere medietræning. Det gav dem nogle omkostninger. Lolland går dog ikke ustraffet fra sagen, idet at de kom til at hænge på regningen.

To andre kommuner har brugt sagen til at sende et signal om at familier med sociale problemer ikke skal bosætte sig i deres område, da de ellers vil slå døren ind og rende med børnene. Om det er formålet at redde børn eller sende en advarsel som vejer mest, er det ikke til at vide, men socialt udstedte familier har nu fået et vink med en vognstang om at de skal holde sig væk fra Langeland og Fredericia.

Der er andre kommuner som gør deres yderste for at hjælpe børn. Ringkøbing Kommune tog helt til Sverige for at hente nogle børn hjem. Det fik de ingen tak for. I de lokale aviser kan man se at kommunen modtog en massiv kritik af deres handlemåde. Borgerne støtter ikke så meget op om familien, som de støtter op omkring deres egen pengepung. Jeg forstår ikke denne kritik, når den almindelige stemning er at børnene i Brønderslev havde godt af at blive reddet. Er det fordi at pigen og den ældste dreng virker som sympatiske unge at vi gerne vil redde dem? Kan det faktum at familien i sagen fra Ringkøbing stammer fra Afrika være udslagsgivende for at borgerne i Ringkøbing hellere så dem sendt væk til usle vilkår end at redde dem som børnene fra Brønderslev?

Det er ikke til at vide.

Men når vi så fjerner dem, redder vi så børnene?

I sagen fra Brønderslev havnede flere af børnene forskellige steder, hvor at de har vanskeligt ved at opretholde kontakten med deres søskende. Nogle af børnene blev efter sigende offer for at psykologen der lavede en rapport om sagen havde en bibeskæftigelse som ansat for de selvsamme institutioner, hvor at børnene skal opholde sig. Især pigen på 16 år er utilfreds og der skulle have været flugtforsøg. Er hun blev informeret om at hun faktisk har lovkrav på at hun kan anke kommunes valg til hele 3 instanser?

Jeg kender ikke det opholdssted nær Brovst hvor at hun bor. Brovsts største erhverv er faktisk anbringelsessteder og jeg vil ikke stå i den tilsynsførendes sko og nedlægge arbejdspladser i et område præget af arbejdsløshed. Det vil være et ubehageligt pres at være under.

Det samme pres må tilsynsførende fra Fredericia have følt da de har ude for at se på Herkules. Rehabiliterings- og Forskningscentret for Torturofre har foretaget en anmeldelse, men det ville have klædt kommunen at det var dem der om nogle skulle have styr på forholdene, der havde lavet anmeldelsen.

Men hvad mener repræsentanter så om anbragte unge?

Ja, læser man kommentarerne til udsendelsen om Herkules, så mener folk inden at de har set udsendelsen at de unge selv er ude om det og de skulle holde deres mund. Folk antager at anbragte unge er unge med en kriminel fortid. De anerkender ikke at det kunne være børn ganske som børnene fra Brønderslev-sagen, der kunne ende steder som Herkules eller for den sags skyld Schuberts Minde og Solhaven – kendt for en tilsvarende kompromisløs pædagogik (Hvis behandlingen overhovedet kvalificerer til at kunne betegnes som pædagogik).

Jeg ser det som om at vi har et anbringelsessystem, som er nedbrudt og som kun på få udvalgte punkter er kommet videre siden at den gamle forstander af Godhavn blev sendt på pension i 1976. De unge bliver ikke slået, men de får stadig generelt ingen uddannelse, den fysiske vold er erstattet af psykisk vold, de mister den sidste rest af værdighed når de ikke engang må bære arvesmykker og deres normale tøj og de må leve i stadig angst for seksuelle overgreb – måske ikke fra voksne så meget mere, men fra andre børn. Det er stadig sådan at episoder af den karakter sker cirka 1. gang hver 14. dag året rundt.

Min holdning er at vi som borgere nok ønsker at redde unge i nød, men når vi skal tage muldvarpeskindet frem for at betale, så fejer vi anbragte børns lidelse af bordet med den tanke at det nok er dybt kriminelle unge, der har fortjent så meget værre. Men der skal efter de sidste 5 års sager slet ikke så meget mere til før at børn bliver fjernet.

I ugens Ude & Hjemme kan man læse om en pige der er fjernet fordi at hun har overlevet Leukæmi som forårsagede at hendes forældre efter kommunen blev pylret. Anbringelserne koster i dag landet 13. milliarder og fordi at vi er så fordømmende, så er de penge for størstedelens vedkommende penge ud af vinduet, når det de unge får for de mange penge, ikke formidles med en menneskelighed vi måtte forvente anno 2011.

Er jeg for kynisk på dette punkt?

Kilder:

Brønderslev: Tjente på at adskille børnene mod deres vilje (BT)

Kommunen henter syv børn i Sverige og tvangsfjerner dem (Dagbladet Ringkøbing-Skjern)

Opdrager unge med torturlignende metoder (Ekstra-bladet)

Hvor meget omsorg for et kræftramt barn er for meget? (Bloggen "embedsværket")

Jeg ved at der kan være forskellige synspunkter alt efter hvor en blog bliver offentliggjort. Hvad mener I? Sættes der for ofte lighedstegn mellem udsatte børn og kriminelle børn? Vil vi en masse indtil at regningen kommer, hvorefter at vi vender rundt på en tallerken?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ElSordo
Skrevet (redigeret)

Jeg tror på det er noget dybere liggende i vores samfund, griskhed en hver er sig selv nærmest, folk er ligeglade egoistiske snakker man om at forebygge og hjælpe helt fra bunden. så folk ikke bliver syge, møder man ord som PIV PIV, din harme, det er da bare selvforskyldt osv.. NEJ ikke alt her i livet er selvforskyldt når den ældre skider i teena 10 år før tid, eller den unge går amok på sin sagsbehandler med en kniv eller om vi snart får amerikanske skoleskyderier, så kan folk jo så prøve at tænke hvor svigtede sindene før tid??? allesammen nogle der skal bruges penge på af kommune og system bagefter... NÅR først man har debateret den slags længe ja så kommer harmen helt af sig selv til tider, når folk skriver en A4 side og 80 % af debatørene udtager en linje af det hele som konklution...

jeg mener der er noget galt kun syge samfund avler så syge egoistiske individder... den slags burde forebygges meget før

lige lidt folk kan fundere over til morgenkaffen

YouTube - ?Isolation, straf og ydmygelse - Del 1.mpg??

så kan man selv nappe

Del 2.mpg

Del 3.mpg

i højre side af skærmen

osv :-)

et sygt sanfund avler syge individder giver de samme gener videre og vil ikke se elendigheden ;) trist men sådan vil DK nok være nogle år endnu. til folk virkeligt mærker omkostningerne ved at gå pillernes vej med bevirkninger osv ved at lave folk til forsøgskaniner med dertil bevirkninger osv ;)

vi burde turde gå andre veje end at vi skal bruge USA's våbenlov på sigt :)

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ElSordo
Skrevet (redigeret)

kunne se man ikke kom meget med mit link

dette er måske bedre

Isolation, straf og ydmygelse - Del 1.mpg

YouTube - ?Isolation, straf og ydmygelse - Del 1.mpg??

så kan man selv nappe

Del 2.mpg

Del 3.mpg

i højre side af skærmen

osv :-)

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
4evernice

For mange unge på institution er det konsekvens, konsekvens og konsekvens. Opdragelsesmetoder som skal gøre dem til bedre samfundsborgere. Der er en konsekvens hvis man handler på en bestemt måde. Hvor skal man anbringe børnene, hvad koster det, hvem skal betale. Men hvor bliver kærligheden af til de børn og unge. Måske ønsker de sig overbærenhed og forståelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zen

Hvad vil det sige at være for kynisk, er det ikke meget ud fra hvad udgangspunk, vi hver især vurdere livet ud fra.:-)

I min verden er økonomien lige meget, i forhold til social og humanitær hjælp, ja ja Brønderslev sagen og de mange flere andre sager i samme skuffe. Jeg har arbejde med tvangs fjernet børn, og opleve selv hvad ved børn at havde været mishandlet og ud sat for seksuelle overgreb, og andre former for omsorgs svigt i den grove skuffe, osv...., disse børn er ødelagte og har i den grad brug for omprogrammering om du vil, de har et kæmpe kæmpe sår på sjælen.

Det offentlige system griber alt for sent ind, for at prøve at hjælpe børnene ud af deres tragiske skæbne, der skal så og sige lig på bordet, før de begynder reel at handel, da der magtbeføjelser er minimale. Nogle kommuner er mere kvikke ind andre, også når det gælder nomade familier, det er jo let nok at være smagsdommer for dem omkring os. Vi alle er vel slaver af vores adfærds mønster, at så nogle mennesker har et andet etiks kodeks ind os andre, der for er ude i etisk blindgyde på bekostning af andre, sådan er livet tunge byrde.

Er vi ikke alle mennesker der burdes hjælpes, for er vi dybdes set bedre ind dem vi fordømmer, er vores etik og moral bedre ind deres, vores er bare en mere legal afsporing omkring et etisk adfærd. Uden det skal være en undskyldning, for ikke at prøve på at hjælpe disse børn der befinder sig i disse dybt tragiske omstændigheder, og hvis det er mulig de skyldige forældre afsporet bevidsthed. Der er ikke nogle fast standart proces, for hver enkelt sag er meget individuel i sin natur, fordi det er en menneskeskab situation.

Vi aller er primitive syge mennesker, at der så er nogle der er mere afsporet og primitiv, måske liger årsagen gemt i de grundliggende livsværdier vi klammer os til, de er ikke medmenneskelig bæredygtig. :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ElSordo

i snakker anbringelse af børnene og opdragelses muligheder eller anstalter, men ikke hvorfor forældrene bliver syge :)

voksne er kun børn der er blevet sindsyge!!!(Monrad & Rislund)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ab1959
For mange unge på institution er det konsekvens, konsekvens og konsekvens. Opdragelsesmetoder som skal gøre dem til bedre samfundsborgere. Der er en konsekvens hvis man handler på en bestemt måde. Hvor skal man anbringe børnene, hvad koster det, hvem skal betale. Men hvor bliver kærligheden af til de børn og unge. Måske ønsker de sig overbærenhed og forståelse.

Jeg mene at anbragte børn skal opdrages til at begå sig i det samfund de skal ud i som voksne. Vores samfund er ikke et samfund, hvor at utilsigtet opførsel har konsekvens. Når så børnene i det hvad fagfolk kalder en "forsimplet setting" oplever regler og straf i en grad der er helt ude af trit med hvad man kunne forvente ude i samfundet, så er det ikke mærkeligt at der er en stille folkevandring af anbragte børn, der går til fængslerne og det faktum at alt for få anbragte får en uddannelse.

Et er at disse børn ikke har haft voksne omkring sig inden anbringelsen der formåede at møde dem på deres behov. Men hvad Herkules og en række andre anbringelsessteder praktiserer møder jo heller ikke børnene.

Jeg tror ikke engang at problemet kunne løses med bedre tilsyn. Sorø kommune forsøgte og de blev sagsøgt hele vejen hjem til kommunekontoret og tør efter sigende slet ikke besøge opholdssteder i deres kommune mere. Allerhøjst sender de en elev. Jeg mindes også at Folketingets paragraf 71 udvalg blev jaget ud af Farsø af et opholdssted og Folketinget er derfor allerede videre med andre emner efter DR's udsendelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ab1959
i snakker anbringelse af børnene og opdragelses muligheder eller anstalter, men ikke hvorfor forældrene bliver syge :)

Vi skal jo starte et sted. Om det er hønen eller æggene er ligemeget. I Holstebro var tre unge fra et opholdssted sammen hos den ældste der netop var flyttet for sig selv. Morskaben tog ingen ende og pludselig havde den yngste - en dreng på 13 - ting oppe i sin numse. Grænseoverskridende vil jeg sige.

Men alle kan jo slå op anvendt kommunal forsknings hjemmeside og se at der sker overgreb på landets opholdssteder ca. 1 gang hver 14 dag. Alle kan også læse sig til at hvis offeret ikke bliver behandlet, kan offeret blive en krænker. Børn af forældre der har været anbragt, har en større risiko for at blive anbragt - idag alene fordi at der i det offentlige IT-systemer er en alarm som går igang hvis en tidligere klient i system får børn. Faktum er at hvilken som helst familie i Danmark vil få en paragraf 50 rapport på 15 meter, hvis de blev genstand for opmærksomhed, så det er let at finde fejl.

En avis skrev om Brønderslev faderens barndom og personlige forhold. Det var en kombination af hæklefejl i kysen og omgivelser, der hjalp ham godt på vej.

Det kører i ring. Vi skal starte et sted. Det sted hvor at vi kan gøre en forskel er når vi som samfund har sagt at vi kan gøre det bedre end de biologiske forældre og så reelt gør det dårligere. Så må resten komme hen af vejen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ElSordo
Vi skal jo starte et sted. Om det er hønen eller æggene er ligemeget. I Holstebro var tre unge fra et opholdssted sammen hos den ældste der netop var flyttet for sig selv. Morskaben tog ingen ende og pludselig havde den yngste - en dreng på 13 - ting oppe i sin numse. Grænseoverskridende vil jeg sige.

Men alle kan jo slå op anvendt kommunal forsknings hjemmeside og se at der sker overgreb på landets opholdssteder ca. 1 gang hver 14 dag. Alle kan også læse sig til at hvis offeret ikke bliver behandlet, kan offeret blive en krænker. Børn af forældre der har været anbragt, har en større risiko for at blive anbragt - idag alene fordi at der i det offentlige IT-systemer er en alarm som går igang hvis en tidligere klient i system får børn. Faktum er at hvilken som helst familie i Danmark vil få en paragraf 50 rapport på 15 meter, hvis de blev genstand for opmærksomhed, så det er let at finde fejl.

En avis skrev om Brønderslev faderens barndom og personlige forhold. Det var en kombination af hæklefejl i kysen og omgivelser, der hjalp ham godt på vej.

Det kører i ring. Vi skal starte et sted. Det sted hvor at vi kan gøre en forskel er når vi som samfund har sagt at vi kan gøre det bedre end de biologiske forældre og så reelt gør det dårligere. Så må resten komme hen af vejen.

okay, fint jeg vender tilbage om en uge og ser hvad i er nået frem til :-)

om der skulle være noget nyt social rundkreds snak, om der kommer noget nyt ind i emnet ud over stoffer, alkohol, kost også videre

jeg gad godt få folk til at tænke mere over hvad der gør at vi mennesker mister selvværd og andet før tid, og derfor sker der ting i afmagt... stakkels børn i sidste ende

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
4evernice

Det er det debatten lægger op til, at tale om børn/unge. Umyndige børn og unge har trods alt krav på at blive beskyttet mod voksnes overgreb. Nogle har akut behov for hjælp, anbringelse osv. FYI er anstalt er et negativt ladet ord. Det er BØRNENE der er i fokus. Hvorfor voksne bliver syge er en ANDEN diskussion.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...