Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
squeeky

Tips til graviditetssukkersyge

Recommended Posts

squeeky

Jeg ville aldrig bruge light produkter (gravid eller ej), så hellere undvære

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
cea
Nu er jeg hverken gravid eller har sukkersyge. Men jeg har fulgt lidt med light "debatten" om light produkter med kunstige søde stoffer (som der er i Nellie Dellies) til gravide, og det er da ikke lige den allerbedste ide.

Nellies dellies har kunstige sødestoffer ja men det er ikke nogen der får BS til at stige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
cea

Jeg fik det selv konstateret for 12 uger siden, og var meget ked af det i starten. Men i det at jeg rendte ind i helligdage mm, kunne jeg ikke få mange svar omkring det hele. Så for mig galt det om at undersøge en masse. Jeg googlede meget og brugte diabetes.dk rigtig meget. Der er nogle gode opskrifter og de fortæller meget om hvad man skal have af mad i hverdage og hvad man skal undgå.

En typisk dag for er:

Morgenmad: 40 g havregryn m. lidt minimælk (du må ikke få meget mælke produkter da der er mælke sukker i)

Formmiddag: En grov bolle men lidt Becel minarine på (opskrift fra diabetes.dk)

Middag: 2 stk rugbrød med 8 g. kostfibre, men leverpostej fra den grønne slagter

Eftermiddag 1 æble, og lidt senere en grov bolle mere.

Aftensmad: 5 harlekin frideller (diabetes.dk) med 3 kartofler og en masse salat.

Aften: her er det lidt forskelligt.

Du får udleveret et lille kort ved diætisten hvor på der står, hvordan man kan handle når man har diabetes. Diætisten hjalp mig ikke så meget da jeg allerede havde fået de fleste info på nettet.

Ellers er mine hovedregler:

Jeg må først og fremmest få minimalt sukker, dvs. jeg må få lidt i min mad men ikke direkte spise kage osv.

Jeg skal spise fedtfattigt, det betyder at pålæg og pølser osv skal have en max fedt procent på 10.

Jeg skal spise groft og helst ikke for meget mad med meget hvedemel da det kan få blodsukkert til at stige meget.

Må få et glas mælk om dagen og 2 frugter max.

Nu tænker jeg ikke så meget over det mere. Jeg måler 3 gange om dagen hveranden dag og har pæne tal. Jeg går til scanning hver 4 uge og indtil videre er min søn 7% under gennemsnittet. Jeg skal til at snakke mere fødsel med dem for at få at vide hvad de gør, men jeg ved at jeg ikke kommer til at gå over termin.

Det gode ved det hele er at jeg indtil videre er 6 kg under min start graviditets vægt.

Men endelig spørg hvis der er nogle informationer du gerne vil have :kys:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sommerpige

Øv hvor træls squeeky :ae: Graviditetsbetinget sukkersyge er selvfølgelig ærgeligt at rende ind i, men det er heldigvis noget man som regel ret let kan behandle. Noget andet er, at jeg synes at det er SUPER flot, at du er i stand til at mærke efter, at du har nogle dumme tanker fra tidligere der presser sig på. Dem synes jeg mest af alt, at du skal agere på. Har du ikke et nummer til den jordemoder du går hos, så du kan få en snak med hende? Ellers kontakt evt fødegangen og bed dem stille dig videre til en sekretær eller lignende, så du hurtigst muligt får en tid til en samtale. Jeg tror det er rigtig vigtigt, at få talt hele situationen igennem med en uvildig, som så samtidig kan guide dig til, hvordan du skal agere i resten af graviditeten.

Krammer :ae:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
fynerfin82

Øv øv øv:kys:

Jeg har også GS og da jeg fik det af vide, var jeg også helt slået ud. Brugte hele 3. dagen på at tude og manden fik virkelig meget skæld ud i de første dage. Men det bliver bedre og man vænner sig til det.

Du vil formentlig blive kaldt ind til samtale på sygehuset i løbet af ganske få dage, hvor du vil få mere information og få en samtale med en diætist. Som andre har skrevet, er det vigtigt at få mange måltider, helst 6 om dagen så du kan holde dit blodsukker stabilt. Og dine måltider skal indeholde mange fibre. En typisk dag for mig, ser således ud:

Morgenmad: 1 stk. rugbrød med ost og syltetøj

Formiddag: 1 æble

Frokost: 1 - 2 stykker rugbrød med makrel, leverpostej eller andet pålæg. Gerne med en tomat og et stykke agurk til.

Eftermiddag: Et stykke knækbrød med smør og kyllingepålæg

Aften: Kyllingefilet med vilde ris, Karrysovs og en masse salat.

Sen aften: Et stykke rugbrød med sukkerfri nutella:love:

Det er meget forskelligt, hvad jeg spiser og har fundet ud af, at det slet ikke er så slemt endda. Det er vigtigt at huske, at få en masse grøntsager, det er min største udfordring.

Jeg tror du skal prøve om du kan spise 6 bitte små måltider om dagen til at starte med, når du nu har det som du har. Jeg har oplevet at jeg har fået det meget bedre efter jeg er begyndt at leve efter diabetestdiæt, det kan jo være at du oplever det samme:kys: Men det er slet ikke sjovt i starten, men det bliver bedre, det lover jeg. Jeg har haft det i 8 uger nu og har vænnet mig så meget til det, at jeg nok vil forsætte med at leve efter diæten også når jeg har født, for det er bare det absolut sundeste du kan gøre for din krop:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tenwiv82
Nu er jeg hverken gravid eller har sukkersyge. Men jeg har fulgt lidt med light "debatten" om light produkter med kunstige søde stoffer (som der er i Nellie Dellies) til gravide, og det er da ikke lige den allerbedste ide.

Så er det da underligt de anbefaler det på skejby!!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tenwiv82
Rolig med udråbstegnene, jeg ville bare lige gøre opmærksom på det.

:lol: Det var nu ikke sådan ment...

Blev bare lidt overrasket over de anbefaler det på skejby, men det er nu også snart 3 år siden.

Nu er jeg gravid igen, så søgte lidt på det. Det lader til at man skal drikker over 1 1/2 l. light sodavand eller saft, før det har en direkte virkning.

Men jeg vil da også tænke over det fra nu af.:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nille2705
TUSIND tak - jeg sidder med de største tårer trillende, fordi jeg er så ked af det

Jeg kan slet ikke overskue at skulle spise så meget og så tit

Kontakt din JM eller sygehuset hurtigst muligt hvis du slet ikke kan overskue det - for det er i hvert fald vigtigt at du ikke stopper med at spise helt!

Men nu skal helst komme til at spise de 6 gange om dagen så dit blodsukker er stabilt - men når du har det så svært med maden allerede så start ud med 6 bittesmå måltider. 1 stk. groft knækbrød uden noget er trods alt bedre end ingenting! :kys:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Kontakt din JM eller sygehuset hurtigst muligt hvis du slet ikke kan overskue det - for det er i hvert fald vigtigt at du ikke stopper med at spise helt!

Men nu skal helst komme til at spise de 6 gange om dagen så dit blodsukker er stabilt - men når du har det så svært med maden allerede så start ud med 6 bittesmå måltider. 1 stk. groft knækbrød uden noget er trods alt bedre end ingenting! :kys:

Alternativt med noget lavfedt-pålæg, eks. hamburgerryg, kyllingefilet eller lign.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
squeeky

Tusind tak for de mange gode og rigtig brugbare råd

Jeg kan godt se, at jeg ikke skal ændre særlig meget: blot spise mere jævnligt og så helt droppe mit glas cola i ny og næ, det kan jeg sagtens overskue (lige nu i et godt øjeblik)

Chokket er ved at lægge sig efter at jeg har være tudefjæs hele dagen, jeg er godt nok ked af det, men det ER jo ikke verdens undergang, det føles bare lidt sådan :genert:

Er der nogle der kan forklare hvorfor man får svangerskabsbetinget sukkersyge?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...