Jump to content
Velkommen til DinDebat
Laura

En eller et hamster? Hvad hedder det?

En/ et hamster? Hvad siger du?  

172 stemmer

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Log ind sign in / Opret bruger for at deltage i afstemningen.

Recommended Posts

MissDitte
Men siger jyder ikke netop altid "en"? Altså om sådan cirka alt?

jo du har ret. Men det lyder bare bedst at sige et hamster :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MissDitte
EN hamster. Udover at "et hamster" ER forkert, så LYDER det da også voldsomt forkert. Det lyder bare unaturligt at sige "et" om et navneord, der slutter på "er"-lyden. Eller er det bare mig?

Det er sjovt, for indtil for et par år siden anede jeg ikke, at der fandtes folk, som sagde "et hamster". Så stødte jeg på en debat, hvor en person, som altid havde sagt "et", spurgte, hvad det hed, fordi han havde diskuteret med en ven omkring det. Jeg tænkte bare, at det nok var et enkelttilfælde, men nej - lige siden har jeg set "et hamster" overalt, som var det en epidemi.

Forresten:

Et elskeligt lille billede til dem, der foragter "et hamster"-fejlen lige så meget som mig. :P De første resultater, når man søger på hamster under "opslag af alle" på Facebook.

hamsterv.jpg

Ej der er da masser af navneord der slutter med samme lyd som hedder et. Et hylster, et kammer, et orkester osv

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
plattapuss
Min ene datter har også fået og jeg ved det hedder en, men for mig er det lige så naturligt at sige et hamster. Jeg undskylder det med at jeg er jyde men ved ikke om det er en god undskyldning.

Jeg er begyndt at kalde den et musedyr, for SÅ kan jeg sige "et" og behøver ikke huske hvad det hedder :)

Det er faktisk en rigtig dårlig undskylning

For dialektmæssig er det sådan at på jysk hedder alt "en" uanset om det er korrekt eller ej, altså fx en hus, en kop, en krus, mens det på øbosk (uanset om det er Fyn, Sjælland eller en af de lidt mindre der ikke er decideret jysk som fx Mors) hedder "et" uanset om det er korrekt eller ej, altså fx et bil, et kop, et hus, et sofa

Og ja begge eksempler er fulde af fejl

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MissDitte

For dialektmæssig er det sådan at på jysk hedder alt "en" uanset om det er korrekt eller ej, altså fx en hus, en kop, en krus, mens det på øbosk (uanset om det er Fyn, Sjælland eller en af de lidt mindre der ikke er decideret jysk som fx Mors) hedder "et" uanset om det er korrekt eller ej, altså fx et bil, et kop, et hus, et sofa

Ja det er rigtigt, at på jysk siger man en til alt. Det var sagt lidt i sjov som... ok jeg er jyde og kan ikke stå til ansvar for hvad jeg siger...-agtigt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Laura

Jeg har boet halvdelen af mit liv i Jylland og hørt folk sige "en" til alting. Den anden halvdel har jeg boet i hovedstadsområdet og har aldrig bemærket, at folk siger "et" til alting. Altså hverken "et kop" eller "et bil" eller "et sofa" har jeg nogensinde hørt sagt, hverken det ene eller det andet sted.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
plattapuss
Skrevet (redigeret)
Skal jeg være helt ærlig, så tror jeg hele fadæsen er opstået af udsagnsordet AT hamstre, jeg har hamsTRET...

Det hedder EN hamster

Helt enig, det samt dialekt er da alt hvad der kan forklare at der overhovedet findes mennesker der tror man kan sige "et" om EN hamster

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Victoria-Pedersen

Jeg er total ligeglad med om det er den korrekte måde, så må i få spat over mig. Jeg siger altså ET hamster :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Stanton

En hamster, et æsel, en zebra, et lokomotiv... stuff like that.

Og, nå ja, et motherfucking marsvin.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
beautiful-duck

Jeg siger et hamster, hamsteret. Og det bliver jeg altså ved med, NÅ! :-P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
plattapuss
Skrevet (redigeret)
Dialekt? Jysk, som jeg taler det, er ikke en dialekt... Samsingsk er en dialekt... Men lad os lade det komme an på en prøve... brb!

Jeg tænkte på jysk som min far taler det eller endnu bedre som mi fårfår talte det :D

Eller måske jysk som jeg selv engang i mellem får talt det, så sent som her til eftermiddag er jeg nemlig blevet mobbet med man ikke kunne sige "I overgår" :D

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...