Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
MayaErSej

Efterskole pengene værd?

Recommended Posts

fru_knold
Det er jeg ikke sikker på at det gjorde da jeg var på efterskole, men det er jo også en del år siden. ;)

jeg ´kan så fortælle at mine forældre fik noget tilskud både fra kommunen og amtet/staten da jeg var på efterskole fordi min far ikke var min biologiske far, så kun min mor havde førsørgerpligt

:8: og det var nok før i andre blev født :shock: 80/81 og kan varmt anbefale et ophold til alle unge mennesker

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ab1959
Og angående indlæggene om Ranum, så håber jeg du har været hos skolen omkring din undren - for ellers er det virkelig dårlig stil at hænge en skole ud herinde. Jeg kender en lærer der arbejder der og overvejer at sende ham et link til de indlæg...
Det må du gerne gøre, så kan han bekræfte hvad de skrev på deres hjemmeside.
Men enkelte elever afleverede først mobilen i starten af ugen efter at trådløs test viste, at de var aktive på nettet og havde glemt at aflevere den eller taget en ekstra med

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
amder

JA - efterskole er helt klart ALT værd.. havde selv to fantastiske år på efterskole, og det er de bedste år af min ungdom :) Jeg lærte både en masse fagligt og socialt..

Men jeg står uforstående overfor at du selv skal betale det hele.. som nævnt tidligere har dine forældre forsørgerpligt over dig, så noget af det må de skulle betale.

Da jeg skulle afsted havde mine forældre ikke mange penge at gøre godt med, så vi fik en del af det betalt af kommunen (der spillede så også andre faktorer ind end bare dårlig økonomi).

Hvis jeg var dig, så ville jeg først tage en snak med dine forældre, evt. bed dem læse de indlæg der er her, eller selv informer dem om deres forsøgerpligt, og prøv at få lavet en aftale om at de betaler bare noget af det. Når i så har fundet en løsning, så gå igang med at søge legater, snak med kommunen osv. Finder i ikke en løsning, så gå selv på kommunen og snak med en socialrådgiver, som kan hjælpe dig igennem legatsøgningerne.

Alene det at dine forældre mener du skal betale alt selv, får mig til at tænke at du helt klart har godt af at komme væk fra dem i et år..

PS. Det med at prisen kan varriere ud fra forældres indkomst, er at nogle kommuner går ind og betaler det resterende.. Efterskolen skal have samme pris, uanset forældrenes indkomst og antallet af søskende.. Det handler kun om hvor meget støtte du kan få.

Nogle efterskoler giver selv legater til enkelte elever, som har et godt grundlag for at komme ind, men ikke har økonomien..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vej86

Det var med til at give mig mod på livet :) de 2 der oppe var virkelig gode år :) vi måtte ha mobiltelefonen ved os fra dag 1. Der var også mønttelefoner så dem der ikke havde mobiltelefon kunne ringe hjem :) der var selvfølgelig nogle gange vi ikke måtte bruge den men det er vel som alle andre steder. Hvis jeg nogensinde får børn så skal der være penge til de kan komme på efterskole hvis det er det de vil :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Det må du gerne gøre, så kan han bekræfte hvad de skrev på deres hjemmeside.

Du fik det til at lyde som om de gik rundt og undersøgte en hel masse - det du citerer har jeg ikke noget problem med. Personligt synes jeg dog at eleverne kan bruges på værelset og sådan er det også på de efterskoler hvor jeg har været.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

PS. Det med at prisen kan varriere ud fra forældres indkomst, er at nogle kommuner går ind og betaler det resterende.. Efterskolen skal have samme pris, uanset forældrenes indkomst og antallet af søskende.. Det handler kun om hvor meget støtte du kan få.

Nogle efterskoler giver selv legater til enkelte elever, som har et godt grundlag for at komme ind, men ikke har økonomien..

Prisen varierer altså ikke. Man får det samme tilskud beregnet ud fra forældreindkomst og antal søskende uanset, hvad kommune man bor i.

I dag er det forholdsvis vanskeligt at få kommunal støtte til efterskoleophold. Det er få efterskoler, der giver legater til økonomisk vanskeligt stillede familier, men det er da altid værd at undersøge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Du har forsørgerpligt ja - men du har altså på ingen måde pligt til at f.eks sende dine børn på efterskole - og det er da også langt fra alle der har de økonomiske midler til det. Og ja, de får kost på skolen, men f.eks huslejen derhjemme falder jo altså ikke fordi ungerne er taget på efterskole.

Jeg synes det er helt ok hvis der er nogen forældre der siger at det må børnene selv betale hvis det er. Efterskole er ikke en selvfølge - men en luksus - det er helt gratis at tage en 10. klasse på nærmeste folkeskole.

Min datter er startet på 60 kr i timen - så det er da lidt højere ... men ja de hvad, ca 35000-51000 kr det koster for et år (alt efter mor og fars indtægt og valg af skole) kan da i den grad blive svært at spare sammen på 2½ år - med mindre man f.eks har en del penge lagt til side efter f.eks konfirmation ...

Jeg personligt er ikke den store tilhænger af efterskoler - men har aldrig selv gået der. Men jeg foretrækker at have min teenager hjemme, så jeg kan følge med, rådigve og vejlede i de her lidt turbulente år. Jeg ønsker ikke et weekendbarn - heller ikke som teenager. Jeg har i øvrigt heller ikke lyst til at smide 3000-4500 kr om måneden efter en efterskole - jeg har faktisk langt bedre ting at bruge mine penge på :)

Jeg siger ikke, at man skal sende børn på efterskole, men det er da tankevækkende, hvis et forældrepar med forsørgerpligt lader et barn tage på efterskole 100% for egen regning. Det anser jeg ikke for ansvarlige forældre. Uanset, hvad deres syn på en efterskole så er.

Jeg ville undre mig ganske meget, hvis det skete i min omgangskreds - for stadigvæk så må man spare på husholdningsbudgettet, hvis et ungt menneske er på efterskole i hverdagen og så ender det da med, at barnet bliver selvforsørgende førend det er 18 år gammel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ilovelife

Efterskole har for mig været det fedeste år i de 13 år jeg har gået i skole. Det er en fed oplevelse, man lærer meget om sig selv, man ændrer sig og finder ud af hvem man er og så lærer man at blive uafhængig eftersom man lærer at lave mad, vaske op, gøre rent osv (hvis ikke man gør det i forvejen)

Men jeg håber inderligt du kan snakke med dine forældre om en anden løsning end at du skal betale. Mine forældre betalte for et års efterskole ophold og det var DYRT, selvom det var en "dårlig" efterskole, og vi var i gæld da jeg sluttede. Så det med at du skal betale virker ikke særlig realistisk og slet ikke som en ordentlig løsning.

Håber du kan komme til at få en fed oplevelse som jeg!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mikkel.th
Skrevet (redigeret)

Jeg var 2 år, på 2 forskellige efterskoler for omkring 10 år siden.

Havde jeg været under 18 nu, havde jeg gerne gjort det igen.

Det var kun i introugen der var aaaalt for meget at se til, hele dagen var det jo noget med .. "Nå nu har vi været i gang med et eller andet i 3 timer, VI SES OM 10 MINUTTER IGEN," kunne de finde på at råbe. Der var næsten 20 mennesker der droppede ud i løbet af de første par uger, men derefter, blev det det fedeste sted jeg nogensinde har boet.. Venner/kæreste, musiklokaler til fri afbenyttelse, masser af plads, ingen lærerer til at smide en i seng når man var der i weekenden, (husk at bliv der i weekenden en gang imellem, nogle var ikke det nogensinde og jeg tænkte gang på gang at de gik glip af en masse, da det var der jeg følte at det 3 gange så fedt at være der.. osv, osv. :D Jeg gjorde det gerne igen.. Men introugen burde de slappe af med, det skal ikke minde for meget om en stroppetur.

På min anden efterskole var der ikke noget specielt introhalløj, der bare så meget minder om den anden.

Den første efterskole var den klart bedste, men havde en grum intro, men den anden skole var generelt slet ikke nær så god som den første, og havde en rolig introuge. :devil:

Skal du vælge imellem Femmøller og Kastanievej Efterskole, så vælg Femmøller. :D (Nu er jeg også mere til Skov og Strand, i stedet for København hvor jeg er født.. Desuden er Femmøllers Musik og Teater faciliteter på et helt andet plan end den anden, men ok, jeg snakker bare om de to.. Ved jo ikke engang hvilke skoler du har i tankerne..

Mit råd må være at læse et hav af anmeldelser ;)

post-106922-13940050503001_thumb.gif

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...