Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
MayaErSej

Efterskole pengene værd?

Recommended Posts

Gæst
Jeg kunne forestille mig at mulighederne for at få støtte af kommunen afhænger af forældrenes indkomst.

Til TS - jeg har bare hørt så mange der var rigtig glade for det og fortryder at jeg ikke selv kom afsted. Så synes klart at du skal afsted.

Hvis det er fordi at dine forældre ikke har råd til at sende dig afsted så synes jeg at I skal se om du kan få støtte fra kommunen og også søge nogle legater ved fonde.

Men det vil være rimeligt at dine forældre betaler noget af det da de stadig har forsørgerpligt og du jo ikke spiser hjemme. Men har forståelse for at de måske ikke har råd til ekstraudgifter, derfor er det en god ide at søge støtte og at du selv har opsparet lommepenge.

Held og lykke med det..

Læs mit link, så kan du se, hvad støtten er i forhold til forældrenes indtægt og hvad man selv skal betale.

Jeg tror næppe, at kommunens støtte kommer på tale med mindre at der er tale om en familie/ung med problemer (og selv da har kommunerne i dag ikke mange penge at gøre med) og slet ikke ved forældre, der blot ikke vil bidrage, da samfundet allerede giver tilskud til skolepengene.

TS skriver intet om forældre eller familie, så det er jo ikke til at vide så meget om. Jeg mener blot, som tidligere skrevet, at jeg finder det urealistisk at tjene til et efterskoleophold på 2-3 år, når man ved, hvad unges løn er.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naja_ss
Skrevet (redigeret)
Læs mit link, så kan du se, hvad støtten er i forhold til forældrenes indtægt og hvad man selv skal betale.

Jeg tror næppe, at kommunens støtte kommer på tale med mindre at der er tale om en familie/ung med problemer (og selv da har kommunerne i dag ikke mange penge at gøre med) og slet ikke ved forældre, der blot ikke vil bidrage, da samfundet allerede giver tilskud til skolepengene.

TS skriver intet om forældre eller familie, så det er jo ikke til at vide så meget om. Jeg mener blot, som tidligere skrevet, at jeg finder det urealistisk at tjene til et efterskoleophold på 2-3 år, når man ved, hvad unges løn er.

Jeg havde ikke klikket på dit link.. men det er så skolerne der giver forskellig pris alt efter statsstøtten - som afhænger af forældrens indkomst.

Det kan være det er fordi det er ændret siden jeg var ung eller også havde jeg ikke fået ordentlig fat i hvorfor det var billigere for folk med lavere indkomst.

For havde ikke styr på om støtten kom fra kommunen eller staten og at den blev udbetalt til skolen og ikke forældrene... (og den støtte skal man så ikke søge - den får man automatisk) men min pointe var egentlig at prisen er forskellig alt efter forældrenes indkomst, så man får støtte hvis de ikke tjener så meget..

Men det er jo så allerede taget med i den pris jeg går ud fra TS har set hun skal spare sammen til, så det hjælper ikke meget med finanseringen.

Men så er der private fonde og legatansøgninger tilbage..

For synes klart at TS skal afsted (hvis lysten er der) og det er ret mange penge at spare sammen selv..

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Jeg har ikke gået på efterskole, modsat mine to søskende. De ville gerne, tog afsted og havde det vist fedt nok med det osv. Men nogen vild forskel gjorde det altså ikke for dem, for mig at se. Jeg fravalgte det fordi jeg ganske enkelt ikke havde lyst. Og jeg føler overhovedet ikke, at jeg er gået glip af noget, eller at jeg havde været mere voksen hvis jeg var taget afsted.

Om min egen søn vil på efterskole når den tid kommer ved jeg af gode grunde ikke, men medmindre der er et stort behov for det ville jeg i hvert fald ikke selv presse på for at han skulle tage afsted. Det hænger selvfølgelig sammen med at jeg ikke selv føler, at det ville have gjort en forskel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Jeg havde ikke klikket på dit link.. men det er så skolerne der giver forskellig pris alt efter statsstøtten - som afhænger af forældrens indkomst.

Det kan være det er fordi det er ændret siden jeg var ung eller også havde jeg ikke fået ordentlig fat i hvorfor det var billigere for folk med lavere indkomst.

For havde ikke styr på om støtten kom fra kommunen eller staten og at den blev udbetalt til skolen og ikke forældrene... (og den støtte skal man så ikke søge - den får man automatisk) men min pointe var egentlig at prisen er forskellig alt efter forældrenes indkomst, så man får støtte hvis de ikke tjener så meget..

Men det er jo så allerede taget med i den pris jeg går ud fra TS har set hun skal spare sammen til, så det hjælper ikke meget med finanseringen.

Men så er der private fonde og legatansøgninger tilbage..

For synes klart at TS skal afsted (hvis lysten er der) og det er ret mange penge at spare sammen selv..

Lysten er næppe nok.

Jeg ser måske bare realistisk på, hvad en ung kan tjene i 7, 8 og 9 klasse og spare op til at betale for et efterskoleophold. Det er ret let at finde den konkrete pris på den skole, man gerne vil på. Men der skal tages højde for forældres indkomst + evt. søskende, derfor kan vi ikke sætte et konkret beløb på for TS.

Hvad får man i dag maks. 50 kr i timen? Skal man opnå 20.000 kr på et år i opsparing, så er det 400 timer velsagens cirka 8 timer om ugen. Dét synes lyder af meget arbejde, hvis skolen og div. andet skal passes tilfredsstillende. Jeg ved intet om, hvor let man får job i dag som teenager.

Stort set ligemeget, hvad forældrene tjener, så er det ganske mange penge, der skal lægges et skoleår. Der er såmænd forældre, der sparer op i årevis for at få råd til det.

Men ja, det er værd at tage på efterskole og kan TS gøre det, så skal hun da bestemt gøre det!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
missgilda

Jeg vil sige at det i stor udstrækning kommer an på hvilken efterskole du vælger.

Nu har jeg arbejdet små 3 år på en efterskole og ja der har været nogle af elever der fik et stort udbytte ud af det, men og det er et ret stort MEN, der var også mange der endte med at få det "forkerte" ud af opholdet, i hvert i min mor-optik (f.eks. sådan noget som pjække fra skole, begynde at ryge, generelt ikke deltage i pligter m.m.).

Jeg ved at der findes rigtig gode efterskoler, men de har i mange tilfælde flere års ventelister og så er der de skoler der tager nye elever ind selv efter skolestart og der kan altså være nogle problemer på nogle af dem:tie:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Frk.Guzzi
Klart ja.

Hvis du jo selvfølgelig vælger den rigtige skole, dvs. den, der passer bedst til dig og dine behov.

Senest har min niece været afsted, og ville gerne fortsætte, men som hun siger: Man kan desværre ikke tage gymnasiets 3 år på efterskole ;)

Det mener jeg at du kan på Vejle Fjord skolen..de har såvidt jeg ved 8-10 kl + gymnasium.

mener også at Skive Gymnasium har en kostafdeling, ligesom Ikast har...

Mener at alle 3 steder stadig har gymnasie med kostafdeling, kan selvfølgelig være blevet lavet om.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Det mener jeg at du kan på Vejle Fjord skolen..de har såvidt jeg ved 8-10 kl + gymnasium.

mener også at Skive Gymnasium har en kostafdeling, ligesom Ikast har...

Mener at alle 3 steder stadig har gymnasie med kostafdeling, kan selvfølgelig være blevet lavet om.

Okay, mange tak. Men nu er hun begyndt på gym og er blevet rigtig glad for det, så mon ikke det går? Men skal huske det, hvis vi får en mere i familien, der vil på gym på efterskole ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ab1959

Jeg tror at du kan få et godt år, men jeg vil mene at det gælder om at have en eller anden form for sikkerhedslinje hjem. Jeg er bekymret over at en masse skoler begrænser elevernes råderum for kommunikation den første tid, hvor at de måske har mest brug for støtte fra hjemmet.

Der er rigelig der kan gå galt. Se en liste en Amerikansk hjemmeside har samlet. Det er mere end blot en kæntringsulykke som kan gå galt og så synes jeg at foreningen af skoler laver for meget lobbyisme i en tid hvor at vi alle må holde for.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Jeg tror at du kan få et godt år, men jeg vil mene at det gælder om at have en eller anden form for sikkerhedslinje hjem. Jeg er bekymret over at en masse skoler begrænser elevernes råderum for kommunikation den første tid, hvor at de måske har mest brug for støtte fra hjemmet.

Der er rigelig der kan gå galt. Se en liste en Amerikansk hjemmeside har samlet. Det er mere end blot en kæntringsulykke som kan gå galt og så synes jeg at foreningen af skoler laver for meget lobbyisme i en tid hvor at vi alle må holde for.

Hvad mener du med begrænser kontakten?

Hvad mener du med lobbyisme?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Hvad mener du med begrænser kontakten?

Hvad mener du med lobbyisme?

Det gad jeg også godt at vide, og desuden... hvad de gør i USA har ikke altid så meget med DK at gøre ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...