Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
MayaErSej

Efterskole pengene værd?

Recommended Posts

MayaErSej

Hejsa :)

Jeg vil gerne på efterskole i 10. klasse, men jeg skal selv betale.

Det er ret dyrt, og jeg har sparet sammen i et ½ år nu, og skal gøre det i 2½ år endnu.

Og jeg er begyndt at tvivle på, om det nu også er pengene værd?

ps. jeg anede ikke hvor jeg skulle putte mit lille spørgsmål, men tak på forhånd :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Yaka

Jeg kender mange der synes at det var det fedeste de har oplevet ifht at gå i skole.

Jeg gik selv to år og selvom jeg ikke havde den store wow oplevelse så var det fedt at lære så meget om mig selv.

Nogle piger på skolen lavede et digt der beskrev det meget godt. Jeg kan ikke huske det ordret, men det var noget med at vi levede i en mini-verden inden for skolens trygge rammer og kunne derved øve os i at leve i den store rigtige verden.

Men vi skulle ikke selv spare sammen til det.

Jeg ved at min mor (som blev fyret og derfor manglede penge til mit ophold) søgte og fik nogle legater, så det kunne måske være en mulighed for dig også?

Her:

LegatNet.dk

fandt jeg bl.a. denne:

LegatNet.dk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Ja. Jeg mener, at efterskole er pengene værd, men det undrer mig, at du skal stå for finansieringen på egen hånd.

Dine forældre har forsørgerpligt over dig indtil du er myndig og du vil jo fx få kost på skolen ect..

Jeg synes, at det er fint, at unge bidrager fx sparer op til lommepenge og evt. studieture m.m., men 100% egenfinansiering for en ung af en 10. kl. er jeg imod.

Skolepengene udregnes i øvrigt efter dine forældres indtægt - så de har jo betydning i projektet.

Jeg ville nok tage en snak med dem om det rimelige i arrangementet samt få set på, om du på tre år overhovedet kan spare beløbet sammen.

Du må jo gå i 7. kl nu, hvis du om 2.5 år er klar til at starte i 10. kl. og det kan ikke være alverden, du kan tjene ved siden af at passe din skole/lektier og det en ung pige i øvrigt skal af fritid ect..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Popfar

Det er hver en krone værd.

Jeg sendte en usikker, lidt trist, lidt socialt handicappet, lidt indelukket pige af sted, og fik en sprudlende lækker ung kvinde hjem med tro på sig selv og appetit på livet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Yaka
Skrevet (redigeret)
Ja. Jeg mener, at efterskole er pengene værd, men det undrer mig, at du skal stå for finansieringen på egen hånd.

Dine forældre har forsørgerpligt over dig indtil du er myndig og du vil jo fx få kost på skolen ect..

Jeg synes, at det er fint, at unge bidrager fx sparer op til lommepenge og evt. studieture m.m., men 100% egenfinansiering for en ung af en 10. kl. er jeg imod.

Skolepengene udregnes i øvrigt efter dine forældres indtægt - så de har jo betydning i projektet.

Jeg ville nok tage en snak med dem om det rimelige i arrangementet samt få set på, om du på tre år overhovedet kan spare beløbet sammen.

Du må jo gå i 7. kl nu, hvis du om 2.5 år er klar til at starte i 10. kl. og det kan ikke være alverden, du kan tjene ved siden af at passe din skole/lektier og det en ung pige i øvrigt skal af fritid ect..

Det er jeg ikke sikker på at det gjorde da jeg var på efterskole, men det er jo også en del år siden. ;)

Flere efterskoler har vist også priserne på deres hjemmeside og der hvor jeg kiggede var der ikke noget om at det var variabel pris. Men det har eller skal TS jo nok selv finde ud af.

Det kan jo være at TS forældre ikke kan/vil støtte op om projektet og har sagt at TS selv må betale hvis h*n vil afsted.

Jeg synes dog det er lidt forkert at melde sig helt ud, for jeg ville som forælder da støtte og forsøge og hjælpe mit barn ved at søge legater, snakke med kommunen (hvis der er sociale problemer i hjemme kan de måske hjælpe), eller bare hjælpe mit barn med at holde dampen og motivationen oppe i projektet.

Men til TS: Du skal måske allerede nu overveje hvilken efterskole du vil på, da mange ef de gode allerede er optaget flere år ud i fremtiden. Så du skal måske allerede skrives op nu.

Så kan I (dig OG dine forældre jo også snakke med skolen om mulighedder for hjælp til betaling og hvad det egentlig koster på lige den skole)

Det vil også give dig et billede af hvilken type efterskole du kunne tænke dig at gå på og hjælpe dig til at holde modet oppe.

Jeg blev tilmeldt i 7. klasse og jeg gik vitterlig i 2 år og glædede mig efter vi besøgte skolen den første gang. Jeg var slet ikke i tvivl om det var det hele værd.

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sivira

Jeg vil bare også lige støtte op om, at JA efterskole ER pengene værd.

Jeg ved ikke, hvor jeg ville have været i dag uden det år :love:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Det er jeg ikke sikker på at det gjorde da jeg var på efterskole, men det er jo også en del år siden. ;)

Dét er altså rigtigt, hvad jeg siger: Hustandsindkomst og evt. søskende har indflydelse på skolepengene.

Betalingsberegning

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naermest_lykkelig

Efterskole i dag koster i omegnen af 45 - 60.000 kr for et år excl lommepenge. Prisen er høj idag. Den steg i forbindelse med ny lovgivning (den såkaldte genoprettelsesplan) pr. 1. januar 2011.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Klart ja.

Hvis du jo selvfølgelig vælger den rigtige skole, dvs. den, der passer bedst til dig og dine behov.

Senest har min niece været afsted, og ville gerne fortsætte, men som hun siger: Man kan desværre ikke tage gymnasiets 3 år på efterskole ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naja_ss

Flere efterskoler har vist også priserne på deres hjemmeside og der hvor jeg kiggede var der ikke noget om at det var variabel pris. Men det har eller skal TS jo nok selv finde ud af.

Jeg kunne forestille mig at mulighederne for at få støtte af kommunen afhænger af forældrenes indkomst.

Til TS - jeg har bare hørt så mange der var rigtig glade for det og fortryder at jeg ikke selv kom afsted. Så synes klart at du skal afsted.

Hvis det er fordi at dine forældre ikke har råd til at sende dig afsted så synes jeg at I skal se om du kan få støtte fra kommunen og også søge nogle legater ved fonde.

Men det vil være rimeligt at dine forældre betaler noget af det da de stadig har forsørgerpligt og du jo ikke spiser hjemme. Men har forståelse for at de måske ikke har råd til ekstraudgifter, derfor er det en god ide at søge støtte og at du selv har opsparet lommepenge.

Held og lykke med det..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...