Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
CartzoRie

Dsb bøde

Recommended Posts

Ateist1990
Du skal oplyse fødselsdag, ikke de sidste 4 cifre i CPR nummeret.

Og hvis du ikke har gyldig billet, og ikke vil afgive dine oplysninger, må personalet tilbageholde dig indtil politiet kommer.

Jeg er ikke så meget inde i hvordan det fungerer for S-togskontrollørerne, da jeg selv er lokomotivfører på fjernbanen, men jeg har hørt fra nogle af mine togførere, at S-togs revisorerne har bedre og flere muligheder for at tjekke op på, hvem det er de står over for - noget med at de har elektronisk adgang til et begrænset CPR-register eller noget i den stil, jeg er som sagt ikke inde i det - og jeg er faktisk heller ikke skråsikker på at man ikke skal oplyse fuldt CPR nummer på s-tog, men jeg vil antage at det er ligesom på fjern, hvor man kun skal oplyse fødselsdag og år, og så kan politiet tjekke resten.

Jeg har i Januar fået en bøde på 750 kr for kun at mangle et enkelt klip på mit klippekort, og da jeg skulle udfylde papirerne står der helt specifikt at man skal skrive sit CPR nummer. Bagefter tjekkede kontrolløren mit CPR nummer for at se om det matchede mit navn og adresse. Jeg har stadig papirerne ligge et eller andet sted, og der er sådan nogle små rubrikker hvor man skal skrive hele CPR nummeret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DonYLotta
Ja, men i oplægget er der heller ingen der nægter at oplyse personlige informationer i forbindelse med udskrivning af en kontrolafgift, så der vil politiet jo aldrig komme på tale :)

Ej hør nu mester.. For overhovedet at have pligt til at videregive sine personlige oplysninger, skal der jo foreligge en kriminel aktivitet, der ønskes retsforfulgt.

Det lyder til at du selv er kontrollør ud fra tidligere indlæg, og at du forsvarer dit embede, men nu er sagen jo sådan, at kontrolløren, om nogen, har den allerstørste pligt, og det er at oplyse forbrugerne om deres rettigheder ved en kontrolafgift, og DETTE lyder ingenlunde til at være tilfældet, vel!?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
advocatus-diaboli
Du læste ikke hvad jeg skrev. Pigen var ikke låst inde i noget førerrum. Det var muligt hun var inde i et førerrum, men hun var aldrig låst inde - det kan simpelthen ikke lade sig gøre.

Det har måske ikke været førerrummet, men hun VAR låst inde i et lille rum. Det har nok været kontrollørens opholdsrum. Det er nævnt i adskillige medier og DSB har ikke bestridt det på noget tidspunkt. Pigen har desuden helt tydeligt været skræmt og togkontrolløren har ikke gjort det mindste for at mindske denne frygt. Hun har tværtimod spillet på den for at opnå det hun ville. Det ville jo ikke være første gang at man ser en DSB-uniform på powertrip.

At pigen havde billetten i orden, er jo bare fantastisk, så er det jo bare at sende den og kontrolafgiften til DSB, og så er den fikset.

Ja, for pokker. Pigens behov for en psykolog efter dette overgreb samt hendes frygt for at køre alene i tog forsvandt nemlig dug for solen i det øjeblik, at hun fandt billetten.

Og til sidst, er at stjæle en rejse ikke tyveri?

Der er ikke nogen, der har stjålet en rejse. Uanset hvordan du vender og drejer det, så er det ikke en overtrædelse af straffeloven, at køre i tog uden billet - hvad hun i øvrigt heller ikke gjorde.

Jeg forstår ikke - hvis kontrolløren ikke må spørge om CPR nummer, hvorfor skal man så skrive sit CPR nummer på 'bøde'papiret?

Det skal man heller ikke.

Og MÅ kontrolløren tilbageholde en mod ens vilje, hvis man kører uden gyldig billet?

En civil anholdelse er som tidligere nævnt udelukket. En tilbageholdelse sker efter Straffelovens § 13, stk. 3, og så kommer det til at bero på en konkret vurdering. Det kan ende med at tilbageholdelsen bliver godkendt, eller det kan ende med at kontrolløren bliver straffet.

DSB-personale har ikke større eller mindre ret end andre civile til at tilbageholde folk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ateist1990
En civil anholdelse er som tidligere nævnt udelukket. En tilbageholdelse sker efter Straffelovens § 13, stk. 3, og så kommer det til at bero på en konkret vurdering. Det kan ende med at tilbageholdelsen bliver godkendt, eller det kan ende med at kontrolløren bliver straffet.
Og kontrollørere må ikke tilbageholde en 'kunde' uden gyldig billet/kort, som ikke ønsker at oplyse sit navn, adresse, fødselsdato osv.?

DSB-personale har ikke større eller mindre ret end andre civile til at tilbageholde folk.
Betyder det så at kontrollørere begår en strafbar handling når de stiller sig op, omringer en gratist og nægter ham/hende at gå?

Det skal man heller ikke.
Har du nogensinde set den lille lap papir man skal underskrive når man modtager en kontrolafgift når man kører med S-tog? Der står tydeligvis at man skal udfylde CPR nummer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Pudelmutter

Jeg har været i Kbh. en del gange og synes det med zoner kan være lidt svært at finde ud af.

Vi har skal også zoner her i Jylland, de er bare nemmere at gennemskue.

Har oplevet at køre fra Tåstrup til Glostrup (med bus) og betale for x antal zoner, den anden vej var der pludselig en zone mere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
advocatus-diaboli
Og kontrollørere må ikke tilbageholde en 'kunde' uden gyldig billet/kort, som ikke ønsker at oplyse sit navn, adresse, fødselsdato osv.?

Betyder det så at kontrollørere begår en strafbar handling når de stiller sig op, omringer en gratist og nægter ham/hende at gå?

Svaret på de to spørgsmål beror på en konkret vurdering og hvordan situationen udvikler sig. Det kan snildt gå begge veje. Det er med hjemmel i Straffelovens § 13, stk 3, at man tilbageholder nogle. Hvis du vil vide hvad kravene er, må du læse § 13. Der er desværre ikke nogen, der har prøvet en tilbageholdelse af kontrollørerne ved domstolene, så der er ingen domspraksis at støtte sig på.

Har du nogensinde set den lille lap papir man skal underskrive når man modtager en kontrolafgift når man kører med S-tog? Der står tydeligvis at man skal udfylde CPR nummer.

Ja. Den er vel designet og trykt før, at det blev fastslået at kontrollørerne ikke må spørge om cpr.nr. Der er vel heller ingen naturlov der siger, at man skal udfylde feltet bare fordi det er der.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
aksel.maria
Pigen blev ikke låst inde, rigtigt nok, men kontrolløren ville ikke lade hende komme ud af døren. En lille pige på 12 år er en fuldvoksen mand fysisk underlegen.

For det første var "kontrolløren" ikke en mand men en kvinde. For det andet så var der slet ikke tale om ikke at ville lade pigen komme ud af døren, det er Ekstra Bladets version..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
aksel.maria
Det har måske ikke været førerrummet, men hun VAR låst inde i et lille rum. Det har nok været kontrollørens opholdsrum. Det er nævnt i adskillige medier og DSB har ikke bestridt det på noget tidspunkt. Pigen har desuden helt tydeligt været skræmt og togkontrolløren har ikke gjort det mindste for at mindske denne frygt. Hun har tværtimod spillet på den for at opnå det hun ville. Det ville jo ikke være første gang at man ser en DSB-uniform på powertrip.

Ja, for pokker. Pigens behov for en psykolog efter dette overgreb samt hendes frygt for at køre alene i tog forsvandt nemlig dug for solen i det øjeblik, at hun fandt billetten.

Endnu en gang, det er simpelthen ikke muligt at låse nogen inde i noget som helst rum i et MR-sæt som det pågældende tog var, så NEJ hun var IKKE låst inde i noget rum, det kan ikke lade sig gøre, og i dette slags tog er togførerens opholdsrum bagerste førerrum.

Nu har jeg hørt historien fra togførerens side også, og at påstå at hun har villet skræmme pigen og blive fremstillet som et usympatisk menneske er blot en gisning ud fra en historie i et blad!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Winestra

S-togsrevisorne må ikke forhindre folk i at stige af et tog, men hvis passageren nægter at oplyse sin identitet så bliver de oplyst at så må de vente til politiet kommer frem, for at identificere dem.

Som en anden skrev, har du pligt til at oplyse hvem du er, over for S-togs personale.

Den lille hvide blok man får til at skrive sin identitet på, bliver også brugt til andre ting - så derfor er der MULIGHED for at skrive hele cpr-nr på den.

Men du har ikke PLIGT til det.

At de fleste så gør det alligevel, det gør det bare lettere for personalet da de kan få bekræftet at cpr og person "passer sammen" automatisk via deres radio.

Hvis man oplyser "de 6 første", så skal personalet lave et manuelt opkald til Informationscenteret hvor der skal søges manuelt i Cpr.

Og ja, det er korrekt at personalet i Informationscenteret har adgang til cpr - men ikke når du går i toget som S-togsrevisor, da har man kun mulighed for at sende et fuldt cpr-nr og få navn/adresse retur.

Jeg forstår godt dem der har svært ved at forstå logikken i zonesystemet, det kan også være lidt langhåret.

Men egentlig er det ikke så svært - kig på zonekortet, følg din rejserute med fingeren, og tæl hvor mange forskellige FARVER du kører igennem, og så har du antal zoner du skal betale for..

Står man på Lyngby st. så kører man igennem 4 forskellige farver til Valby hvis man kører ind over Hovedbanegården, og dermed skal betales for 4 zoner - står man af på Hellerup, eller senest Svanemøllen og tager ringbanen til Valby - så kører man igennem 3 farver - og der skal betales for 3 zoner

41-51-DSB-01.gif

Og ja, vær opmærksom på at der kan være flere zoner den ene vej end den anden.

Det tossede i den sidste del - kan vi kun blive enige om.

Men ingen har endnu fundet noget bedre som alle involverede parter kunne blive enige om.

Som S-togsrevisor, lærer man at man ikke "sagsbehandler" i toget - man skal konstatere fakta - er der "gyldig rejsehjemmel" eller er der ikke - og så gøres der ikke forskel på om der mangler en zone, eller om der slet ikke er billet.

Det er ikke S-togsrevisoren der skal afgøre om "du er en snyder".

Det er det som sagsbehandlerne i Kundeservice tager sig af.

Men nu er S-togsrevisorene også mennesker, så der vil altid være nogle der kører en "løsere linje" end andre.

Der er dem der kører "lige efter bogen" og så dem der har en mere "pædagogisk" tilgang til jobbet.

Sådan er det jo også hos politiet eller andre i den branche.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Flab

Det er altsammen meget fint med at S-togslinjerne er plottet ind på et zonekort, men det er ikke helt nemt at se hvordan busserne kører i forhold til zonerne. Og her er det så at jeg har en lille historie fra Vallensbæk.

Os der bor i byen har jo lært at alle tog pånær ringbanen kører ind om KH, men alle dem, der kommer udefra eller som er turister, har altså ikke den der "insider-viden". Og hvad så hvis man skal med metro? Problemet med de zonekort er måske nok at det "kun" handler om S-togslinjerne, mens folk jo både kan tage metro og busser også. Og så skal man fandme spænde hjelmen.

Flab

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...