Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
CartzoRie

Dsb bøde

Recommended Posts

advocatus-diaboli
Det korte svar er - ja, det må man godt! Det kaldes en civil anholdelse.

Men man skal være klar over, at man dermed overtager ansvaret for den tilbageholdtes person og helbred + der kan komme klager, og retssag ud af det, selvom man griber ind i den bedste mening!

Det er også en civil anholdelse, hvis feks en vagt tilbageholder en person - de har ikke andre og flere rettigheder end andre civilie borgere, selvom mange tror det, når der står vagt på deres tøj!

Nu blander du tingene sammen. Der findes civil anholdelse og der findes tilbageholdelse. Det er to vidt forskellige ting med forskellige krav og konsekvenser.

En civil anholdelse har hjemmel i Retsplejelovens § 755, stk. 2. Man skal overdrage den anholdte til politiet hurtigst muligt med oplysning om tidspunkt og årsag til anholdelsen. Desuden skal det ske i direkte forlængelse/forbindelse med en kriminel handling. Jeg har svært ved at se manglende billet som en kriminel handling.

En tilbageholdelse sker med hjemmel i Straffelovens § 13, stk. 3.

Ved både civile anholdelser og tilbageholdelser løber man en lille risiko for selv at blive sigtet for ulovlig tilbageholdelse og en stor risiko for at blive mødt med et erstatningskrav.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
advocatus-diaboli
PS. Hvis man foretager en tilbageholdelse, må man vel ikke låse folk inde mens man venter på politiet? For et togsæt i fart er jo aflåst?

Næ.

JV.dk - Nyheder - Haderslev - Blev låst inde: 12-årige Julie fra Vojens får psykologhjælp af DSB

Kontrollørerne må i øvrigt heller ikke spørge om cpr.nr.

Pas på dit cpr-nummer i toget og bussen - dr.dk/P3/P3Nyheder

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mavser
Skrevet (redigeret)
Jo jo - men altså. Vi leger lige at jeg mangler en zone, det opdages, toget stopper på en station og jeg vil hoppe af. Det forhindres jeg i af revisorerne. Må de det?

Ja, hvis du ikke har gyldig rejsehjemmel og ikke vil modtage en kontrolafgift, ved at nægte at oplyse navn, adresse og de ting man skal, så må de tilbageholde dig. Præcis som personalet i et indkøbscenter må tilbageholde en butikstyv.

At et togsæt er aflåst i fart, er givet når man rejser med DSB, og det er en af de ting man accepterer når man stiger om bord.

Jeg må indrømme at jeg aldrig selv har oplevet at en passager er blevet tvunget med længere end hvor han skulle til. Det normale er at når det er kommet til det punkt, hvor politiet skal involveres, så venter toget på politiet, eller også venter politiet på en station, der ligger tidligere end der hvor passageren vil til.

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mavser

Nu drejer den sag sig om noget helt andet, end det Flab er inde på. Det Flab mener er, at indstigningsdørerne i toget ikke kan åbnes når toget er i fart, hvilket egentligt er meget smart.

Det den 12-årige pige løgnagtigt påstod var, at hun havde været låst inde i et førerrum i et MR-tog. Det kan ikke lade sig gøre at låse nogen inde i et førerrum på et MR-tog da dørens vrideranordning aktiveres ved at tage i dørhåndtaget fra indersiden, da døren fungerer som lokomotivførerens flugtvej.

At DSB er så rundhåndet med psykologhjælp, er jo for at få noget goodwill i befolkningen. Da en eller anden blev stukket ned på stationen i Århus tilbød DSB også rask væk psykologhjælp til alle passagere der havde lyst til at modtage det.

Du mener ikke at det er kriminelt ikke at have billet? er det så heller ikke kriminelt at stjæle i en butik? Hvad er forskellen?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DonYLotta
Skrevet (redigeret)
Ja, hvis du ikke har gyldig rejsehjemmel og ikke vil modtage en kontrolafgift, ved at nægte at oplyse navn, adresse og de ting man skal, så må de tilbageholde dig. Præcis som personalet i et indkøbscenter må tilbageholde en butikstyv.

At et togsæt er aflåst i fart, er givet når man rejser med DSB, og det er en af de ting man accepterer når man stiger om bord.

Jeg må indrømme at jeg aldrig selv har oplevet at en passager er blevet tvunget med længere end hvor han skulle til. Det normale er at når det er kommet til det punkt, hvor politiet skal involveres, så venter toget på politiet, eller også venter politiet på en station, der ligger tidligere end der hvor passageren vil til.

Jo jo, du har ret, men følg nu lige TS, for vi snakker ikke om folk der helt undlader at købe billet, hvilket jo giver sig selv er strafbart. Der er vid forskel på direkte at rejse uden billet, og have rejst med een zone for lidt på sin billet, uden at have vidst bedre. Det fremgår også af DSB's regelsæt at man selv har ansvaret for at have korrekt stemplet billet. Dermed vil de straffe en for ikke at gøre deres arbejde godt nok, og det hører jo ingen steder hjemme, når man har gjort det efter bedste viden.

Dermed også sagt, en tyv i et indkøbscenter, gør det med fuldt overlæg og med et ondsindet motiv, uden at betale noget som helst for den enkelte vare.

En billet, der allerede er stemplet - men mangler en zone, svarer sgu da til at en tyv i al hast lægger 50 kr for noget der koster 55 kr på vej ud af døren. Hvordan kan det overhovedet sammenlignes med tyveri, hvis en person i god tro stempler for få zoner? Der kan da i værste fald være tale om en lille fejltagelse, hvor kompensationen bør være et inddraget klip og en advarsel, fremfor at hele verden skal sættes i bevægelse over at der mangler et lille hak i et papkort.

For at nævne en tidligere post herinde, hvor toget angiveligt skulle bruges som politibil ind til hovedbanegården, er jo også et absurd twist af "vagten" med en IQ på 44½. De truer en til at blive i toget, og rejse længere end villigt og tilsigtet, uden hjemmel.

Jeg citerer igen: Nægter passageren at modtage opkrævningen, kan passageren sættes af toget. Hvilket jo må siges at man gør, hvis man ikke vil legimitere sig.

Desuden fremgår det ingen steder at man kan og vil blive politianmeldt, hvilket jo så ligger udenfor DSB's beføjelser. Hvilket også understøtter mit argument, at de frit benytter love og regler, der ligger langt udenfor deres civile rettigheder. Først og fremmest må man jo tro at de skal overholde deres egne regler, og at disse skal overskrides med henvisning på straffeloven før man kan tilnærmelsesvis "anholdes".

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mavser
Skrevet (redigeret)
Jo jo, du har ret, men følg nu lige TS, for vi snakker ikke om folk der helt undlader at købe billet, hvilket jo giver sig selv er strafbart. Der er vid forskel på direkte at rejse uden billet, og have rejst med een zone for lidt på sin billet, uden at have vidst bedre. Det fremgår også af DSB's regelsæt at man selv har ansvaret for at have korrekt stemplet billet. Dermed vil de straffe en for ikke at gøre deres arbejde godt nok, og det hører jo ingen steder hjemme, når man har gjort det efter bedste viden.

Dermed også sagt, en tyv i et indkøbscenter, gør det med fuldt overlæg og med et ondsindet motiv, uden at betale noget som helst for den enkelte vare.

En billet, der allerede er stemplet - men mangler en zone, svarer sgu da til at en tyv i al hast lægger 50 kr for noget der koster 55 kr på vej ud af døren. Hvordan kan det overhovedet sammenlignes med tyveri, hvis en person i god tro stempler for få zoner? Der kan da i værste fald være tale om en lille fejltagelse, hvor kompensationen bør være et inddraget klip, fremfor en anholdelse, hvis man nægter at opgive sine oplysninger :)

Jamen jeg kan slet ikke se noget problem. Faktum er at der ikke er gyldig billet til rejsen. Årsagen er sådan set sagen uvedkomne i det øjeblik kontrolafgiften skal skrives. Det er noget man må klage over. Igen faktum er at der ikke er gyldig billet til rejsen - og så skal man have en kontrolafgift, den er sådan set ikke ret meget længere end det.

og hvad mener du med " Dermed vil de straffe en for ikke at gøre deres arbejde godt nok"? Der er zonekort på alle stationer, det er bare at betale for den zone der er længst væk - og samtidigt kan jeg da gentage hvad andre har sagt, det er ikke DSBs zoner. Det er Movias, tidligere HUR, tidligere HT - DSB er bare med i samarbejdet. DSBs zoner er jo netop det der gør at det er billegere at køre fra Helsingør til Ringsted end fra Helsingør til København - fordi DSB bare er billigere...

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mavser
For at nævne en tidligere post herinde, hvor toget angiveligt skulle bruges som politibil ind til hovedbanegården, er jo også et absurd twist af "vagten" med en IQ på 44½. De truer en til at blive i toget, og rejse længere end villigt og tilsigtet, uden hjemmel.

Jeg citerer igen: Nægter passageren at modtage opkrævningen, kan passageren sættes af toget. Hvilket jo må siges at man gør, hvis man ikke vil legimitere sig.

Desuden fremgår det ingen steder at man kan og vil blive politianmeldt, hvilket jo så ligger udenfor DSB's beføjelser. Hvilket også understøtter mit argument, at de frit benytter love og regler, der ligger langt udenfor deres civile rettigheder. Først og fremmest må man jo tro at de skal overholde deres egne regler, og at disse skal overskrides med henvisning på straffeloven før man kan tilnærmelsesvis "anholdes".

Det kan godt være at du tror det er sådan det hænger sammen, og det er sådan du tolker det, men jeg kan fortælle dig af erfaring, at det forholder sig anderledes. Der kan sagtens tilkaldes politi til en person der ikke vil legitimere sig.

Og der står "kan sættes af", ikke "skal sættes af". Men givet, det er da en yndet sport at sætte passagere af, i stedet for at give dem en kontrol afgift, nogle gange er det en større straf. Der er rigtigt mange der kører på røven og får afgifter, uden nogensinde at betale de afgifter, og andre beder lige frem om at få en afgift, og der oplever jeg da jævnligt at de får beskeden at de bare kan stå af næste gang.

Personligt har jeg selv sat en af i Tommerup på fyn, hvor jeg ellers kørte InterCity tog fra Århus til København - og dem der kender turen, ved at Tommerup ikke er et sted InterCity toget normalt standser, så den pågældende passager fik da lige et par ekstra timer på rejsen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Flab
Jamen jeg kan slet ikke se noget problem. Faktum er at der ikke er gyldig billet til rejsen. Årsagen er sådan set sagen uvedkomne i det øjeblik kontrolafgiften skal skrives. Det er noget man må klage over. Igen faktum er at der ikke er gyldig billet til rejsen - og så skal man have en kontrolafgift, den er sådan set ikke ret meget længere end det.

og hvad mener du med " Dermed vil de straffe en for ikke at gøre deres arbejde godt nok"? Der er zonekort på alle stationer, det er bare at betale for den zone der er længst væk - og samtidigt kan jeg da gentage hvad andre har sagt, det er ikke DSBs zoner. Det er Movias, tidligere HUR, tidligere HT - DSB er bare med i samarbejdet.

Jo jo, men så nemt er det altså heller ikke. Det der zonekort. Som ny eller turist i Movias område er det ikke helt gennemskueligt hvor busserne egentlig kører, feks. Jeg har en lille sød historie nede i Vallensbæk, men den tager vi en anden gang.

Det er fint nok at DSB låser togsættene når de er i fart. Faktisk tæt på genialt. Men hvis nogen vil af et tog ved en station og de forhindres i det, så må S-togsrevisorerne ikke forhindre folk i det, som jeg læser de forskellige indlæg. De må til gengæld godt følge efter folk og tilkalde politiet og så få betjentene til at tage affære, men det er sådan cirka også alt. Spørgsmålet er bare om en afgift som i halvdelen af tilfældene omstødes vil være det værd.

Måske DSB skal overveje måder at sørge for at folk HAR gyldig rejsehjemmel før de stiger på toget i stedet for den der gråzone de er på vej ud i.

Flab

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Flab
Det kan godt være at du tror det er sådan det hænger sammen, og det er sådan du tolker det, men jeg kan fortælle dig af erfaring, at det forholder sig anderledes. Der kan sagtens tilkaldes politi til en person der ikke vil legitimere sig.

Og der står "kan sættes af", ikke "skal sættes af". Men givet, det er da en yndet sport at sætte passagere af, i stedet for at give dem en kontrol afgift, nogle gange er det en større straf. Der er rigtigt mange der kører på røven og får afgifter, uden nogensinde at betale de afgifter, og andre beder lige frem om at få en afgift, og der oplever jeg da jævnligt at de får beskeden at de bare kan stå af næste gang.

Personligt har jeg selv sat en af i Tommerup på fyn, hvor jeg ellers kørte InterCity tog fra Århus til København - og dem der kender turen, ved at Tommerup ikke er et sted InterCity toget normalt standser, så den pågældende passager fik da lige et par ekstra timer på rejsen.

Når det er en gratist, som spekulerer i det, så skal de bare sættes af på Læsø, hvis I kommer forbi. ;) Men jeg synes der er forskel på om det er en, der har en zone for lidt, eller om det er en dreven satan.

Den slags kan altså godt undersøges på farten, hvis/når folk legitimerer sig. DSB skal bare lige med på noderne.

Flab

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DonYLotta

Du følger tydeligvis ikke med i hvordan Danmark efterhånden er skruet sammen. Kan man tilskrives en afgift/bøde, går disse firmaer hele vejen, for at det skal lykkedes, og det skal man være møghamrende skeptisk overfor, og ikke bare finde sig i det uden selv at gå hele vejen.

Ved Europark/andre perkeringsfirmaer, bliver man tilskrevet en direkte bøde, der er veldokumenteret og det hele. Opdager man sin fejl om fejlagtig parkering, har man rig mulighed for at råde bod på skaden ved at fjerne sin bil inden bøden bliver lagt i forruden.

Såvidt det er mig bekendt, har en DSB kontrollør ikke andet end sit ord med sig, når noget skal bevises, og problemet for at man får udskudt sin rejse ved at stå af på næste station og stemple korrekt, er jo at råde bod på skaden, med en personlig forsinkelse som straf. Derfor holder jeg stadig kraftigt fat i, at jeg aldrig kunne finde på at opgive min identifikation til en kontrollør, hvis jeg manglede een zone på mit klippekort.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...