Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
CartzoRie

Dsb bøde

Recommended Posts

DonYLotta
Skrevet (redigeret)
Tja altså: Jeg kørte i tog med én i fredags, som manglede en zone (fordi han angiveligt var faldet i søvn, kørt en station for langt og blev snuppet på vej tilbage). Han ville heller ikke vise legitimation til at starte med, indtil vagterne (ja, kontrollørerne havde vagter med) fik ham overbevist om, at det var bedre end alternativet: At køre med ind til politiet på Hovedbanen.

Nu må jeg ærligt indrømme at jeg ikke forstår mig på "zoner". Forholder det sig ikke sådan, at man må køre frit indenfor een zone i et par timer, så længe man har betalt for at køre i denne? Der må åbenbart have været noget der var usammenhængende på hans billet, siden han skulle have en kontrolafgift, eller havde han krydset en zone grænse?

Jeg har godt nok holdt mig lidt tilbage med "DSB loven" her: DSB: Betingelser, og må stadig stille mig uforstående overfor at der er en generel holdning, at man hovedløst bare skal bukke sig forover og tage imod, så snart man møder en kontrollør, der tror han er ansat ved ordensmagten - hvilket vedkommende IKKE er.

Under paragraf 4 står der flg:

En passager, der ikke er i besiddelse af gyldig billet eller kort, skal på forlangende af DSB’s personale opgive sit fulde navn, adresse og fødselsdag og -år samt legitimere sig ved kørekort eller andet retsgyldigt dokument med foto.

Betaler passageren ikke straks for den kontrolafgift, der opkræves, udleveres en opkrævning på beløbet, og passageren skal kvittere for modtagelsen med navn, adresse, fødselsdato og underskrift samt legitimere sig som beskrevet ovenfor. Nægter passageren at modtage opkrævningen, kan passageren sættes af toget. Passageren har ikke krav på tilbagebetaling af eventuel allerede foretaget betaling.

Ovenstående er mig bekendt, ikke en del af straffeloven, men blot et ringe og upræcist formuleret regelsæt, som deriblandt også indeholder en del stavefejl - hvad det så end kan bruges til :lol:

Jeg vil da også gerne høre, hvad udfaldet på at nægte at oplyse sin identitet til en person ansat i en privat virksomhed, ville være, såfremt man ikke overskrider straffeloven.

Det holdes selvfølgelig stadig i mente, at man har handlet i god tro, og har haft det man troede var en gyldig billet.

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mir42
Må man virkelig godt "frihedsberøve" når man ikke er politibetjent?

Flab

Det korte svar er - ja, det må man godt! Det kaldes en civil anholdelse.

Men man skal være klar over, at man dermed overtager ansvaret for den tilbageholdtes person og helbred + der kan komme klager, og retssag ud af det, selvom man griber ind i den bedste mening!

Det er også en civil anholdelse, hvis feks en vagt tilbageholder en person - de har ikke andre og flere rettigheder end andre civilie borgere, selvom mange tror det, når der står vagt på deres tøj!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DonYLotta
Skrevet (redigeret)

Men man skal være klar over, at man dermed overtager ansvaret for den tilbageholdtes person og helbred + der kan komme klager, og retssag ud af det, selvom man griber ind i den bedste mening!

Det er også en civil anholdelse, hvis feks en vagt tilbageholder en person - de har ikke andre og flere rettigheder end andre civilie borgere, selvom mange tror det, når der står vagt på deres tøj!

Arh, nu skal du passe på hvad du siger angående disse emner og en civil anholdelse, da man også skal have en god grund til i første omgang at måtte gøre det. Man kan ingenlunde blive anholdt, fordi man gerne vil stå af et tog, og da slet ikke af en vagt eller kontrollør, da de ikke har beføjelser til at lægge folk i håndjern eller tilbageholde folk mod deres vilje. Så hvis de beder en om at følge med på stationen, er man vel strengt taget i sin ret, til at gå i modsat retning det sekund man træder udenfor toget.

Dermed også sagt, ofte er vagter jo mere muskler end hjerne, så troværdigheden ligger i rene og skære trusler, og om man tør ignorere disse.

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Flab

Skal man så ikke oplyse vedkommende om at det er en civil anholdelse?

Jeg er ikke fortaler for at man kan køre på røven. Jeg har selv arbejdet i DSB og har da i kraft af mit arbejdstøj fået folk til at sige "nåh, jeg må vel også hellere klippe i dag". Ja, det synes jeg at du skulle, makker. ;)

Men jeg undrer mig over at revisorerne må tilbageholde en i toget, hvis man gerne vil stå af. Dét undrer jeg mig over for jeg er helt med på at man kan nægtes adgang til toget. Det er jo logik, men hvis folk gerne vil stå af, skal de jo have lov til det, mener jeg.

Derudover har jeg da talt med folk, der arbejdede i regionaltogene, som har fanget gratister, der havde spærret sig inde på lokummet. Her stoppede de så på en station, der normalt ikke var stop på og satte folk af (Trekroner var ret god til det) eller også havde de politiet til at stå og vente på dem på næste station. Og dét synes jeg er helt ok, når folk slet ikke har gyldig rejsehjemmel og barrikaderer sig på lokummet for at undgå kontrolløren.

Men hvis folk fucker rundt i zonerne, burde man bare kunne smide folk af toget. Evt. registrere folk og lade revisorerne tjekke om folk har gamle (ubetalte) bøder, så de kan se om det er en systematisk snyder eller en, der lige er kommet ind med 4-toget, de har fat i.

Flab

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Flab
Jeg har absolut ingen idé om, hvor meget kontrollørerne har lov til.

Men der er jo også den mulighed, at der er forskel på, hvad de har lov til, hvad de truer med at gøre, og hvad de rent faktisk gør.

Jo jo, men derfor er det vel meget godt at vide HVAD de egentlig må, så man ikke begynder at melde dem til politiet for at udføre sit arbejde. ;)

Flab

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
All

Københavns zone system er ikke til at finde ud af. da jeg flyttede til Kbh. tog det mig månder til at lære zonerne.

Jeg havde 4 zoner fra hjem til arbejde, men 5 zoner fra arbejde hjem, selvom det var helt nøjagtig den sammme rute. Fik også en bøde fordi jeg brugte mit 4 zoners klippekort til hejmturen.

For turister der kommer til Kbh. må det være endnu mere forvirrende. I andre storbyer kan man få familie biletter, eller weekend biletter og så kan der køres alt det man vil i en uge eller over en weekend.

Hvis Kbh vil holde på turisterne, så må de lave det offentlige transport lidt nemmere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mavser
Jamen, ja? Det betyder bare ikke at man må frihedsberøve folk, når man ikke er politimand? Det undrer mig en del at man må bestemme om folk må gå ud af et tog eller ej, fordi man ikke har løst hjemmel til rejsen.

Flab

Retsplejeloves §755 stk. 2 giver dig fuld bemyndigelse til at anholde en person, hvis han udfører et strafbart forhold der er undergivet offentligt påtale.

Hvilket vil sige at hvis du pander en tjenestemand en (eller en hvilken som helst anden person), så må denne person godt anholde dig, og dermed tilbageholde dig indtil politiet kommer frem.

Personen der anholder dig, skal så oplyse dig om tidspunkt. Tidspunktet er vigtigt, for du har krav på at se en dommer inden for 24 timer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mavser
Lige mine ord, og hvad skulle de så angiveligt bruge som argument for lovligt at kunne frihedsberøve en?

Man har pligt til at oplyse navn og adresse, hvis man ikke har gyldig rejsehjemmel. Så man kan sagtens anholde en person, der nægter.

Dog synes jeg det er underligt at de ville tage personen med til politistationen, normalt vil vi meget hellere holde og vente på at politiet kommer - det koster 6000 kroner pr. minut et tog bliver forsinket, og lur mig om ikke DSB vil forsøge at tørre den regning af på ham der ikke vil fortælle hvem han er ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mavser
Skrevet (redigeret)
Arh, nu skal du passe på hvad du siger angående disse emner og en civil anholdelse, da man også skal have en god grund til i første omgang at måtte gøre det. Man kan ingenlunde blive anholdt, fordi man gerne vil stå af et tog, og da slet ikke af en vagt eller kontrollør, da de ikke har beføjelser til at lægge folk i håndjern eller tilbageholde folk mod deres vilje.

Du tager fejl ;)

Eller nej, du kan ikke blive anholdt og tilbageholdt, hvis du bare vil stige af et tog. Det du kan blive anholdt og tilbageholdt for, er ikke at ville oplyse hvem du er, når du ikke har en gyldig billet.

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Flab
Retsplejeloves §755 stk. 2 giver dig fuld bemyndigelse til at anholde en person, hvis han udfører et strafbart forhold der er undergivet offentligt påtale.

Hvilket vil sige at hvis du pander en tjenestemand en (eller en hvilken som helst anden person), så må denne person godt anholde dig, og dermed tilbageholde dig indtil politiet kommer frem.

Personen der anholder dig, skal så oplyse dig om tidspunkt. Tidspunktet er vigtigt, for du har krav på at se en dommer inden for 24 timer.

Jo jo - men altså. Vi leger lige at jeg mangler en zone, det opdages, toget stopper på en station og jeg vil hoppe af. Det forhindres jeg i af revisorerne. Må de det? For så kan vi jo køre helt til Høje Tåstrup før jeg kan komme af toget med deres tilladelse - og så skal jeg spilde tid på at komme hjem igen.

Dét er hvad jeg spørger om. Jeg spørger ikke om hvad der sker, hvis jeg slår nogen ned - S-togsrevisor eller ej.

Flab

PS. Hvis man foretager en tilbageholdelse, må man vel ikke låse folk inde mens man venter på politiet? For et togsæt i fart er jo aflåst?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...