CartzoRie

Dsb bøde

Recommended Posts

Maybe_I_should_ask_Doctor_Phil

De der nye automatiske kort, vil man kunne få dem med pendler-rabat eller SU-rabat? For ellers bliver det da godt nok dyrt, hvis den automatisk trækker for rejsen hver gang :genert:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mir42
Arh, nu skal du passe på hvad du siger angående disse emner og en civil anholdelse, da man også skal have en god grund til i første omgang at måtte gøre det. Man kan ingenlunde blive anholdt, fordi man gerne vil stå af et tog, og da slet ikke af en vagt eller kontrollør, da de ikke har beføjelser til at lægge folk i håndjern eller tilbageholde folk mod deres vilje. Så hvis de beder en om at følge med på stationen, er man vel strengt taget i sin ret, til at gå i modsat retning det sekund man træder udenfor toget.

Dermed også sagt, ofte er vagter jo mere muskler end hjerne, så troværdigheden ligger i rene og skære trusler, og om man tør ignorere disse.

Har jeg da sagt andet?? :forvirret

Og det må være nogen sjove steder du opholder dig, siden du har den slags oplevelser af sikkerhedsbranchen - ja, der er ganske givet nogen rådne æbler ibland dem der kalder sig vagter, men der ér altså også rigtig mange i den form for arbejde, som går op i at gøre det på en god og ordentlig måde!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mir42
Skal man så ikke oplyse vedkommende om at det er en civil anholdelse?

Jeg er ikke fortaler for at man kan køre på røven. Jeg har selv arbejdet i DSB og har da i kraft af mit arbejdstøj fået folk til at sige "nåh, jeg må vel også hellere klippe i dag". Ja, det synes jeg at du skulle, makker. ;)

Men jeg undrer mig over at revisorerne må tilbageholde en i toget, hvis man gerne vil stå af. Dét undrer jeg mig over for jeg er helt med på at man kan nægtes adgang til toget. Det er jo logik, men hvis folk gerne vil stå af, skal de jo have lov til det, mener jeg.

Derudover har jeg da talt med folk, der arbejdede i regionaltogene, som har fanget gratister, der havde spærret sig inde på lokummet. Her stoppede de så på en station, der normalt ikke var stop på og satte folk af (Trekroner var ret god til det) eller også havde de politiet til at stå og vente på dem på næste station. Og dét synes jeg er helt ok, når folk slet ikke har gyldig rejsehjemmel og barrikaderer sig på lokummet for at undgå kontrolløren.

Men hvis folk fucker rundt i zonerne, burde man bare kunne smide folk af toget. Evt. registrere folk og lade revisorerne tjekke om folk har gamle (ubetalte) bøder, så de kan se om det er en systematisk snyder eller en, der lige er kommet ind med 4-toget, de har fat i.

Flab

Det kommer an på hvormeget den enkelte vil involvere sig, med efterfølgende risiko - men basalt set, så har enhver ret til at tilbageholde en person der begår kriminalitet! Spørgsmålet er så, omkring den magt der anvendes, om forbrydelsen står mål med magtanvendelsen, og om man kan sige at den tilbageholdte ville være til fare for andre, eller sig selv.

De paragraffer der er tale om,kan jeg huske fra min tid som vagt, da vi blev undervist i dem, inden autorisationen - de benævntes ofte som gummiparagraffer, idet de så absolut kan strækkes, både den ene, og den anden vej!

Personligt tog jeg allerede dengang det valg at jeg så absolut ikke ville sætte hverken min autorisation, eller straffeattest på spil - så der skal da være Meget gode grunde til det før jeg evt griber ind i noget!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
advocatus-diaboli
Hmm, umiddelbart så mener jeg helt bestemt at det er Retsplejelovens §755 stk.2 vi snakker om når man tilbageholder nogen, og også dette Togføreren benytter sig af.

Men hvordan er du kommer frem til Straffelovens §13, stk.3 som omhandler offentlige påbud og nødværge er den som de benytter sig af? i øvrigt mener jeg da ikke at du kører gratis ligefrem eller dsb-ansatte har magt til at udstede et offentlig påbud.

Lad os tage den en gang til for Prins Knud.

RPL § 755, stk. 2 handler om civil anholdelse. Nogle af kravene for en civil anholdelse er, at man oplyser den anholdte om tidspunktet, overdrager den anholdte til politiet HVER GANG og oplyser dem om tidspunktet og hvilken lov de har overtrådt og ikke mindst, at de er anholdt i forbindelse med noget kriminelt.

Kriminelt er, når man overtræder en paragraf i STRAFFELOVEN. Ikke når man overtræder eksempelvis Jernbaneloven.

Oplyser kontrollørerne de personer, der kører uden billet, om tidspunktet? Nej. Overdrager de dem til politiet HVER GANG? Nej. Har de overtrådt straffeloven ved at køre uden billet, og dermed gjort noget kriminelt? Nej.

Deraf kan man deducere, at det ikke er en civil anholdelse. Jeg tør vædde på at selv en advokatfuldmægtig kan vinde en erstatningssag for dig, hvis kontrolløren laver en civil anholdelse på en person, for ikke at have gyldig billet.

Hvad så med en tilbageholdelse? Hvornår må man tilbageholde en person og hvorfor? Det kan man læse i Straffelovens § 13, stk. 3.

"Stk. 3. Tilsvarende regler finder anvendelse på handlinger, som er nødvendige for på retmæssig måde at skaffe lovlige påbud adlydt, iværksætte en lovlig pågribelse eller hindre en fanges eller tvangsanbragt persons rømning."

I Jernbanelovens § 22, stk. 5 står der:

"Stk. 5. Med bøde straffes den, der skaffer sig eller forsøger at skaffe sig befordring med ugyldig billet eller ugyldigt kort."

og i § 23 står der:

"§ 23. Transportministeren fastsætter regler om jernbanevirksomhedernes adgang til at opkræve kontrolafgift og ekspeditionsgebyr for passagerer, der ikke foreviser gyldig rejsehjemmel (billetter og kort).

Stk. 2. Restanceinddrivelsesmyndigheden kan inddrive skyldige beløb ved modregning i overskydende skat.

Stk. 3. Jernbanevirksomheden kan fastsætte regler om pligt for passagerer, der ikke er i besiddelse af gyldig rejsehjemmel (billetter og kort), til på forlangende at forevise legitimation med henblik på at fastslå passagerens identitet."

Det er altså påbudt ved lov at have gyldig rejsehjemmel og det er påbudt, at man skal forevise legitimation på forlangende, hvis selskabet (DSB) har regler om det. Fra Straffelovens § 13, stk. 3, stod der at det var i orden at bruge "tilsvarende regler" - altså nødvendig magt - når man forsøgte at "skaffe lovlige påbud adlydt eller iværksætte en lovlig pågribelse".

Deraf kan vi deducere, at det er Straffelovens § 13, stk. 3, der hjemler en tilbageholdelse, når en kontrollør tilbageholder en passager uden gyldig billet. Men alt efter hvordan situationen udvikler sig og hvor kraftigt og hvordan man tilbageholder, så kan det ende med at enten den ene eller den anden bliver straffet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind