Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
CartzoRie

Dsb bøde

Recommended Posts

CartzoRie

Hej :)

Min kæreste rejste idag, hjem fra mig af (kgs. Lyngby) til Randers.

Men da han skulle med bus fra valby, skulle han med bus og tog for, at komme dertil.

Vi stod ude ved bussen (til lyngby st.) og kunne se, at der kun var 3 zoner til Valby st. Vi spurgte buschaufføren om det kunne passe og han sagde ja.

Men da min kæreste så kommer ind omkring hovedbanegården kommer der kontrollører og giver ham en bøde på 750 kr, fordi han mangler 2 zoner. De siger altså, at der var 5 zoner derind.

Min kæreste spørg om det ikke bare er muligt, at han hoppe ud og klippe en gang til, men nej.

Samme tidspunkt kommer en anden kontrollør hen til en hjemløs. Han får ingen bøde, men bare besked på at gå af ved næste stop.

Min kæreste føler sig virkelig dårligt behandlet, fordi han jo slet ikke har samme system derovre som vi har her, + han ikke får muligheden for, at gå ud og klippe og ham den anden ikke får en bøde.

Vi fik jo af vide af chaufføren, at der kun var 3 zoner - ligeledes sagde kortet (der er ved stoppesteder så man kan se zonerne)

Har i nogen ideer til hvad vi skal gøre?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nille_07

Fra Lyngby til Valby er der 3 men kører man over hovedbanen er der 4 zoner. Hvor kontrolløren får 5 zoner fra forstår jeg ikke. Men buschaufføren har desværre ikke vejledt jer helt rigtigt. Hvad I kan gøre ved jeg ikke, andet end at ringe til dsb

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nille_07
Skrevet (redigeret)
Ja, betale bøden, snuppe en tudekiks og så tjekke zonen planen ordentlig næste gang...

Det er jeres, og ikke chaufførens ansvar at I får det rigtige antal zoner.

Man kan ikke plukke håret af en skaldet. Og at man undlader at give en hjemløs en bøde for at køre uden gyldig rejsehjemmel, er ikke nødvendigvis ensbetydende at det samme gør sig gældende for alle andre.

Sidst men ikke mindst så er det ikke systemets skyld at din kæreste er vant til et andet billetterings system....

øhhh har man ikke lov til at spørge uden at blive mødt med sådan et indlæg. Det virker lidt som om du er træt af folk der ikke kan finde ud af dsb :D hvilken også er mange, men jeg selv synes nu heller ikke altid det er nemt.

Ja undskylde men synes ikke det er særlig fint - så hellere blive ud af tråden i stedet for at forslå tudekiks som TS ikke rigtig kan bruge til noget

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nille_07
Der er 5 zoner fra Lyngby til Hovedbanen med S-tog

41-31-30-2-1 begin_of_the_skype_highlighting**************41-31-30-2-1******end_of_the_skype_highlighting

http://www.dsb.dk/Global/PDF/Zonekort/s_tog_zonekort.pdf

Det afhænger af hvilken vej man tager. Kan godt se dit kort, men har aldrig hørt om 5 kun 4 zoner - har snakket med tog personale om dette, da jeg ikke kunne forstå der var forskel på zonerne. Men jeg synes også det er et forfærdeligt indviklet system hvor der ikke altid er enighed

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Onbekend
Min kæreste føler sig virkelig dårligt behandlet, fordi han jo slet ikke har samme system derovre som vi har her, + han ikke får muligheden for, at gå ud og klippe og ham den anden ikke får en bøde.

Vi fik jo af vide af chaufføren, at der kun var 3 zoner - ligeledes sagde kortet (der er ved stoppesteder så man kan se zonerne)

Har i nogen ideer til hvad vi skal gøre?

Nogen gange lære man tingen på den hårde måde. Det gjorde jeg også selv da jeg flytte til kbh og ikke helt havde lært det med zoner endnu, så havde klippet en zone for lidt. Jeg blev smidt af ved næste stop og fik en bøde.

Jeg klaget men der var ikke noget at gøre. Det er op til en selv at tjekke om den billet man får er rigtig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Alba_a
Ja, betale bøden, snuppe en tudekiks og så tjekke zonen planen ordentlig næste gang...

Det er jeres, og ikke chaufførens ansvar at I får det rigtige antal zoner.

Man kan ikke plukke håret af en skaldet. Og at man undlader at give en hjemløs en bøde for at køre uden gyldig rejsehjemmel, er ikke nødvendigvis ensbetydende at det samme gør sig gældende for alle andre.

Sidst men ikke mindst så er det ikke systemets skyld at din kæreste er vant til et andet billetterings system....

Hold nu lige op en gang. Man kan sørme godt have lidt forståelse for, at man kan se forkert på en plan - og når man så forsøger at helgardere sig ved at spørge chaufføren, hvad i alverden skal man så mere gøre? Så forstår jeg sørme godt, at man bliver ærgelig.

Man behøver ikke være så skide firkantet og barsk hele tiden!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Flab

Jeg spurgte engang en i DSB-billetsalget på Friheden - ja, det er mange år siden - og fik et forkert svar. Jeg blev så også knaldet i toget og fik en bøde. Jeg klagede. Og fik medhold. For deres egne ansatte skal altså have styr på det. Buschaufførerne kan man ikke regne en skid med. :D

Flab

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Smokehat
Der er altså 5.

Hvis du tager s-toget kommer du igennem 5 zoner før du ender på hovedbanen.

du starter i 41-31-30-2-1.

30 er en så lille zone at den kun kan være indført for at DSB skal tjene mest muligt.Men hvis du står på gentofte og tager bussen, så er der kun 4.

Det københavnske zone system er ikke noget DSB har noget med at gøre. Det er i sin tid opfundet af HT, og efterfølgende videreført af HUR og MOVIA. DSB skal følge takstsystemet i de regioner de kører i, så længe der er tale om lokale rejser. DSB administrerer altså kun et fjollet system, de bestemmer ikke over det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
advocatus-diaboli
Ja, du KØRER IGENNEM 5, men du skal kun BETALE for 4, for zone 31 og 30 tæller begge som zone nr 2 (som illustreret ved, at de begge er blå på det vedhæftede zone-kort)

Medmindre at man skal købe månedskort på strækningen. Så tæller alle 5 zoner.

I øvrigt så får man ikke bøder af DSB. Man får afgifter. Beløbet er det samme, men der er juridiske forskelle på rettigheder og pligter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
TanteLilla

Hmm, det er da strengt at dn hjemløse ikke også får en bøde. Selvom han ikke kan betale den sakl han da have den. Prøv at klage til dsb det har jeg engang gjort og jeg fik pengene tilbage

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...