sej78

Min datter vil kun lave lort i ble.. Gode råd søges!

Recommended Posts

sej78

Sagen er den at Dicte har været ble fri siden hun var lidt over to år. Dog med det forbehold at hun kun vil lave lort i en ble. I stedet for at benytte toilet/potte bruger hun altså en ble. Hun er nu 4½ og jeg er løbet tør for gode forslag til at få denne dumme vane vænnet fra.

Jeg har forsøgt at nægte hende en ble... så holder hun sig.

Jeg har forsøgt med bestikkelse.. det virker ikke.

Jeg har forsøgt at hælde lorten fra bleen over i toilettet for at vise hende hvilken vej det skal.

Jeg har forsøgt at spørge børnehaven om hjælp.. der var ikke så mange brugbare råd at hente.

Jeg har forsøgt at ligge en ble i potten, og forsøgt at overtale hende til at skide der.

Vi har forsøgt at lave sjov med det... følge pølsen til svømning, køre toget til endestationen osv osv.. ja jeg er desperat. :blush:

Idag har jeg så hevet lukkedimserne af bleerne og sagt at hun er blevet for stor nu, at de ikke kan lukkes på hende mere, fordi bleer er til små børn, og at hun er en stor pige... hun sad godt en time med bleen i potten og forsøgte at lave lort, med tårene sprøjtende ud af øjnene, men ingen lort. Hun endte med at opgive... holde sig og gå i seng :trist:

Er der nogen der har stået i samme situation, som har nogle guldkorn?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
daisyE

Hvad for slags bestikkelse har du prøvet?

Og har du prøvet at stoppe med at tale om det? Altså give hende en pause og se om hun så kommer videre?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenGladeBondepige

Vi har stået i FULDSTÆNDIGT samme sitiation for kort tid siden med vores søn på 4 år.

Vi havde virkelig også prøvet alt hvad vi kunne komme i tanke om.

Jeg har egentlig ikke noget råd men jeg kan fortælle hvad det udløste her. Min søn fik såmænd noget så lækkert som tyndskid, det var oveni købet på dagen hvor vi skulle holde barnedåb for lillebror og vi skulle giftes. Der stod jeg på toilettet og fedtede rundt i min fine kjole med lorte bleer med tyndskid, fy for pokker :lol: Så jeg skruede bissen på og sagde at nu var det altså toilettet, og det var han enig i :-D Siden den dag har han gået på toilettet.

Jeg ved hvor frustrerende det er :kys:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
SalomonsMor

Jeg undre mig lidt over hvor BH er i dette? Du skal bare sige at du gerne vil ha en samtale med den psykolog der samarbejder med børnehaven. Det kan være at pædagoger og forældre kan få lidt vejledning og tip til hvad i kan gøre... Det er vigtigt i har en aftale om hvad i gør, altså en klar strategi og det tror jeg helt sikkert at psykologen kan byde ind med:kys:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenGladeBondepige

Og har du prøvet at stoppe med at tale om det? Altså give hende en pause og se om hun så kommer videre?

Det prøvede vi også uden effekt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
sej78

der er sådan en bestemt barbiedukke som hun går og sparer sammen til, den har jeg lovet hun må få hvis hun to dage i træk laver på toilettet.

Jeg har prøvet med slik, valgfri gave fra legetøjsbutikken, at hun må få mors VOKSEN neglelak på.... you name it.

Jeg har sagt at man ikke kan starte i skole før man har lært det... :blush: og hun tæller nærmest dagene til hun skal begynde i skole..

Ja, jeg har også prøvet at lade det være i en periode.. men hun virker slet ikke interesseret i at skulle af med den.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
sej78
Jeg undre mig lidt over hvor BH er i dette? Du skal bare sige at du gerne vil ha en samtale med den psykolog der samarbejder med børnehaven. Det kan være at pædagoger og forældre kan få lidt vejledning og tip til hvad i kan gøre... Det er vigtigt i har en aftale om hvad i gør, altså en klar strategi og det tror jeg helt sikkert at psykologen kan byde ind med:kys:

Det de bød ind med var:

Pædagog: Spørg Dicte hvad der skal til før hun kan lave lort på toilettet..

Da jeg så vender tilbage efter jeg har talt med Dicte , siger jeg at hun ikek forstår spørgsmålet... så siger pædagogen... det må vi lige se på så

Jeg vender så tilbage nogle dage senere, hvor sagen er vendt med en anden pædagog, og de mener bare at vi lige skal se det an. :genert:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
SalomonsMor
Det de bød ind med var:

Pædagog: Spørg Dicte hvad der skal til før hun kan lave lort på toilettet..

Da jeg så vender tilbage efter jeg har talt med Dicte , siger jeg at hun ikek forstår spørgsmålet... så siger pædagogen... det må vi lige se på så

Jeg vender så tilbage nogle dage senere, hvor sagen er vendt med en anden pædagog, og de mener bare at vi lige skal se det an. :genert:

Ok... :devil: jaja, men så synes jeg du skal lave en NY formulering og den skal gå på at DU er bekymret over det og det fylder meget hos jer (altså hvis det er sandt self.) Noget i den dur og så skal du sige at du gerne vil ha en samtale med psykologen og om de vil booke en tid ?

Sådan fungerer det tit og det har vi selv brugt:gogo:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Strandmus

Selvom du har prøvet med bestikkelse, så vil jeg alligevel fortælle, hvordan vi gjorde med J. Han var godt nok noget yngre end Dicte. Da han blev blefri sidste sommer, ville han ikke lave lort på toilettet, han bad ikke om at få ble på, selvom jeg havde sagt, at det var helt ok. Næh, han sked bare i bukserne :shock: Så jeg var rimeligt desperat efter at finde en løsning.

Jeg lovede han så 2 smarties hver gang, han havde lavet lort på toilettet. Og jeg mener, at der ikke gik mere end et par dage, så havde han set lyset i det. Problemet var faktisk større, da vi skulle udfase Smarties-efter-lort-konceptet :lol:

Lige meget hvilken løsning du prøver, så synes jeg, at det skal foregå på toilettet og ikke på potten.

Rosa, som indimellem bliver forstoppet, får Nintendoen med derud og sidder dermed længe nok til at blive færdig - måske det var en mulighed.

Og ellers tænker jeg, at hun måske 'bare' skal have lov til at skide i bukserne :blush: Altså jeg tænker, at hun er så stor, at hun bare vil synes, at det er for klamt og dermed finder ud af, at det er bedre med toilettet. Der er jo bare den risiko, at hun holder sig så længe, at hun bliver forstoppet. Men hvis hun ellers laver lort regelmæssigt, så tænker jeg, at risikoen for forstoppelse er relativt lille, da hun jo er inde i en 'rytme' med at komme af med det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
daisyE

Jeg tror det er fornemmelsen af at sidde på toilettet der er problemet når de er vant til at mærke "varmen" når de laver noget. samt at bleen jo suger og holder varm.

Nå men det løser jo ikke dit problem.

Måske er hun bare ikke klar. Alexander var heller ikke til at få til noget før han selv syntes det var en god ide. Vi brugte en del tid på toiletettet bare med at sidde. Det skal jo være hyggeligt derude. Vi bruget meget tid på at sige at når men skal lave bæ på toilettet er det som at slå en stor prut. Der bliver grinet meget af prutter her i huset og de bliver kaldet snigere og stinky. Det har nok hjulpet på situationen.

Jeg tænker at hun skal have lov at prøve det i bukserne for det er bare ikke helt så varmt og hyggeligt....men også meget ulækkert for dig. men jeg opfatter det sådan at hun ber om at få bleen på for at lave bæ og så er det jo lidt svært.

Hvad siger BH?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind