Lenamm

Søger Bortadopteret dreng fra 1982

Recommended Posts

Gæst
Ved du hvad suPerhemmelig, for det første har jeg ikke modsætningssluttet som du har . Men det er helt tydeligt du sidder parat med noget som er svært at forholde sig til. Du behøver ikke at insinuere og lægge til grund at jeg tænker på en måde. Men jeg kan klart se at noget trigger dig.

Det her er nu engang en debat, hvor du har lagt et emne ud. Hvis du ikke kan lide, at få respons, så afslut emnet for dit vedkommende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gaissi
Det betyder vel også at man har haft det godt hvis man ikke ønsker at se sin biomor. Det ville være nok for mig at vide at han havde haft det godt. Jeg ville blive meget glad

Det kan man nok ikke sige generelt. Jeg kan kun tale for mig selv. Jeg har haft en super fantastisk og meget kærlig barndom. Som skrevet så har både min søster og jeg ( vi er ikke biologiske søstre) altid vist at vi var adopterede, men vi har aldrig haft behov for anden familie end den vi nu har. Vores børn ved også at vi er adopterede.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
pollyfilla
Jeg mener så, at forældre bør fortælle deres børn, at de er adopterede.

Jeg er så ikke helt sikker på, at jeg synes, at det er godt, at biologiske forældre, som det fremstilles her kan sætte sig i kontakt med de bortadopterede børn uden forældrenes vidende og uden at børnene har ønsket det. Jeg har ikke læst op på, hvad reglerne er udover denne tråd.

Jeg ville hellere, at børnene kunne gøre det som voksne den anden vej rundt. Det kræver naturligvis, man ved, at man er adopteret, men det tror jeg så, at langt de fleste ved.

Det er jeg grundlæggende også enig med dig i. At forældre bør fortælle deres børn.

Men jeg tænker samtidig, at hvis det ikke er fortalt, så kunne det jo være, at det var helt fornuftige årsager hertil. Fx. psykisk sygdom el.lign. Og hvorvidt adoptivbarnet ville være i stand til at kapere informationen, bliver der jo ikke taget hensyn til jf. den ny lovgivning.

Helt enig med dig i det sidste! At det må være op til de adopterede at tage kontakt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Superhemmelig
Ved du hvad suPerhemmelig, for det første har jeg ikke modsætningssluttet som du har . Men det er helt tydeligt du sidder parat med noget som er svært at forholde sig til. Du behøver ikke at insinuere og lægge til grund at jeg tænker på en måde. Men jeg kan klart se at noget trigger dig.

Du ved da ikke hvad jeg har og ikke har. Jeg stiller dig et spørgsmål. Du behøver ikke svare, hvis det er vanskeligt for dig. I så fald konkluderer jeg bare selv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Fordi det er en væsentlig oplysning, som jeg synes at det voksne barn selv skal have lov til at tages tilling til.

Hvis personen går og drømmer om at møde sine biologiske forælder, skal adoptivforældrene så bare kunne blokere for dette, når vi taler om en voksen person?

Ved de fleste børn i dag ikke er de er adopterede?

Hvis et adoptivbarn har den drøm, så kan vedkommende evt. gå gennem kirkebogen for at få noget vished og information og søge aktinsigt i adoptionssagen.

Da jeg sad med kirkebøgerne var det Familestyrelsen, der kunne vejlede myndige adoptivbørn om at finde biologiske forældre/familiie.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lenamm

Det er da det du skriver. Du må være vant til at få ret og jeg er ret sikker på at det har du altid.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
pollyfilla
Fordi det er en væsentlig oplysning, som jeg synes at det voksne barn selv skal have lov til at tages tilling til.

Hvis personen går og drømmer om at møde sine biologiske forælder, skal adoptivforældrene så bare kunne blokere for dette, når vi taler om en voksen person?

Ved de fleste børn i dag ikke er de er adopterede?

Jeg ved ikke, hvordan det ligger med adopteredes viden om netop adoptionen. Jeg kunne da forestille mig, at hovedparten ved det, men jeg aner det ikke.

Men en person, der ikke ved at h*n er adopteret, vil jo ikke gå og nære et ønske om at møde de biologiske forældre. Vedkommende tror jo fuldt og fast på, at de forældre der er også er de biologiske..

Det er klart, at der ligger nogle moralske og etiske aspekter i, hvorvidt man som adopteret har ret til at vide, at man er adopteret. At der er nogle andre biologiske forbundne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lenamm

Rart at vide at man kan findes af adoptivbarnet

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Det er jeg grundlæggende også enig med dig i. At forældre bør fortælle deres børn.

Men jeg tænker samtidig, at hvis det ikke er fortalt, så kunne det jo være, at det var helt fornuftige årsager hertil. Fx. psykisk sygdom el.lign. Og hvorvidt adoptivbarnet ville være i stand til at kapere informationen, bliver der jo ikke taget hensyn til jf. den ny lovgivning.

Helt enig med dig i det sidste! At det må være op til de adopterede at tage kontakt.

Naturligvis kan der være grunde til, at det ikke er blevet sagt.

Jeg mener så, at det bør være noget, man fortæller børnene - men altså, det står jo adoptivforældre frit for og ved adoption af et dansk barn kan det jo lettere forties end ved adoption af et udenlandsk barn.

Det er jo netop det springende punkt - at der er mennesker, der ikke ved, at de er adopterede og ikke kan tage kontakt af den årsag.

Men altså, jeg er ikke sikker på, at jeg synes, at det skal være årsag til, at samtlige biologiske forældre har ret til at sætte sig i kontakt med de børn, de har valgt at bortadoptere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Jeg ved ikke, hvordan det ligger med adopteredes viden om netop adoptionen. Jeg kunne da forestille mig, at hovedparten ved det, men jeg aner det ikke.

Men en person, der ikke ved at h*n er adopteret, vil jo ikke gå og nære et ønske om at møde de biologiske forældre. Vedkommende tror jo fuldt og fast på, at de forældre der er også er de biologiske..

Det er klart, at der ligger nogle moralske og etiske aspekter i, hvorvidt man som adopteret har ret til at vide, at man er adopteret. At der er nogle andre biologiske forbundne.

Min oplevelse er, at nogle af disse mennesker fornemmer det uden at vide det og oplever en vis rodløshed og fremmedgørelse.

Jeg ved ikke, hvad man vejleder kommende adoptivforældre i, men jeg håber, at man taler med dem om, at det er vigtigt at børn/unge/voksne får sandheden at vide. Det ændrer jo ikke på, hvem der er forældre for disse børn at de får en vide om, at de er adopterede.

Ja, du har ret i, at der er meget etik i disse store spørgsmål.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind