Lenamm

Søger Bortadopteret dreng fra 1982

Recommended Posts

pollyfilla
Familie styrelsen har meddelt mig ( efter jeg herinde fik oplyst om det ) at jeg kan sende en via dem et brev til adoptivforældrene de har her 14 dage til at fortælle " barnet" om det. Sker det ikke vil fam. Styrelsen så kontakte adoptivbarnet som så bestemmer om han ønsker kontakt. Loven blev ændret i 2008 så der er åbnet mulighed for mødre at søge deres bortadopterede børn .

Det er jo dejligt, at det er åbnet mulighed for, at mødre kan søge efter deres adoptivbørn. Det er selvfølgelig godt for dig og det, du ønsker.

Men forældrene er vel ikke tvunget til at fortælle deres søn om hans ophav, fordi du sender et brev?

Er det ikke forældrene, der skal afgøre, om 1) de vil fortælle deres søn om adoptionen, 2) om der ønskes kontakt med dig og 3) Har Familiestyrelsen virkelig mulighed for at gå forbi forældrene og tage direkte kontakt til den adopterede?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lenamm

Ja tilsyneladende . Loven blev ændret i 2008. Først kontakter de adoptiv forældre som har 14 dage til at fortælle om det såfremt de ikke gør det sender de det videre såfremt barnet er myndigt. Det er heller ikke en retstilstand jeg bryder mig om idet der er lovgivet med tilbagevirkende kraft. At forældrene havde indstillet sig på at noget sådant aldrig kunne ske. Det er lidt en øv lov for den er meget svær rent etisk at tackle. Så vil jeg hellere søge anonymt og håbe han ved det og vi støder sammen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Is-blomst
Det er jo dejligt, at det er åbnet mulighed for, at mødre kan søge efter deres adoptivbørn. Det er selvfølgelig godt for dig og det, du ønsker.

Men forældrene er vel ikke tvunget til at fortælle deres søn om hans ophav, fordi du sender et brev?

Er det ikke forældrene, der skal afgøre, om 1) de vil fortælle deres søn om adoptionen, 2) om der ønskes kontakt med dig og 3) Har Familiestyrelsen virkelig mulighed for at gå forbi forældrene og tage direkte kontakt til den adopterede?

Jeg ved fra tidligere at adoptivforældrene skulle give tilladelse til at barnet blev kontaktet, men jeg synes egentlig at det er ok at familiestyrelsen kan gå mod adoptivforældrenes ønske når barnet er voksent.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Ja tilsyneladende . Loven blev ændret i 2008. Først kontakter de adoptiv forældre som har 14 dage til at fortælle om det såfremt de ikke gør det sender de det videre såfremt barnet er myndigt. Det er heller ikke en retstilstand jeg bryder mig om idet der er lovgivet med tilbagevirkende kraft. At forældrene havde indstillet sig på at noget sådant aldrig kunne ske. Det er lidt en øv lov for den er meget svær rent etisk at tackle. Så vil jeg hellere søge anonymt og håbe han ved det og vi støder sammen.

Det vidste jeg ikke, at man havde ændret loven. Så har man reelt ophævet anonym adoption. Det er faktisk meget tankevækkende, at mennesker der blev lovet at man ikke fik forældrene med i købet nu alligevel får det.

Om du søger anonymt eller direkte er for mig at se hip som hap. Du bryder ind i familiens liv, uanset, hvad du gør.

Det er du nødt til at vælge at være klar over. Det er ikke utænkeligt, at din biologiske søn gerne vil se dig - men det modsatte, at du får lavet en masse ravage for ham er også en klar mulighed.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Dolaem
Grunden til, at JEG tænker sådan er, at adoptivofrældrene ikke ville, at der blev givet oplysninger videre om sønnen.

Det ses meget ofte, at dette er tilfældet i sager, hvor adoptivbarnet ikke ved, at det er adopteret.

Jeg troede ikke der var ret mange i dag der ikke vidste at de var adopteret.

Der har igennem tiderne været en del adopterede i min familie. Min morfar blev adopteret da hans bio-mor døde da han var ret lille (under 1 år) Faren kunne dengang ikke klare at stå med et lille barn (det er 100 år siden i år) for der var også større søskende. De kontaktede min morfars nye familie efter nogen år, men min oldefar sagde "når de ikke ville have ham dengang, skal de heller ikke have ham nu"

Det har aldrig været en hemmelighed at ahn har været adopteret, og det ahr heller aldrig været en hemmelighed at min mors kusine var det

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lenamm

De må jo have deres argumentation i orden når de lovgiver. Jeg ved ikke hvordan de har sondret. Men det er stadig svært synes jeg, der kan argumenteres for og imod.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lenamm

Ja artha. Det er da en reaktion man kan forstå han lyder gæv din morfars adoptivfar men men mon ikke det nogle gange er et ville/kunne spørgsmål. Det er da dejlig at de var så glade for ham

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
pollyfilla
Jeg ved fra tidligere at adoptivforældrene skulle give tilladelse til at barnet blev kontaktet, men jeg synes egentlig at det er ok at familiestyrelsen kan gå mod adoptivforældrenes ønske når barnet er voksent.

Må jeg spørge hvorfor du synes det er i orden? :)

Jeg er nysgerrig, fordi jeg knap har fantasi til at forestille mig den følelsesmæssige rutchetur, jeg selv vil blive sendt ud på, og de følgevirkninger det ville have, hvis mine forældre kom og fortalte, at jeg var adopteret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
De må jo have deres argumentation i orden når de lovgiver. Jeg ved ikke hvordan de har sondret. Men det er stadig svært synes jeg, der kan argumenteres for og imod.

Dét kan da altid diskuteres.

Men det undrer mig meget, at biologiske forældre nu åbenbart kan komme i direkte kontakt med deres børn uden om deres forældre efter at have valgt at bortadoptere anonymt.

Men naturligvis ved kommende adoptivforældre, at det så er sådan, at det fungerer i dag. Modsat dem, der adopterede før den lov.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
pollyfilla

Ja det må man gå ud fra. :) Selv om det er svært at gennemskue de præcise årsager for en ny lovgivning på et så komplekst område.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind