Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Hvedekorn

Ord, som er forsvundet i din generation

Recommended Posts

mgy

Vekselrettet. Det modsatte af ensrettet. Om strømforsyning, hvor man danner vekselstrøm vha. en vibrator (!) ud fra jævnstrøm/et batteri.

På den anden side forsvandt udtrykket nok omkring 1949.

Jeg har i øvrigt en vibrator et sted.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

I forbindelse med en tråd under Bolig kom jeg i tanke om at det fine ord "kammerjæger" ganske er forsvundet ud af sproget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007

En af tenniskommentatorerne på Eurosport bruger:

• sjusket
  • skødesløs

De er vist om ikke forsvundet, så ret sjældne.

Derudover:

• spæd

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy
En af tenniskommentatorerne på Eurosport bruger:

• sjusket
  • skødesløs

De er vist om ikke forsvundet, så ret sjældne.

Derudover:

• spæd

Skriver man ikke stadig spæde salatblade? Men spæd om person er sjældent.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sus69Dk
Min nevø blev ved at gå og sige de samme ting, så til sidst sagde jeg så "vend pladen makker"

Han fattede ikke en dyt, burde nok ha sagt: "skift cdén du"

Jeg tror saa smaat vi er ved at vaere ovre i noget der hedder "valg en anden play liste". :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
advocatus-diaboli
Er det ikke omvendt lige med den? :gruble:

Jeg synes netop, fx mange her på debatten skriver "gro", hvor jeg ville have brugt vokse.

Så når folk siger "gro nogle nosser", så mener de "voks nogle nosser"?..... AV! :8:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Så når folk siger "gro nogle nosser", så mener de "voks nogle nosser"?..... AV! :8:

:lol: Njaoeh.... nej, ok - den der er jo en (forholdsvis ny) direkte import af "grow some balls".

Men jeg synes da, personer og hår og den slags plejede at vokse, mens de nu er gået over til at "gro". Mens planter godt kunne gro.

Men for øvrigt mener jeg, at begge dele var intransitive (altså at noget kunne vokse eller gro, men man kunne ikke vokse eller gro <noget>).

Bortset fra, som du nævner, "vokse" i en helt anden betydning :genert:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sus69Dk
:lol: Njaoeh.... nej, ok - den der er jo en (forholdsvis ny) direkte import af "grow some balls".

Men jeg synes da, personer og hår og den slags plejede at vokse, mens de nu er gået over til at "gro". Mens planter godt kunne gro.

Men for øvrigt mener jeg, at begge dele var intransitive (altså at noget kunne vokse eller gro, men man kunne ikke vokse eller gro <noget>).

Bortset fra, som du nævner, "vokse" i en helt anden betydning :genert:

Jeg synes det er et af de udtryk der gerne maatte forsvinde. Jeg er maaske lidt sart, men jeg synes altsaa at det lyder ulaekkert. Og af den engelske version, saa synes jeg "grow a set" lyder bedre end den anden. :genert:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
lucasine

kassette radio ;)

og min superseje discman

ja og hvad hed den før diskman , den med kassettebånd i ???? det har jeg helt glemt....

og rulleskøjter nu hedder det skaters eller inliners

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Jeg synes det er et af de udtryk der gerne maatte forsvinde. Jeg er maaske lidt sart, men jeg synes altsaa at det lyder ulaekkert. Og af den engelske version, saa synes jeg "grow a set" lyder bedre end den anden. :genert:

Jeg synes faktisk, "get a life" var den værste :devil: Men den er vist heldigvis gået af mode igen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...