Jump to content
Velkommen til DinDebat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Hvedekorn

Ord, som er forsvundet i din generation

Recommended Posts

Fyrst Eberhard

Jeg kan betro dig, at de med fed markerede ord flittigt bliver brugt af mine teenage drenge...

Det gør mig oprigtigt glad. Det vidner også om nogle sunde drenge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
advocatus-diaboli

Hmm ... jeg skal prøve at holde øje med, om der nogen tilbage. Men der er jo en milliard flere "rigtige" lyskryds nu, end dengang hvor de var udbredte. I hvert fald her i Kbh. Man mangler jo også de flotte politibetjente med store hvide handsker, der svingede staven og dirigerede trafikken i myldretiden :)

Ellers er der her et billede af Helles fyr..

bb-05782.jpg?itok=456wr3ls

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
advocatus-diaboli

"Låset" er efterhånden forsvundet til fordel for "låst".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
paint

Hvis ikke det allerede er nævnt i tråden:

smøl sb., -et, smøl, -ene (smøleri; smølehoved)
smølehoved sb., -et, -er, -erne (person som er længe om at få gjort noget)
smøleri sb., -et, -er, -erne

Jeg synes det er længe siden, at jeg har hørt udtrykket brugt, selvom det nok ikke helt er forsvundet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Jeg synes det er længe siden, at jeg har hørt udtrykket brugt, selvom det nok ikke helt er forsvundet.

Det er rigtigt, det er også længe siden, at jeg har brugt det. Det ville ellers være en glimrende karakteristik af mit arbejde. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007

Hmm ja. Jeg tror min kone bruger det af og til. Men min mor brugte det meget mere, og mine børn gør nok ikke. Så du har sikkert ret i, at det er på vej ud. Det kan jo være, det dukker op om tyve år med en helt anden betydning :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
paint

Hmm ja. Jeg tror min kone bruger det af og til. Men min mor brugte det meget mere, og mine børn gør nok ikke. Så du har sikkert ret i, at det er på vej ud. Det kan jo være, det dukker op om tyve år med en helt anden betydning :)

Jeg tror aldrig jeg har brugt det selv. Men i folkeskolen ('80erne), blev det ofte brugt af lærere, når de syntes at det trak lidt ud med afleveringen af hjemmeopgaverne. Én af dem, vores tysklærer (en ældre herre), gik under navnet 'gammelsmølf' af samme årsag. ” Det er noget smøleri”, var én af hans standardbemærkninger, når folk havde alle mulige (mere eller mindre) gode undskyldninger for at hjemmeopgaven var en anelse forsinket. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Jeg har en dims, jeg af og til bruger, når jeg vasker i hånden (for netop at undgå at bruge hånden). Men altså sådan en flad pind, man kan røre tøjet om i en balje med eller klappe det mod et bræt. Nu fandt jeg lige ud af, at sådan en pind hedder "a batlet" på engelsk (hvor ordet formentligt længe har været glemt). Og efter en del skud fra hoften finder jeg det danske ord "vaskestok". Så, værs'go. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499
On 16/10/2015 at 20:30, advocatus-diaboli skrev:

Ellers er der her et billede af Helles fyr..

bb-05782.jpg?itok=456wr3ls

Det er nu ikke Helles fyr jeg glor på det er Helle 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Det slår mig, at ordet helvedesmaskine er ganske forsvundet ud af sproget siden 1970'erne. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...