Jump to content
Velkommen til DinDebat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Hvedekorn

Ord, som er forsvundet i din generation

Recommended Posts

Sangius

Har der nogensinde været noget, der hed det? :)

Hvad betyder det?

Ja, det skulle jeg da mene :P

Det betyder man er vild med det, f.eks.: 'Jeg er helt govset med det'.

Eller, 'hunden er helt govset og legesyg'.

Govset - meget glad, vil med det, noget i den stil. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Josefpapir. Ikke engang Vareleksikon kender ordet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Azraeline

Fosterfordrivelse

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007

Fosterfordrivelse

Bevidsthedsudvidende stoffer!

lsd148.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Læderjakker - altså tidlig betegnelse for rockere

Jeg stikker med anderumper. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007

At man ikke "bryder sig om" noget, betyder jo normalt, at man ikke kan lide det.

Men som mgy gjorde opmærksom på for et stykke tid siden, har det tidligere betydet, at man ikke tog sig af det. (Det var noget fra en gammel bog om, at pingviner ikke bryder sig om kulden - og det ville være uheldigt i den nye betydning).

Men sjovt nok stødte jeg på det i den gamle betydning to gange i forgårs! Det ene var ganske vist i bog fra 1945, hvor berlinerne "ikke børd sig om", at en dreng kravlede op på et nedstyrtet amerikansk fly, "og ingen sagde noget". Men minsandten om ikke en helt dugfrisk sportskommentator fra TV3 også sagde det i den betydning. Jeg hørte kun med et halvt øre, hvad det drejede sig om - muligvis noget med, at Wozniacki havde fået en lille uretmæssig fordel på en eller anden måde - "men det skal vi danskere ikke bryde os om!" (= det snakker vi ikke mere om)

Og faktisk kom jeg til at tænke på, at de voksne, dengang jeg barn også godt kunne finde på at sige: "Du skal ikke bryde dig om at <gøre et eller andet>".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007

Jeg bruger bryde i den gamle betydning. Om unge forstår det gider jeg ikke kere mig om.

Skægt! Jeg er lige ved at tro, at jeg havde misset pointen i det der med, at de forbipasserende "ikke brød sig om", at drengen kravlede rundt på flyvraget, og bare registreret det som, at de ikke kunne lide det, hvis ikke mgy havde haft det skægge indlæg om pingvinerne, der "ikke brød sig om" kulden, for et stykke tid siden.

Så jeg troede egentlig, det var endnu ældre at brge det i den betydning. Men som sagt kan jeg ved nærmere eftertanke godt huske (sådan fra 1960'erne eller thereabouts) advarslen, at "Dét skal du ikke bryde dig om at gøre!" - og det var jo helt klart = "Don't even think about it!" og ikke noget med ikke at kunne lide det :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007

Udtrykket "en halvstuderet røver" ;)

Jeg læste lige noget gammelt af Scherfig, hvor han gjorde grin med nogle sproglige nyskabelser (i 1973):

"Der er her ikke tale om videnskabeligt fagsprog, men om en mode for halvstuderede røvere, smitsom og udbredt gennem radio og fjernsyn og dagspresse." :lun:

Min far brugte det også jævnligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Udtrykket "en halvstuderet røver" ;)

Jeg læste lige noget gammelt af Scherfig, hvor han gjorde grin med nogle sproglige nyskabelser (i 1973):

"Der er her ikke tale om videnskabeligt fagsprog, men om en mode for halvstuderede røvere, smitsom og udbredt gennem radio og fjernsyn og dagspresse." :lun:

Min far brugte det også jævnligt.

Jeg brugte det for et halvt år siden. Det er en glimrende betegnelse for "qua, qua, qua", der netop betyder: Jeg er en halvstuderet røver. Lige som "stati", pseudopluralis af status. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
advocatus-diaboli

"Brav". Jeg kan være heldig og finde en enkelt jævnaldrende der bruger ordet, når det indgår i fast udtryk såsom "han kæmpede en brav kamp". Men der er ikke rigtigt nogen der bruger ordet selvstændigt i deres aktive ordforråd.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...