Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Hvedekorn

Ord, som er forsvundet i din generation

Recommended Posts

mor1966
Er jeg den eneste, der synes at det minder om islandsk? :gruble:

Nej det er du ikke. Dengang var sprogene næsten ens i norden, og Island er så det eneste land der stadig har en slags oldnordisk som modersmål.

mvh mig der havde islandsk som første modersmål.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Maybe_I_should_ask_Doctor_Phil
"vm man

hittir annar man j siango mæth

sinnj athalkunu.

Hittir man

annar man j siango mth

sinnj athalkunu. oc dræpær bon

dan horkal j siango mæth hænnj.

Tha scal han til things føra. bæthe

bulstær. oc ble mæth twigia man

na vithni. at han drap thæn man

j siango mæth hænnj. oc æy an

nar stad. At swa gøro. læggi han

vtan kirkiu garthe. ofna vgildum

akri "

Ord, som i ovenstående, støder man sjældent på mere :). Men det er faktisk dansk, blot skrevet i midten af 1200-tallet.

Der står for øvrigt:

Hvis en mand finder en anden mand i seng med sin ægtehustru.

Hvis en mand finder en anden mand i seng med sin ægtehustru og dræber bonden horkarlen i sengen hos hende, da skal han føre både bolster og ble til tinge med to mænds vidne på, at han dræbte den mand i seng med hende og ikke noget andet sted. Når dette er gjort, skal man lægge ham (horkarlen) uden for kirkegården på marken, og der skal ikke gives bøde for ham.

Men altså, Paintbrush, hvis de ord er forsvundet i din generation, er du altså ældre end jeg lige troede :devil:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
paint
Men altså, Paintbrush, hvis de ord er forsvundet i din generation, er du altså ældre end jeg lige troede :devil:

Jeg holder mig bare godt. De første 800 år, er de værste. :cool:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007

:-P

Apropos "generation" ... er "en menneskealder" så ikke forsvundet?

Kan huske, min mor lærte mig, at det betød ca. 30 år - hvilket jeg syntes var underligt :gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sus69Dk
12 rigtige.

Hvad hedder det saa nu? :genert:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mor1966
Hvad hedder det saa nu? :genert:

13 rigtige :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sus69Dk
13 rigtige :D

Ej, undskyld, er det noget jeg har helt misforstaaet? Har det ikke altid heddet 13 rigtige, naar man havde dem alle rigtige? Og saa selvfoelgelig 12, hvis man havde saa mange rigtige. :gruble:

Sus der er lettere forvirret nu. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mor1966
Ej, undskyld, er det noget jeg har helt misforstaaet? Har det ikke altid heddet 13 rigtige, naar man havde dem alle rigtige? Og saa selvfoelgelig 12, hvis man havde saa mange rigtige. :gruble:

Sus der er lettere forvirret nu. :)

Nej. Da jeg var barn var der kun 12 kampe på hver kupon. Jeg kan dog ikke huske hvornår den 13. kom på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sus69Dk
Nej. Da jeg var barn var der kun 12 kampe på hver kupon. Jeg kan dog ikke huske hvornår den 13. kom på.

Naa, ok. Saa gik den ind! Tak. :kys:

Taenk, jeg kan slet ikke huske at der kun har vaeret 12. Men jeg gik heller ikke op i tipning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...