Hvedekorn

Ord, som er forsvundet i din generation

Recommended Posts

Hvedekorn

Ja, titlen siger vel sig selv. Ord, som dine forældre og bedsteforældre altid har sagt, men du aldrig har hørt dine jævnaldrende (udover måske dig selv) bruge.

Jeg har umiddelbart to eksempler, og jeg ved sgu snart ikke, om jeg skal blive ved med at savne dem eller bare acceptere, at sproget er i konstant forandring:

1. Brystvorte. ALLE på min alder kalder dem "nipples", og mange ved faktisk ikke engang, hvad en brystvorte er, udover at det åbenbart lyder klamt for dem. Jeg synes faktisk, at "nipple" giver lige så mærkelige associationer. "Nipple" lyder, som om et eller andet, der dingler. :P

2. Overmorgen. Den ved folk så godt, hvad betyder, men de bruger den ikke selv. Det er altid "på tirsdag", "på onsdag" etc. Den virker mystisk nok til at være på randen til udryddelse hos de ældre generationer også.

Nå, jeres tur. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sanduglen

"Over tid"

- eller altså hvis jeg nu tror rigtig meget på det, så sker det nok, måske :genert:

Ellers ka' jeg som tosproget en hel del sønderjyske udtryk, der har tabt lidt terræn, og så er der jo den der med bjørnetjenesten.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lisva

Cowboybukser er der åbenbart ikke længere noget, der hedder. I dag kan man kun få jeans. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fritz.Farlig

"Lugte"

Man lugter ikke mere til noget. Man dufter til det.

Fimsetheden kender åbenbart ingen grænser.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fritz.Farlig
Også til en prut? Altså, når det ikke er helt frivilligt?

Det skal nok passe. Jeg kan dog ikke lige huske at jeg har hørt det i den sammenhæng.

Men det hedder altså lugtesansen, og man lugter til noget, uanset om dette noget så dufter, stinker eller hvad. old.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Pund, dansk tomme, dansk fod.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Jeg lugter og lugter til noget. Og ved stadig, hvad en brystvorte er. Det andet er noget på en cykelslange. Jeg kalder det også stadig cowboybukser, selv om det er år siden, jeg har købt nogle.

Forresten var jeg for et par måneder siden inde at købe et knapcelleelement. Blev helt overrasket over, at ekspedienten forstod ordet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
1. Brystvorte. ALLE på min alder kalder dem "nipples", og mange ved faktisk ikke engang, hvad en brystvorte er, udover at det åbenbart lyder klamt for dem. Jeg synes faktisk, at "nipple" giver lige så mærkelige associationer. "Nipple" lyder, som om et eller andet, der dingler. :P

Ja, det har jeg også studset over. Det lyder i mine ører, som om den nuværende generation er lovlig genert og kropsforskrækket og derfor tyer til udenlandske ord om kropstingene. :)

Sjov tråd, for resten. Jeg er vist storleveringsdygtig - men er ved at falde i søvn, så det bliver en anden gang.

"Forleden" blev allerede i min ungdom lavet om til "den anden dag".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
"Lugte"

Man lugter ikke mere til noget. Man dufter til det.

Fimsetheden kender åbenbart ingen grænser.

Det er jeg nu ikke enig i. Man lugter altid til noget. Den skillelinje, du nævner, går vist kun på, at gammel mad lugter, men en rose dufter. :gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Bankbog. Eller har de ældste i samfundet stadig sådan en? Det er ikke et ord jeg nogensinde hører mere i hvert fald.

Kassen i min bank hedder i hvert fald et "servicepunkt" :lol:

"Sporvognskort" :) Men nogle af ordene er selvfølgelig ikke pga sprogets udvilking, men fordi det, de dækkede, ikke findes mere.

Men "ti-øren" kan vel stadig falde! :gruble:

Fra min bedstemors tid: en iskage (vaffel)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind