Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
elfinheaven

At fryse (på) fødderne

Recommended Posts

mini-trolden

Jeg fryser nu bare fødderne og har altid gjort det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rapfisk
Jeg fryser på fødderne - men jeg er også fynbo ...

Min ærke-Kbh'er af en ægtemand fryser også på fødderne siger han :)

Han har været for længe på Fyn :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
paint
Jeg fryser nu bare fødderne og har altid gjort det.

Så husk at tage dem ud af fryseren, i god tid, så de er klar når du skal bruge dem. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mini-trolden
Så husk at tage dem ud af fryseren, i god tid, så de er klar når du skal bruge dem. ;)

Ahahaha.... eller noget ;)

Den bliver lidt gammel efterhånden. Fryser fødderne, er ganske korrekt, når man befinder sig på denne side af sundet eftersom der er tale om jysk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naja_ss
Subjektet i sætningen "Jeg fryser fødderne" er dig, hvilket er noget vrøvl. Det er ikke dig, der fryser dine fødder - det er kulden/temperaturen. Når der indsætes et "om" i sætningen, er det en konstatering, der går på at du mærker kulde om/ved dine fødder.

Men jeg mærker ikke kulde om/ved mine fødder - det er fødderne der er kolde. Det kan jo godt være koldt om/ved mine fødder, (og jeg kan konstatere/sige. der er koldt) uden at det betyder at fødderne er kolde... -

mine fødder kan have det varmt nok selvom omgivelserne om/ved mine fødder er kolde..

Og jeg siger også "jeg fryser" (i betydningen jeg er kold) - selvom det er kulden/temperature der er årsagen og ikke mig

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
paint

Men jeg mærker ikke kulde om/ved mine fødder - det er fødderne der er kolde. Det kan jo godt være koldt om/ved mine fødder, (og jeg kan konstatere/sige. der er koldt) uden at det betyder at fødderne er kolde... -

mine fødder kan have det varmt nok selvom omgivelserne om/ved mine fødder er kolde..

Og jeg siger også "jeg fryser" (i betydningen jeg er kold) - selvom det er kulden/temperature der er årsagen og ikke mig

Jeps. Men du siger vel ikke "jeg fryser krop"?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naja_ss

Og fra Dansk sprognævns hjemmeside under ofte stillede spørgsmål kan man se at alle 3 måder er rigtige... (men at jyder risikerer kritik fra en sjællænder som jo mener at om er korrekt fordi det er det de siger :lol:)

"Fryse om fingrene, fryse på fingrene, fryse fingrene

Fryse om fingrene eller fryse på fingrene eller fryse fingrene

Spørgsmål: Jeg har hørt flere sige fryse fingrene når de mener fryse om fingrene. Det må da være forkert at sige sådan, for der er jo ikke tale om at man fryser fingrene ned i en fryser el.lign.

Svar: Formuleringen fryse fingrene, der betyder det samme som fryse om fingrene, er ganske almindelig i talt sprog hos både ældre og yngre sprogbrugere med jysk baggrund. Og i fynske dialekter forekommer også udtryksmåden fryse på fingrene.

Det er altså ikke forkert at sige fryse fingrene. Det vil være det mest naturlige for en person med jysk baggrund, men man kan ved at bruge denne formulering risikere at blive kritiseret for sin sprogbrug af fx en sjællænder, der selv siger fryse om fingrene.

AÅJ"

http://dsn.dk/sproghjaelp/ofte-stillede-spoergsmaal/fryse-om-fingrene-fryse-paa-fingrene-fryse-fingrene

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naja_ss
Jeps. Men du siger vel ikke "jeg fryser krop"?

Neeej - jeg siger da "jeg fryser kroppen" ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
paint
Neeej - jeg siger da "jeg fryser kroppen" ;)

Og når du har det varmt ( om fødderne), siger du "Jeg sveder fødder"? ;)

Bøjning -r, frøs, frosset * præteritum participium brugt som adjektiv: frossen eller frosset, frosset, frosne

Udtale [?f?y?s?] * præteritum [?f?Å“?s] * præteritum participium [?f??s?ð]

Oprindelse oldnordisk frjósa, engelsk freeze

Se også frossen

Betydninger

1.

føle ubehag fordi man påvirkes af mere eller mindre stærk kulde

Antonym svede

Beslægtede ordbeta ...vis

Beslægtede ordbeta ...skjul vis som grafik (eksternt link)

grammatik NOGEN fryser (om LEGEMSDEL)

Eksempler fryse ihjel* fryse om fødderne

fryse — Ordbog — Den Danske Ordbog — ordnet.dk

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
"Når det er koldt om fødderne fryser man tæerne"

Frit oversat fra gammelt sønderjyskt ordsprog. :-D

Ja ja, det er godt med dig :D

Jeg synes så heller ikke der giver mening at fryse om fødderne (eller hænderne eller tæerne) - det er jo selve fødderne jeg fryser ikke uden omkring dem..

Nej, det "rigtige" burde vel egentlig være at fryse "i" fødderne. Men det er da i hvert fald noget sludder, at du "fryser fødderne" - det er jo ikke dig, der gør det? :gruble:

Han har været for længe på Fyn :D

Ja, der bliver man udsat for et intenst pres :wave:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...