Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
elfinheaven

At fryse (på) fødderne

Recommended Posts

Walleh

Jeg her fra Roskilde siger "Fryser på fødderne", selvom jeg tror det er mere korrekt at sige "om".

Sjov historie, da min bror var lille var det en kold dag, og så sad han pludselig uden sokker på: "Hvorfor har du gjort det?" blev han spurgt, hvortil han svarede "Jeg fryste sådan på sokkerne!"

Jaja, der kan jo se at sproget er helt fjollet ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
masken.taler

fryse — Ordbog — Den Danske Ordbog — ordnet.dk

her bruger de kun at fryse OM fødderne/fingrene osv.

jeg vil selv mene at rent grammatisk(rigsdansk) er det OM der er rigtigt, men at PÅ eller uden noget er lige så rigtigt i talesprog pga dialekt-forskelle. men kan ikke dokumentere det ud over at når man søger er det næsten kun OM der dukker op.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
trommer47

"Om fødderne" har jeg hørt men herude vestpå fryser vi nu bare fødderne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
VildMagi

Jeg er københavner og jeg fryser om fødderne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sanduglen

"Når det er koldt om fødderne fryser man tæerne"

Frit oversat fra gammelt sønderjyskt ordsprog. :-D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
SALLYSTAR

OM fødderne... Jeg er fra Sjælland. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naja_ss
Jeg nævnte lige for min århusianske kæreste, at det da ikke giver mening at sige "jeg fryser fødderne" - det lyder da klart som om, man har skåret fødderne af og lagt dem i fryseren.

Men det siger han åbenbart. Jeg, der er fra Sjælland, siger, at jeg fryser om fødderne.

Jeg synes så heller ikke der giver mening at fryse om fødderne (eller hænderne eller tæerne) - det er jo selve fødderne jeg fryser ikke uden omkring dem..

Naturligvis kan det ikke hedde:"Jeg fryser fødderne", på normalt rigsdansk. Kort sagt: Det er dialekt.

Det kan godt godt være det er dialekt... - men hvorfor kan det "naturligvis" ikke hedde det på rigsdansk? - det er ikke "naturligvis" for mig - så synes der må et argument på bordet for at understøtte det der "naturligvis"..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
B-cute

Sydjylland og jeg fryser fødderne. Eller jeg fryser mine fødder. Og når jeg er i gammeldags humør: jeg fryser om fødderne...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
B-cute

Når man siger fryser på fødderne, lyder det som om det kun er udenpå de fryser, men kulden gør jo længere end til huden.. Synes det lyder mærkeligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
paint
Jeg synes så heller ikke der giver mening at fryse om fødderne (eller hænderne eller tæerne) - det er jo selve fødderne jeg fryser ikke uden omkring dem..

Det kan godt godt være det er dialekt... - men hvorfor kan det "naturligvis" ikke hedde det på rigsdansk? - det er ikke "naturligvis" for mig - så synes der må et argument på bordet for at understøtte det der "naturligvis"..

Subjektet i sætningen "Jeg fryser fødderne" er dig, hvilket er noget vrøvl. Det er ikke dig, der fryser dine fødder - det er kulden/temperaturen. Når der indsætes et "om" i sætningen, er det en konstatering, der går på at du mærker kulde om/ved dine fødder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...