Jump to content
Velkommen til DinDebat
elfinheaven

At fryse (på) fødderne

Recommended Posts

elfinheaven

Jeg har familie på Fyn der insisterer på at det hedder at fryse fødderne (på næsen, på fingerne o.s.v.) og ikke bare at fryse fødderne eller fryse om fødderne.

Vores omgangskreds på Djursland er enige med mig, men spørgsmålet er om det er os djurslændinge eller det er fynboerne der tager fejl.

Så skriv venligst hvad du mener er rigtigt og hvor i landet du kommer fra.

Meget gerne med beviser fra retskrivningsordbog eller lignende. :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naja_ss

Jeg fra Århus siger "fryser fødderne" mens kæreste i KBH siger "fryser om fødderne" (hvilket er kilde til diskution)

Har ikke lige hørt "på" brugt før... Men skal ikke kunne sige hvad der er mest korrekt sådan retstavningsmæssigt... men det er tydeligvis forskelligt for landsdele/dialekter

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sus69Dk

Jeg voksede op i Koebenhavns omraadet og jeg siger fryse om foedderne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
PrinsesseAriel

Jeg nævnte lige for min århusianske kæreste, at det da ikke giver mening at sige "jeg fryser fødderne" - det lyder da klart som om, man har skåret fødderne af og lagt dem i fryseren.

Men det siger han åbenbart. Jeg, der er fra Sjælland, siger, at jeg fryser om fødderne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hey.sexy

"Fryser om fødderne" fryser på fødderne er også godtaget.. Kommer sikkert til at sige det nogle gange. Men at fryse fødderne giver ingen mening i mit hoved, der mangler da et præpositionsord...

Er forresten af København.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
squeeky

Aarhus=fryser fødderne :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dirtydancing

OM...

om min mand der er fra Århus, siger det faktisk også... Men hans familie udlader stædigt at sætte noget imellem fryser og fødder tsk tsk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
paint

Naturligvis kan det ikke hedde:"Jeg fryser fødderne", på normalt rigsdansk. Kort sagt: Det er dialekt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...