Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Siq

HD ready vs. full HD

Recommended Posts

Siq

Er der nogen der kan forklare mig hvad forskellen er på ovennævnte?

Skal købe nyt fjernsyn men kan ikke lige hitte ud af, hvad man skal vælge af de to typer fjernsyn????????

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jimmbo

HD ready kan "kun" køre 720p opløsning. Mens Full HD kan køre 1080p.

Kort fortalt, betyder det, at Full HD har flere pixels på samme plads som et HD Ready.

Hvis du skal ud og kigge på fjernsyn, så er Full HD ikke nødvendigt, før du får et fjernsyn på over 42 tommer.

Og vigtigere endnu, så kan du ikke bare gå ud fra at full HD altid er bedre end HD ready. Det kommer helt an på panelet i fjernsynet.

Så du skal holde dig til de velkendte mærker, hvis du vil have noget godt at kigge på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tobywan

Jeg vil dog sige, at du skal op i 50 tommer+ medmindre du sidder ca. 1 meter fra skærm. Ellers gør det ingen forskel overhovedet. Når det så er sagt, så er de fleste paneler over en vis prisklasse 1080p alligevel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Miss__IT

Hvis man taler i almindelig skærmopløsning, som ved computerskærme er

1920x1080 HD

medens

1366x768 ikke er HD men kun HD ready

Desuden er det meget få skærme under 32" som er HD

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tobywan
Hvis man taler i almindelig skærmopløsning, som ved computerskærme er

1920x1080 HD

medens

1366x768 ikke er HD men kun HD ready

Desuden er det meget få skærme under 32" som er HD

Ikke korrekt, det er stadig HD, og der er masser af tv skærme under 32 som understøtter 720p og 1080p (som begge er lige meget HD). Jeg tror faktisk slet ikke der sælges tv som ikke understøtter en HD opløsning i dag.

Du kan ikke helt sammenligne det, da "HD ready" også dækker over hvilke inputformater som supporteres, om der er HDMI indgang osv - og ikke kun opløsningen.

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
HD ready kan "kun" køre 720p opløsning. Mens Full HD kan køre 1080p.

Kort fortalt, betyder det, at Full HD har flere pixels på samme plads som et HD Ready.

Hvis du skal ud og kigge på fjernsyn, så er Full HD ikke nødvendigt, før du får et fjernsyn på over 42 tommer.

Og vigtigere endnu, så kan du ikke bare gå ud fra at full HD altid er bedre end HD ready. Det kommer helt an på panelet i fjernsynet.

Så du skal holde dig til de velkendte mærker, hvis du vil have noget godt at kigge på.

Det er ikke rigtigt at mand skal over 42 eller 50 tommer for at kunde se forskæld på full HD og almindelig TV,der er stor forskæld,jeg har et Philips 40 PFL 8605 H Ambilight og det er et full HD TV og en Denon DBP 2010 blu ray DVD afspiller,mit TV er et 40 tommer og der er stor forskæld på om jeg ser TV i full HD eller almindelig tv ,billed kvalitetten er meget bedre i full HD,og billedkvalitetten er også meget bedre når jeg ser en blu ray film end en almindelig DVD film,men jeg ved ikke om full HD er meget bedre end HD ready,det var vel hvad spørgesmålet gik ud på

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tobywan
Det er ikke rigtigt at mand skal over 42 eller 50 tommer for at kunde se forskæld på full HD og almindelig TV,der er stor forskæld,jeg har et Philips 40 PFL 8605 H Ambilight og det er et full HD TV og en Denon DBP 2010 blu ray DVD afspiller,mit TV er et 40 tommer og der er stor forskæld på om jeg ser TV i full HD eller almindelig tv ,billed kvalitetten er meget bedre i full HD,og billedkvalitetten er også meget bedre når jeg ser en blu ray film end en almindelig DVD film,men jeg ved ikke om full HD er meget bedre end HD ready,det var vel hvad spørgesmålet gik ud på

Nu var det ikke det som blev spurgt om. Det er klart at du kan se forskel på SD(TV) og HD fra din bluray, da det er 2 helt forskellige signalkilder med forskellige opløsning, bitrate og kvalitet. Du kan heller ikke sammenligne det med eventuelle HD kanaler på dit tv, da komprimeringen i forhold til dit bluraymedie også er anderledes (HD tv sendes også i 720p eller 1080i), hvor dit bluraymedie vil være 1080p. I praksis skal du sammenligne 2 helt ens tv, med samme input og samme materiale, KUN med opløsningen til forskel - og her vil du ikke kunne se forskel fra længere afstand.

DVD er 576i, så den er ikke HD uanset hvordan man vender og drejer det.

Om du kan se forskel eller ej handler simpelthen om hvor mange detaljer øjet kan opfatte. Sidder man i "almindelige" afstand fra sit tv (jeg antager 2-3 meter) vil det intet betyde på et tv under 50 tommer. Derudover er opløsningen slet ikke så vigtig som markedsføringsafdelingerne gerne vil have folk til at tro. Det er ikke den som giver den gode billedekvalitet, da der er MASSER af andre parametre, som er langt vigtigere, og som man ikke kan læse sig til i specs på et tv (farvegengivelse, sortniveau, kontrast osv osv.).

Jeg kan i øvrigt anbefale artiklen på flatpanels.dk, hvor man også kan beregne "optimal" opløsning i forhold til afstand.

Hvor stort skal dit TV være? - FlatpanelsDK

Jeg vil så igen gerne understrege, at medmindre du er ude efter et ret billigt tv, så er det hele 1080p under alle omstændigheder.

Et af de bedste råd man overhovedet kan tage seriøst er faktisk, at man helt skal være være med at kigge specs, når man køber tv. Desværre kan det ofte være svært at vurdere billedet i store lyse lokaler som Fona mv, så sørg for at finde et sted hvor rådgivningen er ordenlig, og ikke fra en tilfældig handelskoleelev i en af discountkæderne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
nu var det ikke det som blev spurgt om. Det er klart at du kan se forskel på sd(tv) og hd fra din bluray, da det er 2 helt forskellige signalkilder med forskellige opløsning, bitrate og kvalitet. Du kan heller ikke sammenligne det med eventuelle hd kanaler på dit tv, da komprimeringen i forhold til dit bluraymedie også er anderledes (hd tv sendes også i 720p eller 1080i), hvor dit bluraymedie vil være 1080p. I praksis skal du sammenligne 2 helt ens tv, med samme input og samme materiale, kun med opløsningen til forskel - og her vil du ikke kunne se forskel fra længere afstand.

Dvd er 576i, så den er ikke hd uanset hvordan man vender og drejer det.

Om du kan se forskel eller ej handler simpelthen om hvor mange detaljer øjet kan opfatte. Sidder man i "almindelige" afstand fra sit tv (jeg antager 2-3 meter) vil det intet betyde på et tv under 50 tommer. Derudover er opløsningen slet ikke så vigtig som markedsføringsafdelingerne gerne vil have folk til at tro. Det er ikke den som giver den gode billedekvalitet, da der er masser af andre parametre, som er langt vigtigere, og som man ikke kan læse sig til i specs på et tv (farvegengivelse, sortniveau, kontrast osv osv.).

Jeg kan i øvrigt anbefale artiklen på flatpanels.dk, hvor man også kan beregne "optimal" opløsning i forhold til afstand.

hvor stort skal dit tv være? - flatpanelsdk

jeg vil så igen gerne understrege, at medmindre du er ude efter et ret billigt tv, så er det hele 1080p under alle omstændigheder.

Et af de bedste råd man overhovedet kan tage seriøst er faktisk, at man helt skal være være med at kigge specs, når man køber tv. Desværre kan det ofte være svært at vurdere billedet i store lyse lokaler som fona mv, så sørg for at finde et sted hvor rådgivningen er ordenlig, og ikke fra en tilfældig handelskoleelev i en af discountkæderne.

ok

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...