Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Nail

Menu eller Meny?

Hvordan bør det staves på dansk?  

106 stemmer

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Log ind sign in / Opret bruger for at deltage i afstemningen.

Recommended Posts

Mavser
Hvorfra skulle jeg vide det?

Det er sådan noget du har lært i folkeskolen, at du enten har glemt det eller ikke hørt efter står for egen regning ;) I folkeskolen har man noget basal sproghistorie, man lærer om fremmedsprog og ords oprindelse, samt forskellige sprogstammer. Det kræver selvfølgeligt at man hører efter i timerne, det er klart.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fritz.Farlig

Der er en mere end Nail der har stemt meny. Det overrasker mig.

Har din mor også en profil, Nail?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
humsebjørnen
Jeg sagde at 20% af den danske befolkning har et ''kendskab'' til fransk og på det jeg linkede til står der ''knowledge to french'' betyder vel at man i det mindste kan nogle ord på fransk.

Kortet siger mellem 10 og 19% af danskerne kan fransk; det er lavet ud fra en undersøgelse der siger at 12% af danskerne kan fransk. At "kunne" et fremmedsprog er i den del af undersøgelsen defineret som at kunne føre en samtale på det pågældende sprog. Men man kan som sagt fint have et kendskab til et sprog uden at kunne føre en samtale på det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
humsebjørnen
Faktisk er det lidt af et gætværk, da der ingen forklaring er til kortet.

Hvis man leder lidt finder man linket til den undersøgelse kortet er lavet ud fra, og så bliver det hele noget klarere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nail
Jeg vil nu vove den påstand at de fleste danskere godt kan regne ud at ordet "menu" (og mayonnaise for den sags skyld) er hentet fra Frankrig :)

Til emnet. Jeg udtaler det "meny" men staver det naturligvis "menu". Jeg har faktisk aldrig set "meny" før.

På hvilket sprog mener du med du ikke har set ''meny''?

Tja, før jeg oprettede tråden troede jeg menu var fra engelsk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nail
Skjult
Der er en mere end Nail der har stemt meny. Det overrasker mig.

Har din mor også en profil, Nail?

Det kommer ikke som nogen overraskelse for mig, ''meny'' er bare det rigtige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Nail
Kortet siger mellem 10 og 19% af danskerne kan fransk; det er lavet ud fra en undersøgelse der siger at 12% af danskerne kan fransk. At "kunne" et fremmedsprog er i den del af undersøgelsen defineret som at kunne føre en samtale på det pågældende sprog.

Ja det er også det jeg siger?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy
At ordet oprindeligt er fra fransk kan man netop se på hvordan det staves. Ligeledes kan man se på stavningen af ordet "weekend" at det kommer fra engelsk, på stavningen af ordet "mayonnaise" at det kommer fra fransk, og på stavningen af ordet "tastatur" at det kommer fra tysk (hvem siger IT-relaterede ord altid importeres fra engelsk...).

Som de synger i forvaltningen:

Die Datei, die Datei, die hat immer recht.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
humsebjørnen
Ja det er også det jeg siger?

Du sagde "højst 20%" om "10-19%", hvilket er en lidt underlig måde at gengive det på. Men den vigtigere pointe er den jeg fremførte før, nemlig at man ikke nødvendigvis behøver kunne snakke fransk flydende før man kan genkende franske ord, stavemåder og udtaler.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nail
Du sagde "højst 20%" om "10-19%", hvilket er en lidt underlig måde at gengive det på. Men den vigtigere pointe er den jeg fremførte før, nemlig at man ikke nødvendigvis behøver kunne snakke fransk flydende før man kan genkende franske ord, stavemåder og udtaler.

Men hvor mange procent tror du overhovedet har haft fransk lektioner før? der er også mange af os der valgte tysk i folkeskolen, og lærte dermed aldrig fransk at kende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...