Jump to content
Velkommen til DinDebat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Nail

Menu eller Meny?

Hvordan bør det staves på dansk?  

106 stemmer

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Log ind sign in / Opret bruger for at deltage i afstemningen.

Recommended Posts

Nail
Pladder

At ordet menu kommer fra fransk er almen børne-lærdom

Vidste slet ikke selv det var fra fransk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nail
At ordet oprindeligt er fra fransk kan man netop se på hvordan det staves. Ligeledes kan man se på stavningen af ordet "weekend" at det kommer fra engelsk, på stavningen af ordet "mayonnaise" at det kommer fra fransk, og på stavningen af ordet "tastatur" at det kommer fra tysk (hvem siger IT-relaterede ord altid importeres fra engelsk...).

Vidste heller ikke majonæse var fra fransk.

Hvorfra skulle jeg vide det?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
humsebjørnen
Vidste heller ikke majonæse var fra fransk.

Hvorfra skulle jeg vide det?

Ud fra den normale stavemåde: Mayonnaise. Der er næsten ingen der bruger formen majonæse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nail
Ud fra den normale stavemåde: Mayonnaise. Der er næsten ingen der bruger formen majonæse.

Tja, højst 20% af den danske befolkning har et kendskab til fransk, så det ville ikke komme som nogen overraskelse for nogen at vi ikke ved hvor ''menu'' kommer fra.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
humsebjørnen
Tja, højst 20% af den danske befolkning har et kendskab til fransk

Hvor ved du det fra?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
humsebjørnen

For det første siger din kilde noget andet end du påstår, og for det andet er der forskel på at kunne fransk og at have kendskab til fransk. Jeg kan ikke tale fransk flydende, men jeg kender masser af franske ord og kender reglerne for udtale og stavning nogenlunde. Det tæller i den bagvedliggende undersøgelse som at jeg ikke kan fransk. Men jeg kender jo nok til fransk til at jeg ved at u ofte skal udtales som y, at eu ofte udtales nærmest som ø etc.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nail
For det første siger din kilde noget andet end du påstår, og for det andet er der forskel på at kunne fransk og at have kendskab til fransk. Jeg kan ikke tale fransk flydende, men jeg kender masser af franske ord og kender reglerne for udtale og stavning nogenlunde. Det tæller i den bagvedliggende undersøgelse som at jeg ikke kan fransk. Men jeg kender jo nok til fransk til at jeg ved at u ofte skal udtales som y, at eu ofte udtales nærmest som ø etc.

Jeg sagde at 20% af den danske befolkning har et ''kendskab'' til fransk og på det jeg linkede til står der ''knowledge to french'' betyder vel at man i det mindste kan nogle ord på fransk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Orchidea
Tja, højst 20% af den danske befolkning har et kendskab til fransk, så det ville ikke komme som nogen overraskelse for nogen at vi ikke ved hvor ''menu'' kommer fra.

Jeg vil nu vove den påstand at de fleste danskere godt kan regne ud at ordet "menu" (og mayonnaise for den sags skyld) er hentet fra Frankrig :)

Til emnet. Jeg udtaler det "meny" men staver det naturligvis "menu". Jeg har faktisk aldrig set "meny" før.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mavser
Jeg sagde at 20% af den danske befolkning har et ''kendskab'' til fransk og på det jeg linkede til står der ''knowledge to french'' betyder vel at man i det mindste kan nogle ord på fransk.

Så vidt jeg kan se står der kun "knowledge french", hvad et dækker over at mig en gåde - der er nærmest ingen tekst på siden, og ej heller en forklaring på hvad det dækker over. Mon ikke der menes at så og så stor en procentdel af befolkningen vil kunne gøre sig forståelig på fransk?

Enten det, eller også betyder det hvor stor et kendskab den generelle befolkning har til hele det franske sprog, hvilket ville betyde at den gennemsnitlige dansker kan mellem 10 og 19% af det franske sprog.

Faktisk er det lidt af et gætværk, da der ingen forklaring er til kortet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...